مهدی رضایتی
1400/04/02
10:11
سود خالص بازار با انتشار گزارش های سالانه جمع سود خالص چهار فصل اخیر بازار به رقم 513 هزار میلیارد تومان رسید که با انتشار و اصلاح گزارش های چند ش...

سود خالص بازار



با انتشار گزارش های سالانه جمع سود خالص چهار فصل اخیر بازار به رقم ۵۱۳ هزار میلیارد تومان رسید که با انتشار و اصلاح گزارش های چند شرکت دیگر حدودا به رقم ۵۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد.



البته اگر هدف محاسبه سود شرکتها در سال مالی ۹۹ و با متغیرهای خاص آن باشد باید سود هلدینگ هایی نظیر فارس، شستا، تاپیکو، تاصیکو .... را هم لحاظ کنیم که با این محاسبات رقم سود احتمالا تا ۵۷۰ همت رشد می کند.



برآورد من از سود سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ همت است که بیشتر ناشی از رشد قیمت کامودیتی ایجاد شده است نه رشد قیمت دلار. قیمت دلار در سال ۹۹ حدود ۲۱-۲۲ هزار تومان بود که برای سال ۱۴۰۰ نیز لحاظ شده است.




ارزش کل بازار پس از کسر شرکتهای استانی حدود ۵۵۰۰ همت است که سود تقسیمی شرکت ها و شرکتهای زیانده را خارج کنیم حدودا به رقم ۴۸۰۰-۴۹۰۰ همت می رسیم.



بنابراین نسبت P بر E بازار در حال حاضر حدود ۶ واحد خواهد بود که با توجه به داده های پرت موجود و ثبات احتمالی نرخ دلار، می توان سهام و صنایع ارزنده ای در بازار جستجو کرد.



انتهای خبر

0
0