همفکران
1400/03/01
14:38
گزارش بازار / حمایت های پوشالی

شاخص کل بورس تهران با قدرت از حمایت رد شد. شاخص کل امروز کاهش ۲۷ هزار واحدی معادل ۲.۳ درصد را تجربه کرد و با قدرت از حمایت یک میلیون۱۳۰ هزار واحد عبور کرد. و خود را به یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رساند. آخرین بار اواسط خرداد ۱۳۹۹ شاخص در این ارتفاع ایستاده بود هرچند آن روزها روند رو به رشدی داشت. شاخص کل هم وزن نیز بعد از خروج از کانال ۴۰۰ هزار واحد به سقوط خود ادامه داد و ۴۸۰۰ واحد معادل ۰.۶۸ درصد کاهش داشت. در این بازار سراسر قرمز چند نماد سبز رنگ هم حضور داشتند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران با قدرت از حمایت رد شد. شاخص کل امروز کاهش ۲۷ هزار واحدی معادل ۲.۳ درصد را تجربه کرد و با قدرت از حمایت یک میلیون۱۳۰ هزار واحد عبور کرد. و خود را به یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رساند. آخرین بار اواسط خرداد ۱۳۹۹ شاخص در این ارتفاع ایستاده بود هرچند آن روزها روند رو به رشدی داشت. شاخص کل هم وزن نیز بعد از خروج از کانال ۴۰۰ هزار واحد به سقوط خود ادامه داد و ۴۸۰۰ واحد معادل ۰.۶۸ درصد کاهش داشت. در این بازار سراسر قرمز چند نماد سبز رنگ هم حضور داشتند از جمله وپارس ، ثامید ، ما و تنوین که بیشترین تلاش را برای بالا کشید شاخص کردند، در مقابل فملی ، فارس ، کگل و شستا بیشترین اثر منفی را در بازار امروز باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب نیست. شاخص کل فرابورس روز را امیدوار شروع کرد و ۳۰ دقیقه هم تلاش کرد عرضه ها را کنترل کند و سبز بماند. اما بعد از آن روند نزولی پیدا کرد و ۱۲۸ واحد معادل ۰.۷ درصد اصلاح کرد و به ۱۷ هزار ۶۶۲ واحد رسید. در فرابورس بپاس، شبصیر و ساوه بیش از بقیه تاثیر مثبت در بازار داشتند اما آریا ، زاگرس و هرمز بیشترین اثر منفی را داشتند.


حدود ۹۷۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت که بیشترین خروج پول حقیقی از ابتدای سال جاری است. ارزش معاملات خرد امروز ۲۰۷۵ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کاهش نسبت به چهارشنبه به کمتر از ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز کاهش داشت و ۲۵۴ میلیارد دلار شد.


امروز خبر مهمی در بین اهالی بازار شنیده نشد و به نظر می رسد بازار خود را آماده برجام می کند.



پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها مقام اول، بانکی ها مقام دوم و سرمایه گذاری ها مقام سوم را در بین صنایع از لحاظ بیشترین حجم معامله به خود اختصاص دادند. قابل حدس است که نمادهای این سه گروه در بین بیشترین حجم معاملات حضور داشته باشند. خودرو و خساپا رتبه اول و دوم و کمند رتبه سوم را در بین نمادها دارا بودند.


خودرو خیلی تلاش کرد که صف فروش خود را جمع کند اما نشد. این نماد با معامله بیش از یک میلیارد سهم بار دیگر پر حجم ترین معاملات را به نام خود زد. حقوقی ها با خرید ۳۷ درصد از عرضه ها سعی در حمایت از سهم داشتند ولی عرضه که تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها انجام می شد، اجازه نداد. دوبار صف فروش جمع شد یکبار حوالی ساعت ۱۱ و یکبار هم ساعت ۱۲، اما فروشنده ها امان ندادند و خودرو با صف فروش بازار را تمام کرد. حتی خبر افزایش نرخ فروش خودرو هم نتوانست کمکی کند.


