کانال عرضه‌ی اولیه
1400/08/12
17:29
📌اعلام آمادگی بورس تهران برای اجماع دولت در تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو ✅وزیر صنعت به حذف نرخ‌گذاری خودرو رای می‌دهد؟ ⬅️هفته گذشته رییس سازمان بو...

📌اعلام آمادگی بورس تهران برای اجماع دولت در تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو



✅وزیر صنعت به حذف نرخ‌گذاری خودرو رای می‌دهد؟



⬅️هفته گذشته رییس سازمان بورس اوراق بهادار، با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری در شورای رقابت شد.



⬅️مجید عشقی در این نامه با انتقاد از تصمیم‌ها و سیاست‌های نادرست ستاد تنظیم بازار برای خودروسازان، خطاب به فاطمی‌امین، از وی خواست تا با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و سهامداران و فعالان بی‌شمار این صنعت، خودرو را از مشمولیت قیمت‌گذاری‌های دستوری شورای رقابت خارج کند.



⬅️ رییس سازمان بورس همچنین به زیان‌های سنگین و هنگفت سهامداران گروه خودوریی در بورس نیز اشاره کرد و عامل اصلی این ضررها را نامتوازن بودن افزایش نرخ‌های تعیین‌شده برای شرکت‌های خودروساز با افزایش قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه دانست.



⬅️عشقی به نحوه محاسبه و شیوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت نیز ایراد گرفت و این روش‌ها را در شرایط تورمی کشور، ناکارا و زیانبار اعلام کرد و گفت که تداوم این روند همچنان به سود دلالان و واسطه‌هاست درحالی‌که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند.



⬅️در واکنش به این نامه رییس سازمان بورس، وزیر صنعت هنوز پاسخی نداده است اما وزیر اقتصاد، هم‌سو با درخواست خودرویی عشقی، در نشست با فعالان بزرگ بازار سرمایه، خبر از حذف قیمت‌گذاری‌های زیانبار برای صنایع، به‌ویژه صنایع بورسی داد و گفت که بزودی نظام قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صنعت تغییر خواهد کرد.



⬅️با نگاه موشکافانه‌تر به سخنان احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، می‌توان چنین استنباط کرد که نحوه و شیوه قیمت‌گذاری محصولات خودرو دچار تغییر و تحول می‌شود اما اعمال تعیین نرخ نهایی از سوی وزارت صنعت به صورت «کج‌دار و مریز» ادامه خواهد داشت.



⬅️ صنعت خودرویی که دولت نه‌تنها سوبسید و یارانه‌ای برای زنجیره تولید تا مصرف آن اختصاص نمی‌دهد بلکه قطعات و مواد اولیه ساخت خودور نیز شامل قیمت‌گذاری‌ها نیستند.



⬅️البته در این مورد خاص، باید منتظر اظهار نظر وزیر صنعت، به‌عنوان متولی اصلی صنایع خودروسازی بود؛ این‌که فاطمی امین، مهم‌ترین تصمیم‌گیری دوره وزارتش را در بازار خودرو چگونه اتخاذ می‌کند، آیا با سازمان بورس بر سر حذف قیمت‌گذاری خودرو، موافق است یا پیشنهاد تلویحی وزیر اقتصاد را مبنی بر تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو می‌پذیرد!



⬅️به‌هرروی، معامله‌گران بازارهای سهام با توجه به این موارد و همچنین چشم‌انداز مذاکرات برجام، در یکی دو روز اخیر استقبال مناسبی از سهم‌های خودرویی بورس تهران کرده‌اند و این گروه از نمادها با افزایش صف‌های خرید و تقاضا مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد خریداران سهام با اعتماد به سخنان دیروز وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو، اقدام به خرید سهام صنایع خودرویی کرده‌اند و ازآنجایی‌که خودرویی‌ها جزو لیدرهای بورس تهران محسوب می‌شوند، تاثیر مثبت معاملات این گروه را بر سایر گروه‌ها، صنایع و کل بازار شاهد هستیم.



⬅️نمادهای خودرویی در معاملات دیروز و امروز با ثبت بیش‌ترین حجم و ارزش معاملات، بالاترین میزان تقاضای خرید و رشد قیمتی را نیز رقم زده‌اند.


به‌این‌ترتیب، بورس تهران به‌نوعی آمادگی خود را برای اجماع وزارت صنعت، اقتصاد و سازمان بورس برای حذف یا تغییر نظام قیمت‌گذاری‌ها، به‌ویژه برای خودرو، اعلام کرده است. /بورس فوری



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0