بااقتصاد
1400/10/22
14:58
پایان متعادل معاملات بازارهای سهام تهران در هفته سوم دی‌ماه/ صنایع برجامی همچنان مورد توجه معامله‌گران بورس

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ هفته سوم معاملات زمستانی بازارهای سهام تهران در هوای معتدل دی‌ماه و طی یک روند متعادل به پایان رسید و شاخص کل بورس با ۴۲۰ واحد افت، در نقطه یک‌میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی به استقبال معاملات هفته آینده رفت. شاخص کل هم‌وزن و آیفکس اما واگرایی مثبت به شاخص کل نشان دادند و صعود کردند. شاخص کل هم‌وزن با ۳۶۰ واحد مثبت، در کانال ۳۵۳ هزار واحدی ماندگار شد و شاخص کل فرابورس نیز جایگاه لرزان خود را با ۳۶ واحد صعود، در کانال ۱۸ هزار واحدی تثبیت کرد.

معاملات پرحجم در گروه خودرو و بانک


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، معاملات بازارهای سهام تهران در مدار مثبت آغاز شد اما در ساعت‌های آخر و با افزایش فشار فروش، حدود ۶۰ درصد از نمادها در مدار منفی قرار گرفتند. یکی از مولفه‌های مهم و متوالی این‌روزهای بورس تهران، استقبال خریداران از صنایع به‌اصطلاح برجامی است که طی هفته اخیر، در صدر مثبت‌سازان شاخص بورس قرار داشتند.


تاپیکو، عامل تاثیرگذار در ریزش شاخص بورس


معاملات بورس تهران با کاهش قیمت سهام در نمادهای تاپیکو، مبین و شپدیس، منجر به نزول ۴۲۰ واحدی شاخص کل این بازار شد و در مقابل، رشد قیمت در نمادهای نوری، شفن، شبندر و فملی بیش‌ترین تاثیرگذاری مثبت را بر شاخص اعمال کردند. خودرو، خگستر و خساپا همچنان در صدر جدول پرتراکنش‌های بورس تهران ایستادند و تنها نماد خگستر بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت را رقم زد. شپنا هم رتبه سوم تراکنش‌های منفی را به خود اختصاص داد.


حفظ کانال ۱۸ هزار واحدی آیفکس در هفته سوم دی‌ماه


سومین هفته معاملات زمستانی برای شاخص آیفکس هم کمی متعادل رقم خورد و ۳۶ واحد مثبت این شاخص امروز با حمایت نمادهای آریا، غصینو و صبا به ثبت رسید. فرابورس، ومهان و شرانل، منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس لقب گرفتند. نماد فرابورس به روال روزهای اخیر، همچنان صدرنشین جدول پرتراکنش‌های منفی بود و سمگا، توسن و آریا، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را به نام خود ثبت کردند.


پرداخت سود سهامداران ۷۰ شرکت بورسی از سامانه سجام


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، امروز در جمع فعالان بازار سرمایه، از واریز سود ۷۰ شرکت دیگر در سامانه سجام، خبر داد و گفت که مطابق مستندات و قراردادهای منعقد شده با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ۷۰ شرکت دیگر نیز تا پایان امسال از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) سود خود را پرداخت خواهند کرد.


انتشار تقویم عرضه‌های اولیه فرابورس بزودی


سرپرست فرابورس ایران، با اعلام خبر انتشار تقویم عرضه اولیه‌ها طی هفته های آینده، تصریح کرد: از این پس، هیچ یک از عرضه‌های اولیه بدون اینکه یک ماه قبل اطلاع‌رسانی عمومی شده باشد، اجرا نخواهد شد. همچنین در حال حاضر هیچ پرونده‌ای برای پذیره‌نویسی نداریم.


به گفته میثم فدایی، در سهام شرکت‌های بازارپایه نمادهایی بودند که بنا به عوامل مختلف بازاری، اقتصادی یا فاندامنتال بیش از یک سال در صف فروش قفل بودند و نیاز به تعدیل قیمت دارند. بنابراین این طرح مطرح شد که حجم مبنا برای شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ روز در صف خرید یا فروش بودند، حذف شود.


سرپرست شرکت فرابورس افزود: با اجرای این طرح در حال حاضر بیش از ۱۰ سهم از ۲۵ سهم مشول این قانون، متعادل شدند و در یک برهه، صف فروش آنها طی هفت روز گذشته جمع شد. سعی داریم طی ماه‌های آینده نیز رویه‌های نظارتی ناظران فرابورس را تا حد امکان قانون‌مند و به بازار اعلام کنیم.


تامین مالی دولت از بازار سرمایه به روشی جدید و با انتشار اوراق وکالت


دبیر کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: در آخرین جلسه کمیته فقهی سازمان بورس، سازوکار انتشار اوراق وکالت برای تامین مالی دولت بررسی شد و به جمع‌بندی نهایی رسید. به گفته مجید پیره، از طریق اوراق وکالت، بخش خصوصی می‌تواند در تکمیل پروژه‌های دولتی مشارکت کند. همچنین، با استفاده از سازوکار اوراق وکالت دولتی، دولت می‌تواند از این محل برای رفع بخشی از نیازهای مالی خود منتفع شود.


وی افزود: مطابق طرحی که در کمیته فقهی تبیین شد، دولت با استفاده از نهاد واسطی که در قانون بودجه به او اجازه داده شده، می‌تواند اقدام به انتشار اوراق کند. از سوی دیگر، دارندگان اوراق، منابع مالی خود را در اختیار نهاد واسط ناشر قرار می‌دهند. این نهاد به عنوان وکیل دارندگان اوراق، اختیاری که از محل عقد وکالت دارد را به یک نهاد واسط دوم توکیل می‌کند. این قراردادها انتفاعی هستند و سود به همراه دارند. طیف وسیعی از قراردادها برای انتشار اوراق وکالت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. قراردادهایی همچون مرابحه، اجاره به شرط تملیک، بیع سلف، مشارکت و قراردادهای دیگری نیز مانند صلح منفع می‌توانند مبنایی برای انتفاع دارندگان اوراق از طرفیت‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مربوط به بخش دولتی باشند.


درخواست یک نماینده مجلس از قوه قضاییه برای ورود جدی به پرونده تخلفات بورس


عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس، از قوه قضاییه خواست تا با متخلفان بورس برخورد کند. وی تصریح کرد: از قوه قضاییه درخواست دارم که به وضعیت بورس به صورت جدی ورود کند و کسانی که با سواستفاده ،پول مفت به جیب زدند را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۲۴۰۰ میلیارد تومان با حجم حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت و ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان، منتهی شد.


ارزش کل معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس، رقم ناچیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان با انتقال خالص مالکیت ۱۲۸ میلیارد تومانی از حقیقی‌ها به حقوقی‌های بورس تهران بود. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای سمگا، شفن و خکاوه اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، شپدیس و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۹۹ ، ۱۵۶ و ۱۵۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار متعادل و نسبتا منفی امروز شناخته شدند. ارزش معاملات خودرو نسبت به دیروز کاهشی بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۲۸۳.۴۵ (۴۲۰.۴۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۳.۷۷۱.۵۲ (۳۵۹.۰۷افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۴۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: نوری، شفن و شبندر


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: تاپیکو، مبین و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۰۶۵.۲۶ (۳۶.۱۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، غصینو و صبا


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: فرابورس، ومهان و شرانل


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0