همفکران
1401/09/23
15:47
وقایع نگاری بورس طی هفته سوم آذرماه/ رشد دسته جمعی نمادهای بازار سرمایه

هفته جاری، میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل ۲۷درصد افزایش داشت و به ۴،۲ همت رسید. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند صعودی گرفته است.

هفته جاری، میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل ۲۷ درصد افزایش داشت و به ۴،۲ همت رسید. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند صعودی گرفته است .


به گزارش همفکران؛ شاخص کل که در چهار هفته اخیر صعودی نداشت، طی هفته سوم آذرماه ۵ درصد رشد کرد و به بالای ارتفاع یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد دست یافت. شاخص هم‌وزن اما برای هفتمین هفته متوالی صعودی شد؛ البته این هفته رشد شاخص هم‌وزن با تغییر مثبت قابل توجهی نسبت به چهار هفته اخیر همراه شد و با ۴ درصد صعود در ارتفاع ۴۳۳ هزار واحدی ایستاد .


این هفته حدود ۹۰ درصد صنایع با بازدهی مثبت همراه شدند. به غیر از صنایع بیمه و بازنشستگی، منسوجات، اطلاعات و ارتباطات و استخراج سایر معادن، بازدهی سایر صنایع مثبت بود. لقب صنایع برتر این هفته به ترتیب به محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با ۱۲,۴ درصد بازدهی، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با ۷,۹ درصد بازدهی و فلزات اساسی با ۶,۸ درصد بازدهی تعلق گرفت. در مقابل ارزش بازار صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی بیش از ۶ درصد افت کرد .



بالغ بر ۸۰ درصد از نمادها نیز این هفته با رشد قیمت همراه شدند. از مجموع ۱۳۳ نمادی که افت قیمت داشتند، حدود ۴۰ نماد کمتر از یک درصد بازده منفی داشتند .


پربازده‌ترین نمادها «قشکر»، «ولبهمن»، «گدنا»، «ومعلم»، «کروی»، «غشان» و «فباهنر» و کم بازده‌ترین نمادها «میدکو»، «وپاسار»، «بپاس»، «آسیاتک»، «ولملت»، «معیار» و «سفاسی» بودند .



طی هفته جاری، قیمت دلار و سکه رکوردهای قبلی خود را شکستند و به سقف‌های بالاتری دست یافتند. بهای دلار به محدوده ۳۹ هزار تومان نزدیک شد و قیمت هر سکه از مرز ۱۸ میلیون تومان عبور کرد .


شنبه؛ ادامه روند صعودی دلار و سکه


عمده نمادهای بازار کاهشی بودند. گروه خودرو مانند روز چهارشنبه پرحجم داد و ستد شد، اما با فشار عرضه‌ها مواجه بود. «وساپا» و به خصوص «ورنا» پرتقاضا بودند و «ورنا» تا یک قدمی صف خرید هم پیش رفت، اما جو منفی گروه مانع از این امر شد. در انتها ارزش معاملات خرد حدود ۳,۵ همت و تراز پول خرد حدود منفی ۳۹۵ میلیارد تومان بود. شاخص کل ۱۹ هزار واحد و شاخص هم‌وزن ۴،۲۰۰ واحد افت کردند .


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فروش روزانه نفت در ماه قبل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید و بیشترین میزان نفت نسبت به چند سال گذشته فروخته شد. این رقم غیر از یک میلیون دلار فرآورده نفتی و یک میلیون دلار صادرات گاز است .


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه کامل و جامع تصویب و اجرا می‌شود.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های انجام شده در پارس جنوبی و دیگر میدان‌ها از افزایش تولید گاز طبیعی در کشور خبر داد .


خورسندیان مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: از ابزار‌های نوین تامین مالی برای پرداخت تسهیلات به سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه بهره خواهیم گرفت. طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن ‌ماه امسال پس از دو دهه به مدار تولید می‌آید .


دلار در بازار آزاد از مرز ۳۷ هزار تومان عبور کرد و سکه به ۱۸ میلیون تومان رسید .


یکشنبه؛ برگشت شاخص با طعم پالایشگاه


نسبت به دیروز، وضعیت معاملات مطلوب‌تر بود و بیش از نیمی از نمادها مثبت شدند. از مهم‌ترین رویدادهای امروز، توجه ویژه به نمادهای پالایشی بعد از هفته‌ها بود. «شتران» صف خرید شد و در مرکز توجهات قرار گرفت. در انتها، ارزش معاملات خرد به ۳،۴ همت و تراز پول خرد به منفی ۷۶ میلیارد تومان رسید. شاخص کل ۵،۶۰۰ واحد و شاخص هم‌وزن ۱،۴۰۰ واحد رشد کردند .


مدیران گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به اینکه از شش شرکت مجاز شناخته شده برای واردات خودرو، سه شرکت متعلق به گروه سایپا بوده و مراحل واردات پنج مدل خودرو جهت عرضه به بورس کالا در جریان است، از اخذ ۳۶ هزار مجوز واردات خودرو برای این گروه خودروسازی خبر دادند.


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر بخواهیم بنزین را گران کنیم و روی یک دلار ببریم، باید چند میلیون خودروی فرسوده را هم از رده خارج کنیم؛ فعلا بستر این کار فراهم نیست.


انجمن فولاد در نامه‌ای به شرکت ملی گاز خواستار اصلاح فوری محدودیت‌های گازی فولادسازان شد.


شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جلسه کمیسیون انرژی اعلام کرد که هماهنگی‌های خوبی برای تامین سوخت زمستانه صنایع انجام شده است.


مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد با وجود افزایش قیمت نفت، فقط ۵۶ درصد درآمدهای نفتی محقق شد و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم .


