بااقتصاد
1401/06/05
13:17
در انتظار مشخص شدن نتیجه توافق، بورس سبز ماند /اوره‌سازان ردای سبز بر تن شاخص پوشاندند

معاملات امروز بازار درحالی به پایان رسید که اکثر نمادهای بزرگ فلزی ، خودرو و بانکی در مدار منفی معامله شدند و آن‌ها که شاخص کل را سبز کردند نمادهای نفتی و معدنی بودند. همچنین پیرو افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی اوره، نماد پتروشیمی‌های اوره‌ساز نیز با افزایش تقاضا همراه شدند و توانستند با تاثیرگذاری مثبت، شاخص کل را سبز نگه دارند.بورس هم‌چنان بر سر دوراهی است و منتظر مشخص شدن یک نتیجه نهایی از توافقات ، از همین رو نمی‌توان صعودهای آن را قدرتمند و ادامه‌دار دانست.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، معاملات در نخستین روز هفته با صدرنشینی نمادهای پالایشی و پتروشیمی بر شاخص کل و تاثیر مثبت آن‌ها آغاز شد. اما نگاهی به کلیت بازار نشان از آن داشت که تعداد نمادهای منفی در بازار هم کم نیست. وتجارت، وبصادر امروز در کف قیمتی معامله شدند و سایر نمادهای بانکی نیز تقاضای خوبی برای خرید به همراه نداشتند در آن سوی بازار خودرویی‌ها هم با افزایش عرضه همراه بودند و تعداد نمادهای منفی بر مثبت ارجحیت داشت.


سیگنال‌های مثبت موقت یا دائم؟


در دو روز پایانی هفته گذشته حواشی خبرهایی که از مذاکرات مخابره می‌شد به عنوان سیگنال مثبت برای بورس عمل کرد و دلخوشی‌ها برای شنیدن خبرهای قطعی مذاکرات هسته‌‌ای را قوت بخشید. رفتار معامله‌گران بازار نیز نشان از آن داشته و دارد که احتمال احیای برجام را بیشتر از احتمال شکست آن می‌دانند. با این وجود باید فعلا در انتظار باشیم.


برای ادامه‌دار شدن یک روند صعودی در بازار هیچ عاملی بیش از افزایش قدرت خریداران تاثیر مثبت ندارد. پس هرگاه بازار ورود پول حقیقی‌ها را برای چند روز متوالی تجربه کرد می‌توان به وضعیت امیدوار شد و ادعا کرد که یک روند صعودی چقدر دوام می‌آورد.


افزایش دامنه نوسان تا چه به میزان به بورس کمک می‌کند ؟


در روز چهارشنبه خبر رسید که دامنه نوسان ۱ درصد دیگر هم افزایش خواهد یافت. افزایش پلکانی دامنه نوسان می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی روند معاملات داشته باشد اما شرط اصلی و اساسی آن این است که افزایش دامنه در تمامی بازارها به وقوع بپیوندد. درحال حاضر فقط در تابلوی اول بورس و فرابورس این افزایش رخ داده و اگر افزایش دامنه به تابلوی دوم هم برسد احتمالا بازار واکنش منطقی‌تری نشان می‌دهد.


افزایش دامنه و سایر مکانیزهای عملیاتی مثل حجم مبنا به طور مستقیم تاثیری بر ارزش ذاتی سهام ندارند اما می‌توانند در مرحله اول سبب رونق بازار ، افزایش حجم و ارزش و بهبود عملیات بازارگردان‌ها شوند و در مراحل بعدی ریسک معاملات اعتباری برای کارگزاران را کاهش دهند. یکی از نقدهایی که همواره به وجود دامنه نوسان وارد می‌شود زیرسوال بردن منطق بازار است. تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌ها در مسیر تعادل با اطلاعات وجود، باوجود دامنه نوسان با اصطکاک مواجه می‌شوند و این مسئله ورود و خروج سرمایه‌گذار، نقدشوندگی و حجم معاملات را کاهش می‌دهد.


بورس کشورما در این روزها به شدت به افزایش عمق نیاز دارد و راه‌هایی مثل افزایش دامنه نوسان می‌تواند در مسیر تعمیق‌بخشی بازارسرمایه کمک‌کننده باشد.


استقلال با صف فروش معاملات را آغاز کرد


نماد آبی‌ها در روز چهارشنبه در بازار پایه نارنجی فرابورس گشایش یافت و امروز اولین روز معاملاتی را پشت سر گذاشت. استقلال در جریان معاملات روز جاری افت ۲ درصدی پیدا کرد و پس از پشت سر گذاشتن حجم معامله حدود ۱۱۷میلیونی با صف فروش همراه شد. گفتنی است ۹۶ درصد از خریداران امروز استقلال حقیقی‌ها بودند و تنها ۴ درصد به خرید حقوقی‌ها اختصاص داشت.


ردای سبز بر تن اوره‌سازان


نشریه آرگوس به عنوان معتبرترین نشریه برای قیمت اوره ، در اکثر مبادی افزایش قیمت را در پایان هفته گذشته گزارش کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده تولیدکنندگان جهانی اوره با کاهش تولید آمونیاک و نیترات اروپا، با تولیدات خود از شمال آفریقا، خاورمیانه و حتی اندونزی سود خواهند برد.


اخبار جهانی مذکور پیرامون اوره سبب شد تا در روز جاری نماد پتروشیمی‌های اوره‌ساز مورد توجه قرار بگیرد و شاهد رشد قیمتی در آن‌‌ها و تاثیرگذاری مثبت بر شاخص باشیم.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱


معاملات بازار امروز را می‌توان متاثر از اتفاقات بازار دلار هم دانست. به شکلی که افزایش ابهامات برجامی باعث شد تا دلار مجددا به کانال ۳۰ هزار تومان برگردد و بورس نیز تحت تاثیر این اتفاق مسیر صعودی را در پیش گرفت تا امروز بر وفق مراد سهامداران حداقل ویترین سبز رنگی را به نمایش بگذارند هرچند که تعداد نمادهای منفی در بازار بیش از مثبت‌ها بودند.


از طرفی گزارش تورم مرداد ۱۴۰۱ و رشد بیش از یک درصدی در مقایسه با ماه پیش نشان داد که انتظارات تورمی باز هم افزایش یافته و بورس نیز تحت تاثیر این انتظارات در مسیر افزایشی گام برداشت.


در پایان صنایع خودرو ، محصولات شیمیایی و فرآورده نفتی به ترتیب با ارزش معامله ۴۴۶ میلیارد تومان ، ۲۶۴ میلیارد تومان و ۲۲۵ میلیارد تومان برترین صنایع بازار شناخته شدند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.


از نظر خرید و فروش اهالی بازار نیز نمادها شپدیس ، فزر و استقلال بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها را به همراه داستند و های‌وب، شستا و خساپا بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۵۰,۰۴۵ (۷۶۷۱ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰,۳۲۷ (۲۰۷۷ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۴۴۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپدیس، کچاد و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۳۹۰ (۶۹ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۴۰۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شراز و زاگرس




انتهای خبر

0
0