همفکران
1401/04/21
17:06
گزارش بازار/ کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد!

شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۴ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۸۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را تخته گاز در مدار نزولی سپری کرد، سپس به موجب بهبود تقاضا ،رو به بالا شد و کمی از مسیر رفته را برگشت. در مجموع این شاخص برای سومین روز متوالی سرخپوش ماند. شاخص هموزن نیز...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۴ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۸۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را تخته گاز در مدار نزولی سپری کرد، سپس به موجب بهبود تقاضا ،رو به بالا شد و کمی از مسیر رفته را برگشت. در مجموع این شاخص برای سومین روز متوالی سرخپوش ماند.


شاخص هموزن نیز همچون روز گذشته روندی منفی داشت و با افت ۴ هزار واحدی به خط پایان رسید.


شبریز، مبین و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. و دو نماد دیگر با رشد بیش از ۲ درصدی به کارشان پایان دادند. فملی، میدکو و کچاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کچاد حوالی صفر تابلو متوقف شد و دو نماد دیگر با افت ۲ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و دماوند، با افت ۱۲۳ واحدی مواجه شد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۹۸ واحد قرار گرفت. شاوان و فرابورس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۴۴۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۸۱ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم از سوی هیچ یک از سهامداران حقیقی پولی وارد بازار نشد و در این میان تنها خودرویی ها و فلزات اساسی ها توانستند با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به کارشان پایان دهند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از نفتی ها و محصولات شیمیایی صورت گرفت. نماد فولاد امروز هم بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای تفارس و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



همسو با روند نزولی روزهای اخیر، امروز نیز شاهد شروعی منفی در بازار بورس تهران بودیم. پس از گذشت یکساعت، به موجب رنج کشی های مثبت در صنعت خودرو، بهبود تقاضا در کلیت بازار به ویژه در بزرگان به طوری محسوسی نمایان شد. تا جایی که صنعت خودرو با رشد قیمتی همراه و بانکی و پالایشی ها نیز از مدار منفی به مدار مثبت آمدند.


اما عدم وجود نقدینگی و نبود خریدار موجب تضعیف این موج تقاضا و ادامه روند منفی در بازار شد. جو مثبتی که خودرویی ها به راه انداختند هم نتوانست حریف رکود حاکم بر بازار شود، به طوری که ارزش معاملات خرد طی روز جاری به کمترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسید.


خودرویی ها با استارت حرکت خگستر به سوی سقف قیمتی، حال و هوایشان بهاری شد. خگستر از مدار منفی به صف خرید رسید و در قیمت ۳۲۹ تومان بست. در ایران خودرو ۲۷۷ میلیون برگه سهم جابه جا شد و تا ۲+ هم پیشروی کرد اما در نهایت حوالی صفر تابلو متوقف شد. خساپا با اقبال خریداران همراه و تا محدوده مثبت ۵ هم بالا آمد اما سپس به موجب افت مجدد تقاضا، به رشد ۱ درصدی بسنده کرد. ورنا و خبهمن نیز امروز از تقاضا خوبی برخوردار بودند.


بانک ملت امروز ۱.۵- خورد و به ۲۵۹ تومان رسید. وشهر تک نماد سبزپوش بانکی ها بود که با صف خرید بست. وتجارت تا محدوده مثبت ۲ پیشروی کرد اما درنهایت با افت ۱ درصدی به کارش پایان داد.


فلزات اساسی ها متعادل و منفی بودند. در این میان تنها فاسمین، فباهنر و کاوه با رشد قیمتی همراه شدند. فاسمین ۱.۵+ خورد و ۱۹۲۰ تومان شد. فباهنر حدود ۲ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرد و به ۲۴۳۲ تومان رسید.


در میان نفتی ها امروز شاوان با برتری خریداران دنبال شد و پس از رشد حداکثری در قیمت ۲۴۶۰ تومان با صف خرید بست. شبریز با رشد حدود ۳ درصدی در قیمت ۲۲۵۸ تومان به خط پایان رسید. شپنا و شتران حدود ۱ درصدی رشد قیمتی را تجربه کردند.


فراکاب ها از صنایع مورد توجه بازار بودند. بورس و فرابورس و کالا در سقف قیمتی روزانه دنبال شدند و در نهایت با صف خرید بستند.


بهبود تقاضا در بزرگان به نسبت روزهای اخیر، در صورتی می توانست امیدوارکننده باشد که حجم و ارزش معاملات یه تکانی میخورد و بیشتر می شد وگرنه با این ارزش معاملات خردی که امروز داشتیم فعلا جایی برای امیدواری نیست.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای ولکار، خلیبل و حبندر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ولکار، فجوش و دانا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ختراک با ۵.۰۴ درصد، تکنو با ۳.۳ درصد و فجام با ۳.۲۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سدشت با ۳.۸۵ درصد، قمرو با ۳.۶ درصد و رانفور با ۳.۵۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار همچنان روندی خنثی دارد و امروز هم در محدوده ۳۱ هزار و ۳۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۷۱ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۵ میلیون و ۴۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۲ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۳۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0