بورس۲۴
1401/06/14
17:56
معرفی زیان ده ترین سهم های بورس

سهامداران با بازار سرمایه چند چند هستند؟ حقایقی تکان دهنده از دوره غم انگیز سقوط بورس؛ پس از دو سال از شروع ریزش بازار هنوز یک سوم سهم ها بیش از ۵۰٪ افت قیمت دارند، فقط ۲۶٪ از سهم ها به سقف تاریخی خود رسیدند، بیش از ۶۰ درصد از نقدینگی حقیقی ها از بازار خارج شده است

معرفی زیان ده ترین سهم های بورس

بورس۲۴ : نوزده مرداد ۹۹، تاریخی شوم برای اهالی بازار سرمایه. روزی که پایان صعود شتابزده بازار بود و از فردای همان روز بازار سرنوشت جدیدی را برای اهالی خود رقم زد.


طی ۲۵ ماه گذشته که بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار گرفته اتفاقات بسیار مهمی رخ داده است. رویدادهایی که هرچند سعی شود با شاخص سازی اثر آن را کمرنگ تر نشان داد اما چشم پوشی از آن به مراتب سخت تر از اقرار به آن است.


شاخص کل بورس نشان می دهد که از آغاز دوره ریزشی بود تا کنون بازار فقط ۳۱ درصد اصلاح شده اما با بررسی های بیشتر حقایقی آشکار می شود که با آن ها بهتر می توان حال و روز مالباختگان بازار سرمایه را درک کرد.


از شهریور ۹۹ تا پایان نیمه نخست شهریور ۱۴۰۱ بیش از ۸۳ همت نقدینگی توسط حقیقی ها از بازار سرمایه خارج شده است. این در حالی است که طی یک سال قبل از آغاز سقوط بازار یعنی از شهریور ۹۸ تا مرداد ۹۹ حدود ۱۴۶ همت سرمایه توسط حقیقی ها وارد بازار شده بود که البته بیش از ۹۰ درصد از این مبلغ یعنی بالغ بر ۱۳۶ همت از بهمن ماه ۹۸ به بازار تزریق شده بود. یعنی اگر از بهمن ماه ۹۸ در نظر بگیریم، ظرف ۲۴ ماه گذشته بالغ بر ۶۰ درصد از سرمایه های حقیقی ها از بازار خروج یافته است.


در این تقریبا دو ساله تنها ۲۶ درصد از سهام بازار توانستند به سقف تاریخی خود برسند و ۷۴ درصد از سهام همچنان با بازدهی منفی مواجهند.


نکته جالبتر آن که بیش از یک سوم از بازار هنوز بالغ بر ۵۰ درصد افت قیمت دارند. یعنی طی ۲۵ ماه اخیر سرمایه حداقل یک سوم از سهامداران نصف شده و این حقیقتی بسیار غم انگیز است.


در این مدت سهامداران نمادهایی مانند ثشاهد، لکما، وملی، لپارس، دتولید، فاهواز، تبرک، قثابت، سمایه، کاما، فاراک، بزاگرس، جهرم، غویتا، مادیرا، دی، کیسون، ثعمرا، دزهراوی، ثنوسا، مرقام، بکام، خکمک، خصدرا، گشان، فسا، وگستر، چدن، دکوثر و خمحرکه بیشترین زیان را متحمل شدند زیرا قیمت این سهم ها نسبت به سقف تاریخی خود بیشترین فاصله را دارد.


بورس
بورس
انتهای خبر

0
0