ارز دیجیتال
1401/02/07
00:00
داده‌های درون‌زنجیره‌ای: بازار اتریوم به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

تعدادی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای و نیز داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه نشان می‌دهد که بعید است قیمت اتریوم به این زودی‌ها به بالای محدوده ۳,۵۰۰ دلار برسد. ضمن اینکه همواره خطر سقوط قیمت به زیر...

تعدادی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای و نیز داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه نشان می‌دهد که بعید است قیمت اتریوم به این زودی‌ها به بالای محدوده ۳,۵۰۰ دلار برسد. ضمن اینکه همواره خطر سقوط قیمت به زیر حمایت ۲٬۸۵۰ دلاری نیز وجود دارد.


به گزارش کوین تلگراف، در نمودار قیمت اتریوم یک جریان نزولی تشکیل شده است که تا حد زیادی به‌خاطر کاهش ۱۱ درصدی قیمت این ارز دیجیتال در یک ماه گذشته به وجود آمده است. با این حال، سایر دارایی‌های مالی سنتی هم در همین دوره با اصلاح شدیدی مواجه شده‌اند. برای مثال، در این مدت ارزش هر سهم صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اینوسکو چاینا تکنالجیز (Invesco China Technology) که از سهام شرکت‌های فعال در بورس چین تشکیل شده است، ۳۱ درصد سقوط کرده و شاخص راسل ۲۰۰۰ (Russell ۲۰۰۰) هم ۸ درصد کاهش داشته است.


داده‌های درون‌زنجیره‌ای: بازار اتریوم به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

نمودار ۱۲ ساعته قیمت اتریوم به دلار. در حال حاضر، تحلیلگران از این می‌ترسند که از‌دست‌رفتن حمایت کانال نزولی اتریوم در محدوده ۲,۸۵۰ دلار منجر به کاهش شدید قیمت این ارز دیجیتال شود. با این حال، بررسی چنین مسئله‌ای تا حد زیادی به معاملات معامله‌گران بازارهای مشتقه و داده‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه اتریوم بستگی دارد.


طبق داده‌های سایت دیفای لاما (Defi Llama)، ارزش کل سرمایه قفل‌شده (TVL) در شبکه اتریوم در ۳۰ روز گذشته به ۲۷ میلیون واحد اتریوم کاهش یافته است. برای اندازه‌گیری ارزش کل سرمایه قفل‌شده در اتریوم، تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری‌‌شده در قراردادهای هوشمند، از جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ، بازارهای توکن غیرمثلی (NFT) ، بازی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز محاسبه می‌شود.


میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم بعد از اینکه در ۲۰ آوریل (۲۲ فروردین) به ۱۱.۵۰ دلار رسید، تا ۱۳ دلار افزایش یافت. با این حال، معامله‌گران باید بررسی کنند که آیا این تغییر نشان‌دهنده کاهش استفاده از برنامه های غیرمتمرکز است یا صرفا نشان‌دهنده بیشترشدن تعداد کاربرانی است که از راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم استفاده می‌کنند.


پریمیوم قراردادهای آتی اتریوم حاوی نشانه‌های نزولی است

تحلیلگران از داده‌های مربوط به بازارهای آتی (Futures) برای درک جهت‌گیری معامله‌گران حرفه‌ای استفاده می‌کنند. با این حال، برخلاف معاملات آتی دائمی (Perpetual)، نهنگ‌ها و معامله‌گران بازارساز (Maker) ترجیح می‌دهند از قراردادهای آتی فصلی استفاده کنند؛ چراکه در این صورت می‌توانند از نوسان‌های مربوط نرخ تامین سرمایه در امان بمانند.


نرخ تامین سرمایه در واقع تفاوت بین قیمت قراردادهای آتی بلندمدت و قیمت در بازارهای آنی را اندازه‌گیری می‌کند. در بازارهای خنثی، پریمیوم (اختلاف قیمت) سالانه قراردادهای آتی اتریوم باید بین ۵ تا ۱۲ درصد باشد تا معامله‌گران بتوانند پول خود را تا زمان انقضای قرارداد قفل کنند.


