کانال عرضه‌ی اولیه
1400/05/02
19:24
📌حذف ارز 4200 تومانی و قیمت‌گذاری دستوری؛نقطه عطف بازار سرمایه در سال 1400 ✅اعتماد دوباره سهامداران به بورس شکننده است 🔎 #تحلیل‌گران چه می‌گویند؟...

📌حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری؛نقطه عطف بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰



✅اعتماد دوباره سهامداران به بورس شکننده است



🔎 #تحلیل‌گران چه می‌گویند؟



🔹 مهدی سوری، مدرس و تحلیلگر ارشد بورس، نقطه عطف بازار سرمایه را در سال جدید و با استقرار دولت سیزدهم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری محصولات و کالاها می‌داند و می‌گوید:



⬅️بازار سرمایه در یک سال گذشته از محل بی‌اعتمادی سهامداران آسیب دیده است و برای بازگشت دوباره بازار به روند گذشته باید منتظر معرفی کابینه و مشخص شدن اعضای تیم اقتصادی دولت جدید شامل وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و رویکردهای اقتصادی آنها بود.



⬅️وضعیت کنونی بازار نسبت به یک سال گذشته خوشبینانه است. این وضعیت درصورت اتخاذ رویکردهای مثبت دولت و اتفاقات آینده تداوم خواهد یافت.



⬅️بعد از انتخابات ریاست جمهوری و وعده‌هایی که داده شد مبنی بر احتمال حذف قیمت‌های دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی، همچنین وعده دولت در راستای تامین مالی نکردن از بازار سرمایه که کاهش بهره بین بانکی هم بر آن افزوده شد، بازار روی خوشی به سهامداران نشان داد و گفتمان غالب بازار با ورود دوباره پول حقیقی تغییر کرد.



⬅️ اتفاق اخیر برای پالایشگاه‌ها و نگاه حمایتی در نرخ‌گذاری پالایشی‌ها هم مزید بر علت شده است و اگر این روند حمایتی به سایر محصولات تسری یابد و تداوم داشته باشد، فضای بازار را به سمت مثبت‌تر شدن، پیش خواهد برد، هرچند تمایل مردم به بازار سرمایه هنوز صددرصد مثبت و سرمایه‌گذاری‌ها بلندمدت نیست و بی‌اعتمادی کامل از بین نرفته اما می‌توان امیدوار بود.



⬅️تعیین کابینه اقتصادی دولت جدید بسیار تعیین‌کننده است و اقدامات و تصمیمات واقعی این بخش از کابینه، نشان‌دهنده رویکرد اقتصادی دولت جدید است.



⬅️البته صحبت‌های رییس جمهوری جدید و نقطه نظرات ایشان نسبت به مسایل اقتصادی و بازار سرمایه تاکنون مثبت بوده است و برخی اعضای تیم اقتصادی ایشان نیز رویکرد مثبتی به بازار سرمایه دارند.



⬅️هرچند برخی افراد که خودشان را نزدیک به آقای رییسی معرفی می‌کنند و در لیست‌های غیر رسمی کابینه حضور دارند، همچنان معتقد به اقتصاد دستوری هستند و نقطه نظرات‌شان برای کل اقتصاد و بازار سرمایه نگرا‌ن‌کننده است.



⬅️به همین دلیل فضای ابهام در کابینه دولت جدید وجود دارد و باید دید تصمیم نهایی چیست و چه کسانی و با چه خط مشی اقتصادی در دولت حضور خواهند یافت.



⬅️فعلا بازار سرمایه به گفته‌ها و وعده‌های دولت آینده اعتماد کرده است و فراموش نکنیم که این اعتماد، موقت و کوتاه مدت بازار را به سمت مثبت و متعادل برگردانده است، بنابراین باید به آن پاسخ مناسب داد تا موجب سلب اعتماد عمومی دوباره به بورس رقم نخورد.



⬅️بازار سرمایه اگر بر پایه رشد تورمی، صعود کند، بازدهی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه نخواهد داشت و با کاهش ارزش پول در کشور، بازدهی‌ها نیز موقت خواهد بود و با افزایش هزینه‌ها از دست می‌رود.سودآوری در بازار سرمایه باید در راستای بهبود عملکرد شرکت‌ها حاصل شود نه با تورم انتظاری!



⬅️تازمانی‌که تورم‌های پیش‌بینی ناپذیر و نوسان نرخ تورم در اقتصاد وجود داشته باشد، آینده فعالیت‌های اقتصادی به‌شدت در معرض تهدید است و شکوفایی اقتصادی را شاهد نخواهیم بود./بورس فوری



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0