بااقتصاد
1400/09/06
14:24
بازارهای سهام تهران زیر فشار شدید سقوط کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی/ تداوم روند خروج حقیقی‌ها از بورس با ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص کل

گزارش بازار/‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ بازارهای جهانی زیر تاثیر شیوع سویه جدید کروناویروس و خطر گسترش آن، با کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها مواجه شد و تاثیر منفی آن بر بازارهای سهام تهران که با ترس و بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی همراه شده، مشهود بود. شاخص کل بورس امروز ۲۷۴۴۱ واحد ریزش کرد و در رقم یک‌میلیون و ۳۶۶ هزار واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن نیز ریزش ۶۵۸۵ واحدی را به ثبت رساند و به جایگاه ۳۷۶ هزار و ۸۸۴ واحدی تنزل یافت. برای شاخص کل فرابورس هم ۳۴۱ واحد منفی رقم خورد تا این شاخص نیز به رقم ۱۹ هزار و ۶۲۵ واحدی عقب‌نشینی کند.

تحمیل ۱۲ هزار واحد منفی بر شاخص کل از سوی نمادهای بزرگ


به گزارش بااقتصاد، امروز ‌شنبه ۶ آذر‌ماه، معاملات تمامی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس و فرابورس تهران در مدار منفی قرار گرفتند و با کاهش شدید قیمت مواجه شدند. در بورس تهران، فولاد، فارس، شستا، پارس، وغدیر، تاپیکو و شبندر منفی‌سازان بزرگ شاخص بودند که حدود ۱۲ هزار واحد قرمزرنگ به شاخص کل تحمیل کردند. نمادهای بپاس، آریا، زاگرس، شگویا، ذوب، هرمز و شاوان نیز تاثیرگذاران اصلی و منفی شاخص آیفکس نام گرفتند.


فولاد با بالاترین میزان تراکنش منفی


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران نیز به نام فولاد، شستا و بورس رقم خورد و فولاد و شستا بیش‌ترین تراکنش منفی را ثبت کردند. توسن، فجهان و فرابورس نیز پرتراکنش‌های معاملات امروز فرابورس بودند که توسن و فرابورس معاملات را مثبت پشت سر گذاشتند.


کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۴۰۰ نماد


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۸ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و طی آن برای ۴۱ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۴۰۰ نماد دیگر، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


تعویق طرح حذف ارز ترجیحی به گفته وزیر اقتصاد


پس از ماه‌ها کشمکش بر سر حذف ارز ترجیحی، به‌ویژه در دولت سیزدهم، دیروز وزیر اقتصاد آب پاکی را روی دست هم ریخت و اعلام کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی فعلا پابرجاست و حذف نمی‌شود. احسان خاندوزی، اظهار کرد: دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسیده است، بنابراین به تعویق خواهد افتاد.


به گفته خاندوزی، مشکل پنجره واحد، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قابل حل است اما وقتی این مسایل نادیده گرفته می‌شوند، چرخ اقتصاد سخت می‌گردد.


ماینرها، یکی از پرمصرف‌های انرژی و مقصر در قطعی گاز!


درحالی‌که صنایع بزرگ و بورسی با مشکل کمبود گاز مواجهند، مجری طرح تامین برق رمزارزها، اعلام کرد که ۱۰ درصد کسری گاز مربوط به استخراج رمز ارز‌هاست.


محمد خدادادی، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز ارز بود و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز باشد!


پرداخت ۹۴ درصد از سود سهام عدالت توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی


مدیر روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی حدود ۹۴ درصد از سود نقدی سهامداران عدالت را پرداخت کرده است. به گفته سلیمی‌زاده، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از واریز سود سهامداران عدالت باقی مانده و این سود طی دو مرحله، که در مرحله اول ۵۰ درصد و در مرحله دوم حدود ۴۴ درصد بوده به مردم پرداخت شده است.


وی افزود: پیش از این ۹۰ درصد از مبالغ سود شرکت‌هایی که سهام‌شان در پرتفو سهامداران قرار دارد، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شده بود و شرکت سپرده‌گذاری نیز حدود ۹۴ درصد از سود نقدی افراد را پرداخت کرد. ۴ درصد از مابقی سود سهام عدالت نیز به سبب افزایش سرمایه شرکت گل‌گهر سیرجان به تعداد سهام مردم افزوده شده و ۲ درصد دیگر هم به علت پرداخت نکردن سود از سوی شرکت مخابرات همچنان واریز نشده است.


تپسی نخستین استارتاپ در بازار سرمایه ایران


مدیرعامل شرکت فرابورس ایران اعلام کرد که سهام شرکت استارتاپی تپسی، بزودی در فرابورس عرضه می‌شود اما در گام اول برای سهامداران خرد قابل خریداری نیست.


امیر هامونی همچنین خبر داد که اخیرا ضوابط خاص استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه فراهم و در سازمان بورس نیز تصویب شده است. به گفته وی، در قدم اول شرکت تپسی به عنوان نخستین استارتاپ در فرابورس پذیرش شده و سایر استارتاپ‌ها مانند فیلیمو هم درخواست پذیرش در فرابورس را داده‌اند که در حال بررسی است.


هامونی با اشاره به این‌که شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود زیادی که دارند نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجهند، افزود: به همین دلیل در قدم اول برای عرضه اولیه این شرکت‌ها، سهام آنها به مردم عرضه نمی‌شود و به طور غیر مستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.


شروط هفده‌گانه فرابورس برای استارتاپ‌ها


مدیرعامل فرابورس ایران درباره شرایط استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه، تصریح کرد: این شرکت‌ها مانند سایر بنگاه‌هایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند باید شرایط پذیرش فرابورس را احراز کنند. همچنین علاوه بر شرایط فوق، شروط ۱۷ گانه‌ای نیز توسط کارگروه استارتاپ‌ها تعیین شده است که باید آنها را پیش از ورود به بازار سرمایه فراهم کنند. برای نمونه، باید درصدی از سهام خود را نزد هیات پذیرش فرابورس به وثیقه بگذارند و تا زمانی که ریسک‌های شرکت به حداقل برسد، این سهام به مرور در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.


به گفته هامونی، از دیگر شرط‌های مهم استارتاپ‌ها، صیانت از داده‌های محرمانه کاربران مردمی است که باید تاییدیه‌هایی پیرامون این موضوع به فرابورس ارائه کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازار با محاسبه فروش اوراق بدهی و صندوق‌های قابل معامله و سهام، در حجم ۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۳۰۸۰۰ میلیارد تومان بود رسید. از این مبلغ حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم حدود ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۲۶۹۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد امروز بازارهای سهام به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید که ناچیز بود. طی این دادوستدها، ۵۳۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد و نشان‌دهنده ادامه خروج سهامداران خرد از بازار است. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای بورس، انرژی۳ و فولاد اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای ستا، فسبزوار و سمگا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، نهادهای مالی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۸۲ ، ۲۶۸ و ۲۳۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۶.۶۶۴.۲۸ (۲۷۴۴۱.۵۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۶.۸۸۴.۵۸ (۵۸۵.۷۲-)


ارزش معاملات: ۳.۹۲۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، فارس و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۶۲۵.۹۵ (۳۴۱.۹۳-)


ارزش معاملات: ۲۶.۹۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0