دنیای بورس
1399/10/13
20:07
۵ اتفاقی که امروز در بورس افتاد + جزییات

۵ اتفاقی که امروز در بورس افتاد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: بازار سهام امروز شاهد ۵ اتفاق منفی بود؛ از ریزش شاخص کل به قعر ۳۰ روزه تا خروج پول حقیقی از بورس برای ششمین روز پیاپی.


روز شنبه شاخص کل بورس ۴۳ هزار واحد سقوط کرد تا بازار سهام هفته را نزولی آغاز کند. شاخص هم‌وزن نیز افت ۸ هزار و ۵۳۹ واحدی را پشت سر گذاشت.


پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۹۳ نماد بازار صف خرید و ۲۳۰ نماد صف فروش داشتند. مقایسه تعداد نمادهای صف خرید و فروش پیش گشایش بازار نشان از وضعیت نزولی بورس امروز داشت. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، پگاه گیلان (غگیلا) و کشت و دامداری فکا (زفکا) تعلق داشت و شرکت بیمه کوثر (کوثر)، بیمه دانا (دانا) و پتروشیمی بوعلی (بوعلی) بیشترین صف فروش را داشتند.


۵ اتفاق منفی بورس

اما در معاملات بورس امروز شاهد ۵ اتفاق منفی بودیم. شاخص کل به قعر ۳۰ روزه سقوط کرد، بیشترین میزان ریزش در ۳ هفته اخیر ثبت شد، قیمت سهام ۷۴ درصد نمادهای بازار افت کرد، پایین‌ترین رقم ارزش معاملات خرد در ۳ هفته اخیر رقم خورد و برای ششمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم.


اتفاق اول؛ سقوط به قعر ۳۰ روزه

از ابتدای معاملات بورس امروز، شاخص کل روندی نزولی داشت و در نیم ساعت ابتدایی ۲۷ هزار واحد پایین آمد. در پایان معاملات، شاخص کل ۴۳ هزار و ۶۸۳ واحد پایین‌تر از رقم روز چهار‌شنبه ایستاد و با افت ۳.۱۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد رسید که این رقم پایین‌ترین سطح در ۳۰ روز کاری گذشته از اول آذرماه تاکنون است.


شاخص کل هم‌وزن نیز امروز روندی نزولی را طی کرد و ۸ هزار و ۵۳۹ واحد افت کرد و در رقم ۴۵۵ هزار و ۱۶۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۰۳ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۲۲۲ واحد رسید.


اتفاق دوم؛ بیشترین میزان ریزش در ۳ هفته اخیر

امروز شاخص بورس ۴۳ هزار واحد معادل ۳.۱۳ درصد ریزش کرد. آخرین بار که شاخص کل افت بیش از ۴۰ هزار واحد را تجربه کرد به ۱۳ روز کاری قبل برمی‌گردد که در ۲۵ آذرماه شاخص ۵۵ هزار واحد معادل ۳.۷۶ درصد ریزش کرد.


اتفاق سوم؛ افت قیمت ۷۴ درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۰۶ نماد رشد قیمت داشتند که ۶۹ نماد بورسی و ۳۷ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۶۳ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۶۷ نماد بورسی و ۹۶ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.


لیدرهای بازار

در معاملات امروز قیمت سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) ۴.۶ درصد افت کرد و به تنهایی ۳ هزار و ۲۷۷ واحد شاخص کل بورس را پایین کشید. سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) دیگر غول صنعتی کشور نیز ۴.۷ درصد کاهش قیمت داشت و ۳ هزار و ۲۶۷ واحد شاخص را پایین آورد. پس از این دو، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و کگل (شرکت معدنی و صنعتی گلگهر) دیگر بزرگان قرمزرنگ تاثیرگذار بر شاخص بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.


اتفاق چهارم؛ پایین‌ترین رقم ارزش معاملات خرد در ۳ هفته اخیر

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رقم ۱۷ هزار و ۹۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه ۳۸ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۲۹ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۱ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان رسید که پایین‌رین رقم در ۱۲ روز کاری گذشته از ۲۶ آذرماه به این سو است.


اتفاق پنجم؛ ششمین روز پیاپی خروج پول حقیقی

امروز برای ششمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در روز ‌شنبه هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بالاترین رقم در ۱۲ روز کاری گذشته از ۲۵ آذر تاکنون است. همچنین آخرین بار که ۶ روز پیاپی معاملات بورس با خروج پول حقیقی همراه بوده به ۱۰ هفته پیش یعنی هفته اول آبان ماه برمی‌گردد.


بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شستا داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۱۰۸ میلیارد تومان بود. پس از شستا، شرکت فولاد مبارکه (فولاد) و ایران خودرو (خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


بیشترین ورود پول حقیقی نیز به نماد کلر (شرکت کلر پارس) تعلق داشت که ۳۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پول حقیقی را جذب کرد. پس از کلر، شرکت دارویی برکت با ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ورود پول حقیقی در رتبه دوم قرار گرفت و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) با ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رتبه سوم بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص داد.


امروز در سمت تقاضا، ۷۶ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۴ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۲ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۸ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.


رشد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش ۱۷۷ درصد رشد یافت و به رقم هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های خرید ۸۵۸ میلیارد تومان شد که نسبت به روز چهار‌شنبه کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.


عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف خرید ۱۵۷ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت پگاه گیلان (غگیلا) و رایان هم افزا (رافزا) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش نیز به نماد خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۱۶ میلیارد تومانی داشت. پس از خبهمن، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و ایران خودرو (خودرو) بیشترین صف فروش را داشتند.


برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه شرکت دارویی برکت بوعلی (با نماد معاملاتی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام برکت ۷۱۰ میلیارد تومان بود.


پس از برکت، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد مبارکه رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.


ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد ۷۵۴ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۸۴ سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شرکت دارویی برکت تعلق داشت. بانک پارسیان و شرکت بین‌المللی توسعه ساخت (ثاخت) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


انتهای خبر

0
0