همفکران
1400/11/24
10:22
آیا ریزش های شدید قیمتی در نمادهای خودرو و قطعه ساز پس از توافق جبران خواهد شد؟

یکی از صنایعی که طی دو سال گذشته بیشترین فراز و فرود را در بازار سرمایه تجربه کرده صنعت خودرو و قطعه سازی است. همانگونه که در دوره رشد بازار نمادهای خودرویی و قطعه سازی رشد قابل توجهی داشتند ...


یکی از صنایعی که طی دو سال گذشته بیشترین فراز و فرود را در بازار سرمایه تجربه کرده صنعت خودرو و قطعه سازی است. همانگونه که در دوره رشد بازار نمادهای خودرویی و قطعه سازی رشد قابل توجهی داشتند و جهش های قیمتی چشمگیری را تجربه کردند در دوره ریزش بازار نیز بیشترین آسیب ها را متحمل شدند.


از میان ۳۳ نماد خودرو و قطعه ساز تنها دو نماد خپویش و خنصیر نسبت به سقف تاریخی قیمت خود در سال ۹۹، بازدهی مثبت دارند و قیمت فعلی آن ها بالاتر از آن دوره است. اما بازدهی ۳۱ نماد دیگر منفی است. بیشترین ریزش با ۹۳ درصد به ختور تعلق دارد. خمحرکه با ۸۹ درصد، خزر با ۸۶ درصد، ورنا با ۸۳ درصد، خاذین و خشرق هر یک با ۸۲ درصد و خچرخش، خکار و خگستر هر کدام با ۸۱ درصد در رتبه های بعدی بیشترین ریزش قیمتی نسبت به سقف تاریخی خود در سال ۹۹ قرار دارند. باید دید آیا سهام خودرو و قطعه ساز در شرایط پسابرجامی آیا می توانند یکبار دیگر به سقف های تاریخی خود برسند یا خیر؟


مهمترین مشکلی که صنعت خودرو و ساخت قطعات سالهاست که در اثر تحریم ها با آن دست و پنجه نرم می کند، تامین قطعات است. در صورتی که مذاکرات با نتایج مثبت همراه شود این صنعت با تحولات شگرفی مواجه خواهد شد. از طرف دیگر خوشبینی به بهبود شاخص های اقتصادی نیز بر این صنعت تاثیر مثبت خواهد داشت. زیرا می تواند منجر به رشد تولید و به تبع افزایش عرضه محصولات این صنعت شود و عرضه و تقاضا را در این بازار متعادل تر کند.



انتهای خبر

0
0