ایبنا
1401/05/04
09:36
جلسه مهم صالح‌آبادی و عشقی درباره نرخ بهره بین بانکی

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با رییس سازمان بورس گفت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است.

به گزارش ایبنا ، محمد هادی سلیمی‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان بورس در توئیتی نوشت: جلسه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس کل بانک مرکزی در حال برگزاری است. ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت تومان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالان اقتصادی از اصلی ترین موضوعات مطرح شده بود.


علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است.


وی ادامه داد: صنعت بانکداری که در بورس هم فعال هستند دچار مشکلاتی هست. نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک ها است که در شرایط تورمی اجتناب ناپذیر بوده. کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود.


همچنین مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این نشست اظهار کرد: تصمیمات و سیاست‌های ارکان مختلف اقتصادی کشور همسو و یکپارچه و در راستای منافع کلان اقتصادی همه مردم باشد.





رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این جلسه اظهار داشت: به واسطه افزایش قیمت های جهانی و تورم نهفته در حذف ارز ۴۲۰۰، کشور با تورم مواجه شد که با همراهی مردم از آن عبور کردیم. این اطمینان را به بازار سرمایه میدهم که نرخ بهره بین‌بانکی کنترل و مدیریت شده و بازار نرخ های بالاتر را نخواهد دید. روند کاهشی به زودی آغاز خواهد شد.


وی افزود: بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید، در حال برنامه ریزی ویژه جهت تامین مالی صنایع با سیاست هدایت اعتباری برای شرکت های بازار سرمایه است. همچنین تسهیل در صدور مجوز صندوق های وابسته به بانک ها در دستور کار کمیته مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.


صالح آبادی همچنین گفت: در بحث اختلاف قیمت نرخ ارز نیما و بازار آزاد، با توجه به روان بودن معاملات در بازار متشکل ارزی و در دسترس بودن منابع ارزی کافی در کشور، در آینده با کاهش نرخ ارز بازار آزاد، اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت.



به گزارش خبرنگار ایبنا ، در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که علی‌رغم اینکه اتخاذ سیاست کنترل تورم از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی و دولت سیزدهم است، اما به این معنا نیست که نرخ سود بین بانکی کنترل نمی‌شود و بانک مرکزی در این خصوص تصمیماتی اتخاذ کرده که اجرایی خواهد شد.



افزایش بیش از ۲۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس

در حالی که ۳۰ دقیقه از شروع معاملات بازار سهام می‌گذرد شاخص کل بورس تهران با ۲۰۲۵ واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۴۴۱ هزار واحد قرار گرفت.


در معاملات امروز سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ شاخص هم‌وزن با ۲۱۷ واحد کاهش هم اکنون به رقم ۳۹۰ هزار واحد رسید. تا این لحظه معامله گران ۸۲۳ میلیون برگ سهم و اوراق مالی بهادار را به ارزش بیش از ۵۴۸ میلیارد تومان دادوستد کرده اند.



نمادهای شپنا، حکشتی، شبندر، فارس، شتران و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند؛ و نمادهای شپنا، سکرد، شبندر، نوری وساپا و خزامیا بیشترین تراکنش را داشته‌اند.




انتهای خبر

0
0