بورس۲۴
1401/02/21
16:01
تعرفه اینترنت موبایل در صورت سرمایه گذاری در اینترنت ثابت منطقی می شود

یوسفی زاده عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه مادامی که تغییری در شرایط فعلی ایجاد نشود و...

تعرفه اینترنت موبایل در صورت سرمایه گذاری در اینترنت ثابت منطقی می شود

بورس۲۴ : ایجاد یا شناسایی نیاز گام اول در هر اختراعی به شمار می آید. نیاز به حمل و نقل آسان منجر به اختراع انواع وسایل نقلیه از دوچرخه تا اتوموبیل شده است. پس از اختراع مساله تولید و پس از آن صادرات مطرح می شود.


معمولا شناسایی نیاز بر پایه هزینه های کلانی که کشورهای توسعه یافته صرفه تحقیق و مطالعه می کنند، انجام می شود. حال اتفاقی که در بسیاری موارد برای کشورها پذیرنده فناوری می افتد این است که بدون درک درست از نیازها اقدام به واردات می کنند بی آنکه فرهنگ درست استفاده را مدنظر قرار داده باشند. از این مثال ها در کشور ما فراوانند.


مقصر اصلی در این قضیه دولت است چون برای شناسایی نیازها و فرهنگسازی و بومی سازی فناوری به درستی عمل نکرده است و مسلما هزینه این کم کاری را همزمان مردم و دولت ها پرداخته اند. یکی از بیشمار مواردی که به درستی به مرحله اجرا نرسیده است مساله اینترنت در کشور است. نحوه ورود و اجرای فناوری به گونه ای بوده که اکنون مردم، اپراتورها و دولت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.


موضوع گزارشی که در ادامه می خوانید بحث افزایش تعرفه های موبایل از دیدگاه محمدعلی یوسفی زاده، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای و مدیرعامل شرکت انتقال داده های آسیاتک است.


افزایش تعرفه موبایل اجتناب ناپذیر است


اپراتورهای موبایل می گویند که از اینجا به بعد بدون افزایش تعرفه موبایل امکان دوام و حیات نخواهند داشت. یوسفی زاده در این باره می گوید: این ادعای اپراتورها بی شک درست است و با نگاهی به تغییرات سال های اخیر به وضوح قابل اثبات و حتی قابل لمس است.


وی می افزاید: افزایش نرخ تامین تجهیزات، افزایش قیمت ارز، افزایش هزینه دستمزد و بسیاری افزایش های دیگر در حالی که نرخ اینترنت موبایل از سال ۹۲ تا ۹۶ ثابت بوده و از سال ۹۶ به بعد هم مدل تغییری نداشته است تنها یک نتیجه خواهد داشت؛ توقف سرمایه گذاری!


وی در ادامه می گوید: مدیران شرکت ها براساس ضریب ریسک از پایداری که درآمدهای شرکت نقش تعیین کننده ای در آن دارد، تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند. بنابراین وقتی درآمدها روز به روز کمتر می شوند، امکان سرمایه گذاری از بین می رود. این وضعیتی است که در نهایت منجر به ضعیف شدن شرکت ها از داخل و ورشکستگی آن ها خواهد شد.


یوسفی زاده با بیان اینکه مادامی که تغییری در شرایط فعلی ایجاد نشود، سرمایه گذاری صحیح نیست، می گوید: در حال حاضر بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فناوری و اینترنت به دلیل وضعیت نابهنجار اقتصادی از این حوزه خارج شده اند و تصمیم گرفته اند تا سرمایه خود را در بخش دیگری مورد آزمون قرار دهند؛ سرنوشتی که با ادامه این روند شرکت های بیشمار دیگری را مبتلا خواهد کرد.


وی با بیان مثالی وضعیت موجود را تشریح می کند و می گوید: فرض کنید که به رانندگان تاکسی در فرودگاه امام خمینی می خواهند امتیازی بدهند که بتوانند اتومبیل خود را به سمند تغییر دهند. مسلما راننده ای که کرایه را به نرخ سال ۹۳ دریافت می کند، امکان ثبت نام در چنین طرحی را نخواهد داشت. مشابه با این مثال اپراتورها نیز با دریافت تعرفه های ۶ سال پیش آن هم در کف قیمت تعیین شده امکان توسعه و نوسازی نخواهند داشت.


