ایبنا
1402/02/22
11:00
تناسب بیش‌تر بین عوامل زنجیره پرداخت با تصمیم جدید بانک‌مرکزی/ مزایای نظام جدید کارمزدها چیست؟

با نظام کارمزدی جدید، بانک‌ها به جای پرداخت هزینه‌های اضافی، منابع خود را صرف اصلاح، بازسازی و بروزرسانی شبکه پرداخت می‌کنند.

کوروش پرویزیان؛ مدیرعامل بانک پارسیان در گفتگو با خبرنگار ایبنا ، اظهار کرد: ارائه خدمات محور اصلی کار بانک‌هاست و تعداد زیادی خدمات از سوی بانک‌ها به مردم ارائه می‌شود. از صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز برای کسب‌و‌کار تا برخی گواهی‌هایی که برای سفارتخانه‌ها و دیگر بخش‌ها مورد نیاز است. بانک‌ها در سال‌های اخیر تمام نظام پرداخت خود را کم‌کم به سمت حوزه الکترونیک برده‌اند و خدماتی که مردم باید بخشی از وقت خود را صرف آن‌ها می‌کردند را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت الکترونیک ارائه می‌کنند.



وی افزود: برای توسعه این ابزار‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی از سوی بانک مرکزی و بانک‌ها انجام شده است. شبکه شاپرک و شتاب، ایجاد زیرساخت برای این خدمات، حفظ امنیت شبکه پرداخت و پشتیبانی از آن، اقداماتی است که در این حوزه انجام شده و شرکت‌های بسیاری نیز در حوزه خدمات پرداخت با سرمایه گذاری بانک‌ها ایجاد شده تا ابزار‌های نوین و به‌روز پرداخت را در اختیار مردم بگذارند.



پرویزیان در ادامه گفت: در حوزه پوز‌ها و پی سی پوزها، متناسب با تغییرات قوانینی که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است، تکالیفی بر عهده بانک‌ها و بانک‌مرکزی در حوزه نظام پرداخت قرار داده می‌شود که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه است.



مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی مثل بانک پارسیان در این بخش پیشرو بودند، گفت: در دوره اول، خدمات جدید پرداخت بیشتر جنبه تشویقی و تبلیغی داشت تا گسترش پیدا کرده و همه گیر شود. با گسترش این خدمات، نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برای ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات وجود دارد تا خدمات به خوبی به مردم ارائه شود.



وی با تاکید بر اینکه نظام کارمزدی که در این سال‌ها اجرا می‌شد، برخی از عوامل درگیر در شبکه را مورد نظر نداشت، توضیح داد: یعنی برخی افراد هزینه خدمات دریافتی را پرداخت نمی‌کردند. با تجربه‌ای که به وجود آمد و تلاش‌هایی که در شبکه بانکی کشور و بانک‌مرکزی اتفاق افتاد، نظرات جمع‌آوری و برای تعادل‌بخشی بین هزینه و خدمات دریافتی در زنجیره، نظام کارمزدی جدید معرفی شد.



مزایای نظام کارمزدی جدید



پرویزیان با اشاره به مزایای نظام کارمزدی جدید، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود در بخشنامه بانک‌مرکزی، عدالت و تناسب بیش‌تری بین عوامل زنجیره در نظام جدید کارمزدی وجود دارد و تناسب میان اجزای شبکه پرداخت، یعنی شرکت‌های پراخت، بانک‌ها و پذیرنده خدمات به گونه بهتری برقرار شده است.



وی افزود: در نظام جدید کارمزدها، هزینه‌های مصرف‌کننده‌ها نیز در نظر گرفته شده، به گونه‌ای که آن بخش از خدمات و مصارفی که نیاز روزانه مردم است تحت تاثیر قرار نگیرند. در این راستا، نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها تا اطلاع ثانوی از پرداخت کارمزد معاف شده‌اند تا این تغییرات بر مصارف ضروری اثری نگذارد.



مدیر عامل بانک پارسیان با تاکید بر اینکه در تغییرات جدید، جلوی برخی هزینه‌های اضافی نیز گرفته شده، گفت: در گذشته تعداد تراکنش صرف نظر از مبلغ، تعیین‌کننده بود و در برخی موارد هزینه‌هایی اضافی برای بانک‌ها ایجاد می‌شد. خوشبختانه با اصلاحاتی که انجام شد این هزینه‌های اضافی از بین رفته‌اند و اجازه سوءاستفاده گرفته شده است.



وی با اشاره به اینکه با نظام کارمزدی جدید بانک‌ها می‌توانند منابع جدید خود را صرف سرمایه‌گذاری در نظام پرداخت کنند، تاکید کرد: زیرساخت‌های فعلی به دلیل استفاده زیادی که از آن‌ها می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری در حجم بالا و روز افزون دارد. بانک‌ها برای تامین منابع این سرمایه‌گذاری، به جای پرداخت هزینه‌های اضافی، می‌توانند منابع خود را صرف اصلاح، بازسازی و بروزرسانی شبکه پرداخت کنند.

انتهای خبر

0
0