بورس پرس
1401/01/28
09:14
امکان عرضه املاک توسط افراد حقیقی هم در بورس کالا فراهم شد

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: از این پس اشخاص حقیقی می‌توانند اقدام به عریضه املاک در بورس کالا عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، معین محمدی‌پور با بیان اینکه اشخاص حقیقی هم می‌توانند املاک را در بورس کالا عرضه کنند، گفت: مقررات بورس کالا برای عرضه املاک افراد حقیقی و حقوقی، محدودیتی ندارد و انواع نهادها قادر به استفاده از این امکان هستند.


وی افزود: در بورس کالا حدود ۴ تا ۵ ابزار برای مسکن ارائه شده و برخی از ابزارها اکنون وجود دارند و برخی دیگر نیز معرفی خواهند شد. ابزار برگزاری حراج ملک نیز در بورس کالا در حال اجرا است. این موضوع در اکثر کشورهای دنیا به طور معمول استفاده می‌شود ولی در ایران فرهنگ فروش ملک از طریق حراج جا نیفتاده است.


این مقام مسئول ادامه داد: ابزار و قراردادهای مربوط به فروش ملک از طریق بورس کالا از سال گذشته اجرا شده و وزارت راه، بانک اقتصاد نوین، وزارت دفاع هم از طریق این ابزار اقدام به فروش املاک کرده‌اند.برخی بانک‌ها و همچنین شهرداری نیز خواهان استفاده از این ابزار هستند که با رفع برخی موانع عرضه‌های جدی از سوی شهرداری انجام می‌شود.


محمدی‌پور توضیح داد: روند کار به این صورت است که ملکی به عنوان حراج انتخاب و عرضه کننده ضمن معرفی آن به بورس کالا، مستنداتی را به بورس کالا ارائه می‌دهد تا مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد پس از بررسی‌های لازم مستندات، ملک بر روی تابلو بورس کالا قرار گرفته و خرید و فروش مربوط به آن شروع می‌شود که خوشبختانه روند خرید و فروش و قیمت ملک در بورس کالا به شفافیت کار کمک بزرگی می‌کند.


وی گفت: اشخاص حقیقی، حقوقی، انواع نهادهای عمومی و دولتی می‌توانند املاک را در بورس کالا عرضه کنند و بورس کالا در حد توان پذیرای مخاطب عام و خاص خواهد بود و اگر این بازار پررونق شود ممکن است محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شود. در حال حاضر مقررات بورس کالا برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها محدودیتی ندارد و انواع نهادها می توانند از این ابزار استفاده کنند. به طوری که پس از روش شدن مالکیت افراد و یا نهادها، ملک روی تابلو رفته و خرید و فروش آن انجام می شود.


وی افزود: در مورد نهادهای عمومی و خصوصی که کار انبوه‌سازی انجام داده با توجه به املاک متعدد در دست، ورود آنها به بورس کالا و عرضه املاک آنها در بورس به صرفه تر است. بورس کالا تا خریداری برای ملک و یا املاک یافت نشده باشد تمامی مراحل و بازاریابی‌ها را به صورت رایگان انجام داده و پس از مشخص شدن خریدار، کارمزد معاملات را دریافت خواهد کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0