توسعه اینترنت ثابت و افزایش تعرفه موبایل راه حل نهایی


عضو هیات مدیره سازمان نظامی صنفی رایانه ای در ارتباط با وضعیت پیش آمده در تعرفه های موبایل می گوید: فرآیند اشتباهی در ۱۰ سال گذشته در مورد نحوه تعرفه گذاری، ثابت بودن طولانی مدت تعرفه ها و اجبار اپراتورها برای طراحی بسته ها در قیمت کف صورت گرفته و تا به امروز اپراتورها بار این اشتباه را بر دوش کشیده اند که ادامه آن دیگر ممکن نیست.


وی می افزاید: مشکل اصلی از آنجا به وجود آمده که دولت سرمایه گذاری لازم برای توسعه فیبر نوری نکرده است، بنابراین شبکه پایدار و مناسبی از اینترنت ثابت در دسترس مشترکان نیست. همزمان تعرفه های موبایل نیز کاهش داشته است در حالی که شبکه موبایل بستر امن تر و سهل الوصول تری در اختیار مشترکان قرار می دهد. برآیند این دو بخش فرهنگ نادرستی از نحوه مصرف اینترنت در مشترکان ایجاد کرده که مطابق آن در هر مکانی آنها به استفاده از اینترنت موبایل روی آورده اند.


یوسفی زاده می گوید: تنها راه حل فائق آمدن بر وضعیت موجود از سر گرفتن راه درست است. دولت لازم است برای توسعه شبکه ثابت سرمایه گذاری کند و در عین حال تعرفه های موبایل را نیز افزایش دهد. با این رویکرد هم مشترکان رویه مصرف خود را تغییر خواهند داد و هم اپراتورهای موبایل امکان سرمایه گذاری و توسعه شبکه خود را خواهند داشت.


وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت باید بخشی از هزینه افزایش تعرفه ها را جبران کند یا نه می گوید: وظیفه دولت سرمایه گذاری در بخش اینترنت ثابت است و اگر دولت در این بخش سرمایه گذاری لازم را داشته باشد دیگر نیازی نخواهد بود که بار بخشی از هزینه های افزایش تعرفه را بر دوش بکشد.


وی همچنین در مورد نتیجه این تغییرات بر هزینه ای که بر مشترکان تحمیل خواهد شد، می گوید: به طور کلی نباید این اصل را فراموش کرد که هر خدمتی هزینه ای دارد. اگر امروز مشترکان هزینه بیشتری پرداخت نکنند در آینده موبایلی وجود نخواهد داشت. اما نکته قابل توجه دیگر این است که با افزایش تعرفه های موبایل مردم روش مصرف خود را اصلاح خواهند کرد و جمع هزینه های اینترنت ثابت و موبایل به عددی منطقی خواهد رسید.


وی می افزاید: در حال حاضر ۸۰ درصد هزینه های اینترنت مشترکان در بخش ثابت است. اگر شبکه ثابت بهبود یابد و همزمان تعرفه های اینترنت موبایل نیز افزایش داشته باشد، مشترکان بخشی از مصرف خود را به سمت ثابت هدایت می کنند و در نهایت شارژ ماهانه مصرف اینترنت آن ها به عددی منطقی خواهد رسید که جای نگرانی نخواهد داشت.


یوسفی زاده در پایان با تاکید بر نقش دولت در نوع رفتار و فرهنگ مردم می گوید: مردم با توجه به رفتار و عملکرد دولت رفتار خود را تنظیم می کنند. در واقع رفتار مردم واکنشی است به کنش دولت. اگر دولت در زمینه فرآیندهای مربوط به اینترنت عملکرد خود را اصلاح کند، رفتار مشترکان نیز در مصرف اینترنت تصحیح خواهد شد.

انتهای خبر

0
0