فارس نیوز
1400/03/28
14:55
بورس در هفته‌ای که گذشت/ سهامداران منتظر مشخص شدن نتایح انتخابات

بورس در هفته گذشته بازهم روند نزولی به خود گرفت و بسیاری از سهامداران منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند تا برای آینده خود در بازار سرمایه تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته‌های گذشته روند تقریبا متعادلی به خود گرفته بود، اما در هفته گذشته بازهم نمادهای شاخص ساز با فشار فروش مواجه شدند و همین مساله سبب شد، شاخص کل و شاخص کل هموزن در مجموع با کاهش همراه شوند.


روند سبزپوشی بازار سرمایه با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شد و این روند تا ابتدای هفته گذشته ادامه داشت. اما بازار سرمایه به دلیل بی اعتمادی که دولت دوازدهم در سال گذشته ایجاد کرد، همچنان به آینده امیدوار نیست و از کمترین سود ایجاد شده در بازار استفاده کرده و سهام خود را به فروش می‌رساند.


کاهش شاخص کل بعد از چند هفته رشد


در هفته ‌ای که گذشت بازار سهام شاهد یک روز سبز و چهار روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با افت هفت هزار واحدی آغاز کرد. در روز بعد نیز همچنان شاخص با افت مواجه شد. سرانجام روز دوشنبه اولین سبزپوشی شاخص با رشد ۹هزار واحدی اتفاق افتاد، اما رشد آن ادامه پیدا نکرد و پرونده شاخص در این هفته با افت دو هزار واحدی در روز چهارشنبه بسته شد.



در این هفته شاخص کل با نزول ۴۱۷۱ واحدی حدودا ۰.۴ درصد کاهش یافت و به عدد ۱ میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی رسید. این کاهش شاخص کل بیشتر مربوط به نمادهای شاخص ساز بوده است که فشار عمده‌ای برای فروش آنها وجود داشت.



ادامه شاخص کل هموزن طبق روندهای گذشته


در هفته گذشته شاخص کل هموزن با افت ۲.۶ درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز چهار روز قرمز و یک روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۱۸۹واحد معادل یک درصد افت کرد.



شاخص کل هموزن در تمام روزهای این هفته کاهش یافت و با کاهش ۱۰ هزار واحدی به عدد ۳۷۰ هزار و ۵۸۸ واحد رسید. طی این هفته تقریبا ۲۵۰ سهم در صف فروش قفل بودند و خریداری برای سهام آنها وجود نداشت.


متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود سه هزار و ۵۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.



پول همچنان از بازار خارج می شود


در هفته‌ای که سپری شد در هیچ روزی بازار با ورود پول رو به رو نشد. همچنین در سه روز ابتدایی بازار بر شدت خروج پول نیز افزوده شد، اما این روند در روز چهارشنبه با کاهش شدت خروج پول متوقف شد.



در طول هفته گذشته تقریبا ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد تا روند خروج پول طی هفته‌های گذشته، ادامه داشته باشد. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود.


نمادهایی با بیشتری بازدهی و ضرر


نمادهای «خعمرا» با ۳۳.۲ درصد، نماد «باران» با ۲۹.۸ درصد و نماد «ولکار» با ۲۵ درصد بیشترین بازدهی را طی هفته چهارم خرداد ثبت کردند. در سمت دیگر، «لکما» با ۵۶ درصد، «سصفها» با ۴۲.۷ درصد و «واحصا» با ۳۳.۷ درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.


برخی کارشناسان معتقدند، بسیاری از سهامداران منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستند تا برای آینده تصمیم بگیرند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0