بااقتصاد
1401/05/02
14:37
سبزپوشی دو روزه شاخص کل، فرصتی برای جاماندگان فروش سهام در بورس تهران/ تراکم حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در سمت عرضه

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲ امرداد ۱۴۰۱ سبزپوشی شاخص کل بورس تهران طی دو روز اخیر معاملاتی، فرصتی فراهم کرد تا امروز، بخش دیگری از جاماندگان فروش سهام در سمت عرضه حاضر شوند و بیش از ۵۰۰ نماد را در صف فروش به حراج بگذارند. افزون بر حقیقی‌ها، حقوقی‌ها نیز در گروه پالایشی، فروشنده بودند اما بازگشایی مثبت برخی سهم‌ها در این صنایع مانع از سقوط بیش‌تر شاخص کل در دومین روز معاملاتی هفته شد. در همین‌حال، انتشار گزارش عملکرد فصلی صنایع غذایی، پالایشی، اوره‌سازان و غیره هم نتوانست بخش تقاضا را تقویت کند.

ریزش دوباره شاخص‌های بورس و فرابورس



به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، دوم مردادماه، روند کاملا منفی بر معاملات بازارهای سهام تهران حاکم شد و تمامی شاخص‌ها فروریختند. شاخص کل بورس با ۹۷۰۹ واحد منفی، به رقم یک‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحد سقوط کرد و محدوده مقاومتی ۱.۴۷۰ هزار واحدی را از دست داد. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۴۴۵۰ واحد منفی رقم خورد تا در کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی مستاصل بماند. شاخص کل آیفکس هم ۲۳۳ واحد عقب‌نشینی کرد و روی رقم ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحدی متوقف شد.


تاثیرگذاری منفی ۲۰۰۰ واحدی کگل بر شاخص کل


در بورس تهران، شاخص کل با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای کگل -که بیش از ۲۰۰۰ واحد منفی را ثبت کرد- میدکو، ومعادن نوری مواجه شد و معاملات مثبت شپنا، شبندر و شتران از سقوط بیش‌تر شاخص کل ممانعت کرد. دو نماد پالایشی شپنا و شبندر که امروز بازگشایی شدند، بالاترین حجم تراکنش مثبت را رقم زدند و نوری در نقطه مقابل ایستاد.


بپاس، تک نماد سبزپوش در جمع سرخپوشان آیفکسی


افت ۲۳۳ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای کگهر، آریا، زاگرس، شاوان، هرمز و خدیزل به ثبت رسید و بپاس، برخلاف روند روزهای گذشته، امروز تک نماد سبزپوش در میان بزرگان سرخپوش فرابورس بود. دی، شاوان و فرابورس، بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را از آن خود کردند.


کاهش قیمت پایانی برای ۵۰۶ نماد شرکتی


کاهش قیمت پایانی برای بیش از ۵۰۰ نماد در بورس و فرابورس طی معاملات امروز نشان داد که معامله‌گران سهام تمایلی به ادامه حضور در بازار سرمایه ندارند و این بازار جذابیت‌هایش را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است. در دادوستدهای امروز، معامله‌گران برای ۲۰ نماد شرکتی، صف خرید ۲۸ میلیارد تومانی تشکیل دادند که ارزش آن نسبت به دیروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت. تعداد ۱۱۷ نماد به ارزش ۱۸۹ میلیارد تومان هم در صف فروش گذاشته شدند که نسبت به دیروز حدود ۷۰ میلیارد تومان رشد کرد. در مجموع، ۸۲ نماد، معادل ۱۴ درصد از معاملات در دامنه مثبت و ۵۰۶ نماد، معادل ۸۶ درصد در مدار منفی، به کار خود پایان دادند.


الزام چند گروه کالایی به عرضه محصولات در بورس کالا


بر اساس مصوبات هجدهمین جلسه کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه، تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته ملزم به ثبت‌نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا شدند.


آغاز عرضه این هفته سیمانی‌ها با افزایش ۱۴ هزار تنی


عرضه‌های هفته نخست مردادماه برای سیمانی‌ها طی امروز و فردا انجام می‌شود. امروز یکشنبه ۲ مرداد، ۶۶ شرکت سیمانی در مجموع بیش از یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات بردند.


از نکات قابل توجه عرضه‌های این هفته افزایش ۱۴ هزار تنی نسبت به عرضه‌های هفته قبل است. سیمانی‌ها در ۴ ماهه نخست امسال در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار تن انواع سیمان به ارزش ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان را در تالار سیمان بورس کالا فروخته‌اند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۸۵۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام حدود ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش، با معاملتت روز گذشته یک‌سان بود و تفاوتی نداشت. از این میزان حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۵۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با اندکی رشد نسبت به دیورز، مبلغ ۲۹۰۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۳۹۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی نمادهای شبندر، وبملت و شپدیس متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شاوان، نوری و فولاد خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار منفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۳۷۷، ۳۶۰ و ۱۶۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار ریزشی و یکپارچه سرخ شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۳.۷۹۱.۶۱ (۹۷۰۷.۴۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰.۰۳۴.۹۵ (۴۴۵۰.۹۹-)


ارزش معاملات: ۴.۵۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگل، میدکو و ومعادن


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۸۱.۷۹ (۲۳۳.۵-)


ارزش معاملات: ۵.۷۴۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0