داده‌های درون‌زنجیره‌ای: بازار اتریوم به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

نمودار تغییرات پریمیوم سالانه قرادادهای آتی سه‌ماهه اتریوم. پریمیوم دو درصدی قرادادهای آتی اتریوم در روزهای اخیر نشان‌دهنده کمبود تقاضا برای خرید میان معامله‌گران بازارهای اهرم‌دار است. اگرچه این مقدار دقیقا نشان‌دهنده وضعیت وارونگی (پریمیوم منفی) نیست، اما معمولا وقتی این نرخ زیر ۵ درصد قرار می‌گیرد، معامله‌گران آن را به‌عنوان نشانه‌ای نزولی در نظر می‌گیرند.


این داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران در چند ماه گذشته چشم‌اندازی خنثی و متمایل به نزولی نسبت به اتریوم داشته‌اند. با این حال، برای اینکه عوامل خارجی موثر بر داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه را حذف کنیم، باید نگاهی هم داده‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه اتریوم بیندازیم. به‌عنوان مثال، بررسی میزان استفاده از شبکه به ما این امکان را می‌دهد تا متوجه شویم که آیا حجم موارد واقعی استفاده از اتریوم در جهت افزایش قیمت این ارز دیجیتال است یا خیر.


داده‌های درون‌زنجیره‌ای چنگی به دل نمی‌زنند

با اندازه‌گیری تعداد کیف پول‌های فعال شبکه اتریوم می‌توان شاخص مطمئن و سریعی را برای بررسی میزان استفاده معامله‌گران از این شبکه به دست آورد. هرچند که رشد پذیرش راهکارهای لایه دوم ممکن است میزان اعتبار این شاخص را کمتر کرده باشد، اما به هر حال می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.


داده‌های درون‌زنجیره‌ای: بازار اتریوم به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

میانگین هفتگی تعداد آدرس‌های فعال در شبکه اتریوم. رقم متوسط ۵۸۴,۴۷۷ آدرس فعال روزانه فعلی نسبت به ۳۰ روز گذشته ۴ درصد کاهش یافته و به‌هیچ‌وجه به میانگین ۶۷۵,۱۱۷ آدرس در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نزدیک نیست. در نتیجه، بر اساس این داده‌ها می‌توان گفت که تراکنش‌های شبکه اتریوم، حداقل در لایه اول، نشانه‌‌ای صعودی در خود ندارند.


معامله‌گران باید به شاخص‌های مربوط به برنامه‌های غیرمتمرکز تکیه کنند، اما نباید تنها به بررسی ارزش کل سرمایه قفل‌شده اکتفا کرد؛ زیرا این نرخ بیش از حد روی اپلیکیشن‌های دیفای متمرکز است. با اندازه‌گیری تعداد آدرس‌های فعال که رشد یا کاهش تعداد کاربران این برنامه‌ها را نشان می‌دهد، می‌توان به چشم‌انداز وسیع‌تری از بازار ارزهای دیجیتال دست پیدا کرد.


داده‌های درون‌زنجیره‌ای: بازار اتریوم به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود

فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم در سی روز گذشته. تعداد آدرس‌های فعال برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم در ۳۰ روز گذشته کاهش یافته است. با توجه به اینکه تعداد آدرس‌های فعال برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه‌هایی مثل سولانا ۳۴ درصد رشد کرده است، داده‌های شبکه اتریوم کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.


تا زمانی که تراکنش‌ها و میزان استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم به‌خوبی رشد نکند، احتمال شکسته‌شدن حمایت کانال نزولی روی نمودار در ۲,۸۵۰ دلار و سقوط عمیق‌تر به سطوح پایین‌تر وجود دارد.


انتهای خبر

0
0