بااقتصاد
1401/06/16
14:02
خط روند واگرایی شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل قطع شد/ ارزندگی سهام، تنها مزیت بورس برای ورود نقدینگی‌های خرد

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در آخرین روز معاملاتی هفته، خط روند واگرایی که شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل بورس اخیرا از سر گرفته بود، قطع شد و تمامی شاخص‌ها سقوط کردند. در وضعیت کنونی تنها مزیت بورس برای جذب بخشی از نقدینگی‌های خرد، ارزندگی سهام است و امید می‌رود پای معامله‌گران حرفه‌ای را در هفته آینده به معاملات باز کند.

افت قیمت پایانی برای ۷۰ درصد از نمادهای معامله‌شده



به گزارش بااقتصاد، در معاملات بازارهای سهام تهران، امروز سه‌شنبه پانزدهم شهریورماه، حدود ۷۰ درصد از دادوستدها در دامنه منفی و با کاهش قیمت همراه بود. شاخص کل بورس، با ثبت حدود ۸۰۰۰ واحد منفی، به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۴۹ واحد افت، تا پله ۴۱۰ هزار و ۳۲۵ واحدی عقب‌نشینی کرد. برای شاخص کل آیفکس هم ۵۸ واحد منفی رقم خورد و به جایگاه ۱۹ هزار و ۱۱۸ واحدی بسنده کرد.


کچاد و کگهر، منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس


در میان صنایع کامودیتی‌محور که طی ماه‌های اخیر به طور بی‌سابقه‌ای در حال ریزش هستند، کچاد امروز با ۱۶۰۹ واحد منفی، تاثیرگذارترین نماد در جدول منفی‌سازان شاخص کل لقب گرفت و فملی، فارس، شبندر، شستا، نوری و شبریز در این مسیر کچاد را همراهی کردند. خساپا از گروه خودرویی، بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را رقم زد و های‌وب در نقطه مقابل و روی نوار سبز ایستاد.


جدول شاخص‌سازان آیفکس هم با بیش‌ترین منفی‌سازی از سوی نمادهای کگهر، زاگرس، آریا، شراز، فرابورس و شاوان، یکپارچه سرخپوش شد و توسن، تک نماد سبز در میانه جدول قرار گرفت. دی نیز همچنان به صدرنشینی در جدول پرتراکنش‌ترین نماد منفی فرابورس عادت کرده است.


۴۵۱ سهم با کاهش قیمت پایانی به استقبال معاملات هفته آینده رفتند


با ادامه دادوستدهای منفی در بازار امروز، ۶۹ درصد از نمادهای معامله‌شده با کاهش قیمت مواجه شدند و ۳۱ درصد نیز افزایش ناچیز قیمت‌های پایانی را ثبت کردند. به این ترتیب، از مجموع ۶۵۲ نماد معامله‌شده، ۲۰۱ سهم، معادل ۳۱ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۴۵۱ سهم، معادل ۶۹ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۶۰ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۳۳۰ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۳۰ نماد را به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


سازمان بورس به معامله‌گران خرد هشدار داد


رییس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس، به معامله‌گران خرد هشدار داد و اعلام کرد: با رونق معاملات در بازار سرمایه، سواستفاده از کدهای بورسی بیش‌تر شده است و برخی سهامداران نام کاربری و رمز عبور خود را در معاملات برخط در اختیار اشخاص دیگر قرار می‌دهند که این اقدام مشکلات جدی را برای آنها به دنبال دارد.


کاهش تولید خودروسازان داخلی


آمار عملکردی دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در مردادماه امسال نشان می‌دهد که این خودروسازان در مجموع حدود ۷۷ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند و در مقابل با تکمیل بخشی از تولید ماه‌های گذشته، بیش از ۸۹ هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند.


این بررسی آماری و مقایسه آن با عملکرد تیرماه و خردادماه گذشته نشان می‌دهد روند کاهش تولید خودروسازان ماه‌به‌ماه ادامه یافته است و به‌جای سیر صعودی، آمار تولید خودروسازان در مسیر کاهشی قرار دارد.


تغییر در هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار


روز گذشته، شورای عالی بورس یک تغییر را در اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس ایجاد کرد. طبق تصمیم اعضای شورای عالی بورس، رضا عیوضلو به عنوان عضو هیات‌مدیره سازمان بورس برگزیده و از زحمات محسن خدابخش، نایب‌رییس و معاون نظارت پیشین سازمان بورس، تقدیر شد.


راه‌اندازی سامانه یکپارچه در بانک مرکزی برای تسهیلات ارزی و ریالی


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، اعلام کرد: برای رفع موانع تولید، هیات دولت مصوباتی داشت که به موجب آن بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه‌اندازی کند تا کل فرایند و میزان سود در آن ذکر شود.


خودروهای وارداتی برقی در بورس کالا عرضه می‌شوند


وزیر صنعت، همچنین از عرضه خودروهای برقی وارداتی در بورس کالا خبر داد و گفت: برای این کار، بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بی‌شتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.


شبریز نخستین عرضه‌کننده نفت سفید ویژه خوراک صنایع در بورس انرژی


امروز ۲۴ هزار مترمکعب نفت سفید ویژه خوراک صنایع برای نخستین بار در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شد.


محمد احمدی، مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با اعلام این خبر، گفت: این محصول برای نخستین بار در بورس انرژی معامله و هر لیتر از این محموله به ارزش ۱۹۷ هزار و ۴۷ ریال فروخته شده است.


به گفته احمدی، ارزش کل معاملات این فراورده ۴ هزار و ۷۲۹ میلیارد و ۱۲۸ میلیون ریال بود. همچنین تولید این محصول در پالایشگاه تبریز از امسال آغاز شد و پذیرش آن در بورس انرژی ایران، مردادماه گذشته رقم خورد.


عرضه صادراتی ۲۵ هزار تن گازوییل در معاملات فردا


مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران همچنین درباره عرضه‌های فردا در بورس انرژی ایران، اعلام کرد: فردا ۲۵ هزار تن گازوییل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل عرضه می‌شود.


به گفته احمدی، گازوییل عرضه‌شده برای فردا در ۵ محموله ۵ هزار تنی و به‌صورت قرارداد کشف پریمیوم انجام خواهد شد. وی قیمت مبنای این فراورده را هزار و ۳۱ دلار به ازای هر تن و قیمت پایه آن را ۱۰۰ دلار اعلام کرد.


احمدی همچنین درباره دیگر عرضه‌های مهم فردا در بورس انرژی ایران اظهار کرد: ۱۶ هزار تن نفت سفید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل و ۹۰ هزار بشکه میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی در رینگ داخلی در لیست عرضه‌های فردا قرار دارند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملاتی این حجم از سهام بیش از ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزشی در مقایسه با بازار دیروز، رشد حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومانی را درپی داشت. از این میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، کمی روند افزایشی گرفت و وارد کانال ۳۰۰۰ میلیارد تومانی شد و در کف این کانال ایستاد. طی این نقل و انتقالات، ۱۷۸ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که در مقایسه با دیروز، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های آسیاتک، قشیرین و فولاد اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای خاور، خساپا و شپنا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۳۴، ۱۲۷ و ۱۰۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۱۲.۸۵۸.۷۷ (۷۹۷۵.۱۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۳۲۵.۶۶ (۴۴۹.۳۹-)


ارزش معاملات: ۳.۲۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کچاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۱۸.۰۴ (۵۸.۳۰-)


ارزش معاملات: ۱۰.۰۰۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، زاگرس و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0