همفکران
1400/09/15
16:43
گزارش بازار / دهن کجی به بازارهای موازی

شاخص کل بورس تهران در پانزدهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۸۶۰ واحد معادل ۰.۰۶ درصد کاهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که در ابتدا با نوسانات مثبت آغاز بکار کرد و تا دقایق پایانی با سرعت بسیار کم در مسیر صعودی حرکت کرد، پس از بازگشایی فملی گارد نزولی گرفت و با اینکه...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در پانزدهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۸۶۰ واحد معادل ۰.۰۶ درصد کاهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که در ابتدا با نوسانات مثبت آغاز بکار کرد و تا دقایق پایانی با سرعت بسیار کم در مسیر صعودی حرکت کرد، پس از بازگشایی فملی گارد نزولی گرفت و با اینکه رشد بیش از ۲ هزار واحدی را تجربه می کرد در انتها سرخپوش روز را به پایان رساند. مورد توجه بودن کوچکتر ها در بازار امروز سبب سبز پوشی شاخص هموزن شد. این شاخص که بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد داشت، در سیکساعت پایانی به موجب فزونی عرضه ها کمی عقب نشینی کرد و به رشد ۴۲۷ واحدی بسنده کرد. اپال، شپدیس و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام موفق به تشکیل صف خرید نشدند اما دو نماد اپال و وبملت از تقاضای بهتری برخوردار بودند. فملی، شفن و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرسیدند و لی شفن پر عرضه تر از دونماد دیگر بود.


فرابورس هم اندکی به عقب بازگشت و با افت ۲۸ واحدی به ۱۹ هزار ۱۸۱ واحد رسید. سمگا، زاگرس و مارون بیش از همه اثر منفی داشتند و فرابورس و فجهان بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۳۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز تغییری نداشت و در محدوده ۲.۴ هزار میلیارد تومان درجا زد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر

امیرعبداللهیان: به بورل گفتم غنی سازی ۹۰ درصدی کذب محض است


برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده، اما با صراحت به آقای جوزف بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی سازی ۹۰ درصد کذب محض است.


دستور رئیس دستگاه قضا برای بررسی وضعیت بورس


محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه خطاب به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور:در حوزه بورس اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش و اغماض نیست.


قرائن و شواهد این گونه حکایت می کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم.


در موضوع بورس باید کار، هم افزایی و همکاری همه جانبه انجام شود و به صرف گزارش گرفتن اکتفا نشود.


سخنگوی وزارت خارجه: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حال نهایی شدن است


خطیب زاده در نشست خبری: برخی پروژه‌های سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حال نهایی شدن است و امروز در حال اجرایی کردن بند‌های مختلف آن هستیم.


همسایگان همانقدر که باید تمرکزشان را بر تصحیح سیاست‌های غلط خودشان بگذارند، همانقدر هم انرژی بگذارند که در اظهارات شان عاقلانه رفتار کرده و حرف بزنند.


ترین های معاملات بورس

گروه اداره بازارهای مالی، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای فاراکح و البرز نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



نقدینگی ای که جذب بازار نشد هیچ ، بلکه شدت خروج پول باز افزایشی بود. در این میان فراکاب ها برای دومین روز متوالی در کانون توجه خریداران بودند و توانستند صدر نشین جذب پول حقیقی ها در بازار باشند. در مقابل صندوق های قابل معامله با اختلاف بیشترین خروج نقدینگی های خرد را شاهد بودند. در بین نمادها نیز وصندوق، شپدیس و فاراکح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و واحیا، بپاس و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را مثبت و متعادل آغاز کرد. در دقایق ابتدایی، بانکی ها از صنایع مورد توجه بازار بودند، تا جایی که لیدر های این گروه تا محدوده ۲-۳ درصد مثبت بالا آمدند. پس از گذشت یکساعت، رنج کشی های مثبت متوقف شد و عمده نماد های معاملاتی به ویژه بزرگان و شاخص سازان جوری در حوالی صفر تابلو خشکشان زد که انگار به آنها تافت زده باشی !


تا چشم کار می کرد تحرکی دیده نمیشد و نمادها تنها توانسته بودند خود را لب مرز صفر معاملاتی نگاه دارند، به طوری که تا نیمه مربیان هنوز ارزش معاملات خرد از ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور نکرده بود! این اتفاقات در بازار بورس تهران در حالی رقم می خورد که در بازار های موازی نظیر دلار و سکه و .... شاهد تخت گاز قیمت ها در مدار صعودی هستیم.


به این ترتیب اگرچه تا قبل از بازگشایی فملی حال و هوای بازار مثبت بود و برتری نمادهای مثبت را شاهد بودیم اما شدت رخوت و بی رمقی به حدی بود که همگی در سکوت نشسته بودیم و به سرابی سبز رنگ زل زده بودیم...


در نیم ساعت پایانی بازار امروز، فملی با افت ۳.۵ درصدی قیمت به آغوش سهامداران بازگشت و موجی منفی نیز در بازار به راه انداخت به طوری که هم شاخص کل و هم بسیاری از نماد ها به مدار منفی کشانده شدند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه دشیری، البرز و ورازی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای البرز، پلاست و واحیا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


در بازار بی رمق این روزهای بورس تهران که خیلی حجم خاصی در معاملات به چشم نمی خورد، بیمه البرز جز نمادهایی بود که بیشترین داد و ستد در آن انجام شد. در حالی امروز بیش از ۲۰۵ میلیون برگه سهم در این نماد جا به جا شد، که از اوایل آذر بیشترین حجمی که خورده ۱۲ میلیون سهم بوده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وبشهر با ۳.۵۷ درصد، غشهد با ۳.۴۵ درصد و لسرما با ۳.۱۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخوز با ۹.۹۲ درصد، وسرضوی با ۹.۹۲ درصد و فخاس با ۴.۷۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۴ تومان در حال معامله است.(نرخ صرافی ملی)


سکه طرح جدید حدود ۱.۳۳ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۸۰ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0