بورس پرس
1401/02/21
15:03
فعالیت‌های همراه اول در ۵G تشریح شد/ ترسیم چالش‌ها و ظرفیت ها تا افق ۲۰۲۵

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به فعالیت‌های راه‌اندازی شده ۵G روی شبکه این اپراتور درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌روی توسعه این فناوری به شکل تجاری تا افق ۲۰۲۵ توضیح ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات ۵G، چشم انداز پیش رو و چالش های توسعه در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کیتکس ۲۰۲۲ در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش با حضور صادق عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعی از مدیران ارشد همراه اول و دیگر اپراتورهای ارتباطی برگزار شد.


ترندهای مهم تا ۲۰۳۰ در ارتباطات سیار


مرتضی طاهری بخش معاون شرکت ارتباطات سیار ایران به ترندهای مهم صنعت ارتباطات سیار تا ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: تا آن افق زمانی یک شبکه بیشتر برای ۱۰۰ میلیارد کانکشن نخواهیم داشت، همکاری بسیار نزدیک ماهواره و اینترنت زمینی برای پوشش سه بعدی را که بیشتر برای پوشش بحث های IOT خارج شهرها مطرح است خواهیم داشت، ادغام در حوزه ارتباطات و IOT برای راهبری هوشمندسازی در سایر صنایع، راه اندازی شبکه های سبز که کمک کننده به کاهش آلودگی زمین هستند، تغییر کلی نسل آنتن های ارتباطی، محاسبات موبایلی و امنیت شبکه و مواردی از این دست، ترند را تشکیل می دهند.


فعالیت های همراه اول در حوزه ۵G


وی افزود: صنعت ارتباطات سیار تقریبا هر ۱۰ سال با یک تغییر و جهش در نسل های فناورانه مواجه و از سال ۲۰۲۰ وارد مقوله ۵G که پلتفرم یکپارچه ارتباطات آینده به حساب می آید، شده است. همکاری با دانشگاه ها برای پیاده سازی دموهای مختلف بر بستر ۵G نظیر جراحی از راه دور و خودروی متصل، همکاری فعالانه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه نقشه راه ملی ۵G، بهبود و توسعه شبکه end۲end برای پیاده سازی تجاری شبکه نسل پنجم که شامل مواردی نظیر RAN، Core و انتقال می شود و امضای تفاهم نامه با دانشگاه ها، شهرداری ها و دیگر بازیگران این اکوسیستم بخشی از فعالیت ها در راهبری این نسل جدید از فناوری بود.


این مقام مسئول ادامه داد: تشکیل گروه مطالعاتی با هدف کسب دانش فنی ۵G، راه اندازی پایلوت سایت های ۵G در چندین شهر و دستیابی به ۳.۹ گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی روی شبکه، استفاده از خدمات پایلوت متنوعی نظیر واقعیت مجازی، بازی آنلاین و ویدیو استریمینگ با کیفیت بالا، راه اندازی سرویس ۵G با دسترسی بی سیم ثابت با همکاری مبین نت برای مشترکان سازمانی و همکاری با تولیدکننده بومی تجهیزات این نسل از فناوری برای آزمایش مودم های تولید شده ۵G آنها روی شبکه همراه اول بخش دیگری از فعالیت های همراه اول تاکنون است.


تشریح مراحل توسعه ۵G تا افق ۲۰۲۲


طاهری بخش با اشاره به وجود ۴۶ میلیون پایانه LTE روی شبکه ارتباطات سیار ایران گفت: تعداد ترمینال های ۵G روی شبکه همراه اول ۲.۳ میلیون است. مراحل توسعه ۵G از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ افق تجاری سازی این فناوری در شبکه همراه اول است. مواردی نظیر شاخص توسعه، تکامل طیف فرکانسی، توسعه سایت ها و سیر تکاملی معماری شبکه طی این سالها انجام شده است. پیک سرعتی مشترکان طی این مراحل از یک گیگابیت بر ثانیه طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به ۲۰ گیگابیت در ثانیه تا ۲۰۲۵ خواهد رسید.


چالش های پیش روی توسعه نسل پنجم ارتباطات


وی درباره هموارسازی مسیر توسعه ۵G تصریح کرد: جنبه های پنج گانه ای در این موضوع دخیل هستند. سیاست گذاری، زیرساخت، طرح طیف فرکانسی، مدل تجاری و تجهیزات و اکوسیستم از جمله آنها است. چالش های پیش روی توسعه ۵G نیز بصورت خلاصه شامل سرفصل های تخصیص و ارزش گذاری مجدد باندهای فرکانسی، سرمایه گذاری ها، بک هال، تاخیر، مراکز داده، پیچیدگی شبکه، حفظ شاخص پایداری تماس، عصر گیگابیت و باندهای فرکانسی جدید می شود که سیاست گذاران و بازیگران باید به فکر راه چاره برای مواجهه با آنها باشند.


طاهری بخش با اشاره به برنامه توسعه سال جاری اپراتور اول ارتباطی گفت: نقاط پر ترافیک شهرهای بزرگ به شکل هات اسپات، سرویس ۵G ارائه می شود اما برای توسعه و ایجاد پوشش بیشتر به افزایش درآمدهای بیشتری در شرکت نیاز است. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، مطالعات و شناخت فناوری ۶G را نیز شروع کرده که مانند رویه مواجهه با فناوری ۵G بتوان آن فناوری را بومی کرد.


رگولاتور ارتباطی: درآمد اپراتورها برای توسعه ۵G کافی نیست


صادق عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اشاره به برنامه واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز گفت: فراهم کردن شرایطی با تعامل سازمان صدا و سیما برای استفاده از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در راستای توسعه ظرفیت و شبکه ارتباطات سیار دنبال می شود. در حال حاضر درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای سرمایه گذاری در نسل پنجم ارتباطی کافی نیست.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0