خساپا دیگر نماد خودرویی با ۵۶۸ میلیون سهم در این لیست قرار دارد. خساپا هم صف فروش سنگین داشت و حقوقی ها با خرید ۶۳ درصد و فروش تنها ۳ درصدی سعی کردند سهم را حمایت کنند اما به جز برای چند دقیقه قبل از ساعت ۱۲ صف فروش پا برجا بود. امروز ۵۶۲ میلیارد ریال پول حقیقی از این نماد خارج شد.


بیشترین ورود و خروج پول


حقیقی ها به هیچ گروهی توجه نشان ندادند و با تمام قدرت در حال خروج سرمایه از بازار هستند. بیشترین خروج پول حقیقی با اختلاف مربوط به گروه بانکی است و در پی آنها خودرویی ها و فلزات اساسی در حرکتند.


دارایکم ، شبصیر و پالایش بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در عوض وملل ، فملی و خساپا بیشترین خروج را تجربه کردند


دارایکم با شناوری بالایی که دارد همیشه در کنترل حقیقی ها است. روند این نماد نزولی بود و به دلیل فعالیت ۴ درصدی حقوقی ها در سمت فروش شاهد ورود ۳۴ میلیارد ریال پول حقیقی به این نماد بودیم.


پالایش ۳۵ درصد ضرر به خریداران وارد کرده است. حقوقی ها نیز به جای حمایت از آن در حال خروجند و امروز ۳ درصد از فروش ها را عرضه کردند که توسط حقیقی ها خریداری شد و موجب ورود ۱۸ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه قاسم با اختلاف زیاد مشکوک ترین نماد بازار نام گرفت و در پشت سر او پلاسک و خزر قرار دارند. در بازه ۳۰ روزه نیز ساذری ، خزر و سفاس مشکوک ترین نمادها بودند.


قاسم برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده بود امروز بازگشایی شد. بعد از اینکه ماه ها در صف فروش قفل مانده بود ریزش ۱۵.۸ درصدی آن اصلا غیر قابل پیش بینی نبود حقیقی ها خسته از این فرصت استفاده کردند و با فروش ۸۵ درصد از عرضه ها پول خود را بیرون کشیدند و در مقابل یک کد حقوقی ۱۴ میلیون سهم عرضه شده را یک تنه خرید. شاید بعد از این معاملات شاهد تعادل در این نماد باشیم.


ساذر بر عکس قاسم مدت ها در صف خرید قفل بود. امروز ۴میلیون ۸۰۰ هزار سهم در این نماد عرضه شد ولی بازهم صف خرید پا بر جا باقی ماند. حقوقی ها هیچ نقشی در خرید و فروش امروز نداشتند و در هر دو سمت حقیقی ها کنترل را به دست گرفته اند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه نصیب سهامداران فتوسا با ۴.۹۹ درصد ، نمرینو با ۴.۹۱ درصد و شبصیر با ۴.۸۹ درصد شد در مقابل سهامداران سفاسی با ۶۱.۸۶ درصد ، شتوکا با ۴۳.۶ درصد و بکهنوج با ۲۰.۸۷ درصد افت بیشترین زیان را تحمل کردند


سفاسی هم به لطف بازگشایی بعد از مجمع کاهش قیمت شدید را تجربه کرد. ۶۱.۸۶ درصد افت قیمتی این نماد بعد از معامله بیش از یک میلیون سهم اتفاق افتاد . یک کد حقوقی ۶۲ درصد از کل عرضه ها را خرید و به نظر می رسد سهم به تعادل قیمتی رسیده است.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با ۰.۱۸ درصد رشد خود را به ۲۲ هزار ۳۴۰ تومان رسانده است. توقع می رفت بعد از صحبت های همتی و اخبار خوب از وین شاهد کاهش ارزش دلار باشیم اما رفتار این ارز برعکس توقعات است.


سکه طرح جدید در حال نوسان اطراف کانال ۱۰ میلیون تومان است. از صبح یک درصد افت داشته است و اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا رشد اندک ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرده است و با قیمت ۱۸۸۱ دلار در حال معامله است. بعد از ریزش رمز ارزها معامله گران امید زیادی به رشد انس دارند ولی تا کنون واکنش مناسبی نشان نداده است.



انتهای خبر

0
0