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به سرعت ظرفیت غنی‌سازی خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ در نتیجه، انباشت اورانیوم غنی‌شده نیز رو به افزایش است .


دلار نیما به بالاتر از ۲۸،۵۰۰ تومان رسید. دلار آزاد در کانال ۳۷ هزار تومان معامله شد. سکه در محدوده ۱۸ میلیون تومان قیمت خورد .


دوشنبه؛ صعود پرقدرت بورس


بخش عمده‌ای از نمادها با رشد قیمت همراه شدند. گروه بانکی و فلزی با بیشترین اقبال همراه بودند. در انتها، شاخص کل بالغ بر ۲۰ هزار واحد و شاخص هم‌وزن بیش از ۶ هزار واحد صعود کردند. شاخص کل با بازپس‌گیری ارتفاع ۱,۴ میلیون واحدی تا نزدیکی یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد پیش رفت. ارزش معاملات خرد با رشد خوبی نسبت به دیروز به محدوده ۴,۲ همت رسید و تراز پول خرد بازار حدود ۲۵۰ میلیارد تومان مثبت شد .


در حالی برخی رسانه‌ها از قهر رئیس کل بانک مرکزی و عدم حضور او در ساختمان بانک مرکزی خبر داده بودند که ظهر امروز قرار است صالح آبادی، تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر صمت امضا کند.


وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود .


بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی امروز علیه ایران وضع خواهد شد.


وزیر خارجه انگلیس بعد از نشست اتحادیه اروپا گفت: ما تحریم‌هایی علیه ایران به ‌دلیل ارائه پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراضات اعمال کردیم .


دلار نیما که در ابتدای صبح در سایت بانک مرکزی با قیمت ۲۸,۸۳۳ تومان اعلام شده بود، در ادامه تحت تاثیر رقابت تا ۳۰ هزار تومان رشد کرد. دلار آزاد تا ۳۷,۸۰۰ تومان افزایش یافت. سکه تمام بهار به ۱۸،۱۸۰،۰۰۰ تومان رسید .


سه شنبه؛ بورس تحت تاثیر دلار قرار گرفت


بازار بیش از روزهای قبل مثبت بود. بالغ بر ۹۰ درصد از نمادها سبزپوش شدند. نمادهای فلزی و گروه استخراج کانه های فلزی بیشترین توجه را به خود جلب کردند. «فولاد»، «فملی»، «فارس» و «کگل» از مهم‌ترین نمادهای امروز بودند. در انتها، شاخص کل بیش از ۴۵ هزار واحد و شاخش هم‌وزن حدود ۱۰ هزار واحد صعود کردند. ارزش معاملات خرد به ۵,۵ همت رسید و تراز پول خرد برای دومین روز متوالی مثبت ماند و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان ورود پول خرد به ثبت رسید .


حسین امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه هند در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک و همچنین موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه به رایزنی پرداختند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۱۰ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۵۲ رای ماخوذه از پاسخ وزیر صمت در مورد افزایش قیمت خودرو در کشور قانع نشدند.


قائم مقام وزارت صمت گفت: بورس کالا بهترین مسیر برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و احیای رقابت است.


طبق اعلام بانک مرکزی، میزان بدهی خارجی ایران در پایان مهرماه ۱۴۰۱ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۶ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار است. حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است که طی ۷ ماهه نخست امسال حدود ۲ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار کاهش یافته است .


ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد که ما به همکاری با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران ادامه می‌دهیم .


دلار نیما به ۲۸،۹۲۸ تومان رسید. دلار توافقی بالای ۳۶ هزار تومان معامله شد. دلار آزاد در محدوده ۳۸,۲۵۰ تومان داد و ستد شد. سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافت و تا محدوده ۱۷،۸۲۰،۰۰۰ تومان افت داشت.


چهارشنبه؛ ادامه روند صعودی شاخص‌ها


در ابتدای معاملات، خریداران قدرت بیشتری داشتند، اما یک ساعت بعد رفته رفته فشار عرضه‌کنندگان افزایش یافت. با اینکه بازار با سبزپوشی بیشتر نمادها به پایان رسید، اما تعداد مثبت‌های بازار در پایان نسبت به نیمه اول با کاهش مواجه شد. در انتها، شاخص کل ۱۸ هزار واحد و شاخص هم‌وزن بیش از ۳,۵۰۰ واحد افزایش را ثبت کردند. تراز پول خرد به منفی ۱۳۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد به حدود ۴,۴ همت رسید .


حسینی، معاون رئیس‌جمهور گفت: متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال نهایی شدن است و در حال هماهنگی با هیات رئیسه مجلس هستیم تا هر وقت آمادگی داشتند، آن را به مجلس ارائه بدهیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ممکن است لایحه بودجه ۱۴۰۲ دومرحله‌ای می‌شود؛ بدین معنا که در یک مرحله تبصره‌ها و منابع و مصارف به صورت کلان ارسال شود و در مرحله بعد جداول ارسال شود.


با حکم رییس کل بانک مرکزی، دکتر محمد آرام به سمت معاون ارزی جدید بانک مرکزی منصوب شد .


در هفت ماهه سال جاری، پایه پولی حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که معادل ۱۸ درصد رشد است. چنین افزایشی در این مدت از سال، حداقل در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.


اوجی، وزیر نفت گفت: توافق خوبی با چین برای توسعه میادین نفت و گاز انجام شد


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که مسئولان آژانس به تهران می‌آیند.


دلار آزاد تا محدوده ۳۸,۸۲۰ تومان افزایش یافت، اما در ادامه تا میانه کانال ۳۸ هزار تومان افت کرد. سکه بالاتر از ۱۸ میلیارد تومان داد و ستد شد .


انتهای خبر

0
0