بااقتصاد
1400/09/08
14:48
بیش‌واکنشی بورس تهران به نخستین نشست مذاکرات برجام در دولت سیزدهم/ معدنی‌ها عامل اصلی کاهش ۴هزار واحدی شاخص کل

گزارش بازار/‌دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ عصر امروز نخستین دور مذاکرات برجام توسط دولت سیزدهم با نمایندگی وزیر امور خارجه کشورمان در وین آغاز می‌شود و معاملات بازارهای سرمایه‌ای و مالی را زیر تاثیر قرار داده است. ریزش ۴ هزار واحدی شاخص کل بورس را هم می‌توان بیش‌واکنشی بازارهای سهام به این رویداد تاریخی و مهم تلقی کرد که بی‌تردید در روزهای آینده و با انتشار نتایج مثبت یا منفی نشست‌ها و جلسات، شاهد تاثیرپذیری بیش‌تری از سوی بازارهای داخلی خواهیم بود.

صعود ۱۰ پله‌ای شاخص فرابورس در یک روز معاملاتی منفی


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات صبح امروز دو‌شنبه ۸ آذر‌ماه، در بازارهای سهام تهران، کمی رو به مثبت گرایید و شاخص کل بیش از ۲ هزار واحد رشد کرد اما در نمیه دوم معاملات، با افزایش میزان عرضه سهم‌ها به‌ویژه سهام صنایع معدنی شاخص عقب‌نشینی کرد و روی رقم یک‌میلیون و ۳۶۳ هزار واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن نیز مانند شاخص کل، پس از یکی‌دو ساعت سبزپوشی، با افت ۸۲۱ واحدی به نقطه ۳۷۴ هزار و ۱۶۷ واحد بازگشت. در بازار امروز، شاخص کل فرابورس، توانست رشد اندک حدود ۱۰ واحدی را به ثبت برساند و در پله ۱۹ هزار و ۵۰۳ واحد آرام گیرد.


افزایش عرضه سهام معدنی‌ها و تاثیرگذاری منفی کچاد بر شاخص


همان‌گونه که ذکر شد، معدنی‌های بورس تهران امروز با بیش‌ترین میزان عرضه سهام مواجه شدند و در راس آنها، کچاد بیش‌ترین تاثیر منفی را با ثبت ۱۱۶۶ واحد قرمزرنگ، به شاخص کل تحمیل کرد. فارس، فولاد، کگل، شستا و بورس سایر نمادهای منفی و موثر بر کاهش شاخص کل بودند. رشد ۱۰ واحدی شاخص کل آیفکس ۱۰ هم با حمایت نماد بپاس و با تحمیل ۱۰۲ واحد مثبت بر شاخص، رقم خورد و کزغال هم با معاملات مثبت، در رده دوم مثبت‌سازان فرابورس قرار گرفت. مارون، غصینو، فرابورس، ومهان و وملل هم منفی‌سازان اصلی شاخص فرابورس بودند.


شستا در صدر پرتراکنش‌های منفی معاملات بورس تهران


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران امروز هم مانند معاملات دیروز، به نام شستا، انرژی۳ و فولاد اما در مدار منفی رقم خورد و فجهان، سمگا و گدنا نیز پرتراکنش‌های معاملات امروز فرابورس بودند. سمگا و گدنا معاملات را مثبت پشت سر گذاشتند.


افزایش تعداد نمادهای منفی ۳ درصدی


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۸ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که طی آن برای ۶۳ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۱۹۲ نماد دیگر، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد که نسبت به معاملات دیروز، تعداد منفی‌ها در این نمودار، بیش‌تر بود.


رمزارزها همچنان مقصر اصلی کسری برق


درحالی که بسیاری از صنایع بزرگ و ارزآور کشور با کمبود انرژی و کاهش شدید گاز و برق مواجهند، مسئولان همچنان اعلام می‌کنند که ماینرها عامل کسری ۱۰ درصدی برق در کشور هستند. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، امروز هم در این‌باره اظهار نظر کرد و گفت که براساس برآورد‌های انجام‌شده، حدود ۱۰ درصد از کسری پیش‌بینی شده برای برق در کل کشور طی زمستان امسال ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمزارز است.


از جریان مذاکرات برجام چه خبر؟


امروز بیش‌ترین توجه رسانه‌ها به مسایل برجام و آغاز دور جدید مذاکرات وین بود. با شروع مذاکرات مقدماتی طرف‌های برجام در وین، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که با بازگشت به وین برای برگزاری هفتمین دور گفت‌وگوها به منظور احیای برجام، اقدامات مقدماتی فشرده در جریان است. وی همچنین از دیدارهایش با همتایان امریکایی و اروپایی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک که بزودی برگزار می‌شود، خبر داد. به گفته مورا، دیدار و گفت‌وگو با باقری‌کنی، نماینده سفیر ایران، وانگ‌کوآن، نماینده چین و میخاییل اولیانف، نماینده روسیه نیز در دستور کار وی قرار دارد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازارهای بورس و فرابورس، با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولت و صندوق‌ها و سهام، در حجم ۶۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۷۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ حدود ۳۶۷۰ میلیارد تومان، در حجم حدود ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با محاسبه اوراق بدهی، در حجم ۲۵۵۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۶۸۱۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد امروز بازارهای سهام تهران، امروز نسبت به روزهای گذشته کاهش بیش‌تری نشان داد و رقم اندک ۲۹۵۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات خرد سهام با محاسبه صندوق‌های سهامی، حق تقدم‌ها و سهام، ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود. طی این دادوستدها، تنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد و خروج سهامداران خرد از بازار تداوم دارد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای وگردش، نوری و مبین اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فسبزوار، سمگا و شکلر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۱۶ ، ۱۹۲ و ۱۴۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۳.۸۲۱.۸۳ (۴۱۸۳.۳۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۴.۱۶۷.۲۴ (۸۲۱.۹۸-)


ارزش معاملات: ۲.۹۱۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: کچاد، فارس و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۵۰۳.۷۰ (۹.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۶۸.۱۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: مارون، غصینو و فرابورس


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0