بورس پرس
1399/12/14
00:00
علل بیرونی پیچیدگی وضعیت بازار سهام از دیدگاه تحلیلگران

ابلاغ دستور‌العمل دامنه نوسان نامتقارن درحالی تنها پس از چند روز، شاخص بورس را به چالش جدی روبرو ساخت که برخی تحلیلگران عوامل بیرونی را علل پیچیده شدن وضعیت بازار عنوان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش ۰.۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۰۹ درصدی به ۴۳۱ هزار واحد رسیدند.


از چند هفته پیش با تغییر رئیس سازمان بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باور بودند احتمالا با تغییر برخی از دستورالعمل‌ها، رونق به بورس تهران بازگردد لکن ابلاغ دستور‌العمل دامنه نوسان نامتقارن تنها پس از چند روز، شاخص را به چالش جدی روبرو ساخت و تداوم نوسانات منفی در اسفند ماه تنها نتیجه ای جز نشستن در صف‌های فروش، کاهش حجم و ارزش معاملات و کاهش نقد شوندگی نداشت . این در حالی است که برخی تحلیلگران علاوه بر مسایل فوق، عوامل بیرونی از جمله موضوعات مربوط به برجام، انتخابات ریاست جمهوری و ابهام در تعیین تکلیف نرخ دلار در بودجه ۱۴۰۰ را علل پیچیده شدن وضعیت بازار عنوان می‌کنند.


سه شنبه نیز رئیس سازمان بورس، دستور بازنگری مصوبه تعیین مصادیق اغواگری را صادر کرد. به نظر می‌رسد ابلاغیه جدید اهداف مختلفی دارد از جمله اینکه به سهامداران اطمینان می دهد همواره بر بازار نظارت دارد اما به اعتقاد برخی کارشناسان این آیین‌نامه مشکلات بازار را بیشتر ‌می کند و باید با ابهامات موجود، قبل از ابلاغ با کارشناسان بورسی مشورت می‌شد .


در پایان معاملات امروز، نمادهای" فملی، فارس، شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۴.۵ و ۱.۲ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " اپال" به مبلغ ۸۰۳ میلیارد تومان بود.


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " پر عرضه ظاهر شدند و به ترتیب با قیمت های منفی ۱.۷، ۱.۳۷ و ۱.۹۵ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی ۰.۶۸ و ۱.۹۱ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون " شبریز، شتران، شپنا و شبندر " پر عرضه ظاهر شدند و به صف فروش رسیدند. در گروه خودرویی نمادهای"خودرو ،خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند و با قیمت های منفی ۱.۶۱ و ۱.۳۱ درصد به کار پایان دادند.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده ۹۲۳۲ دلار، روی به ۲۸۵۹ دلار و هر انس طلا به ۱۷۲۵ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۲.۷۵ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۵۹.۸۳ دلار در هر بشکه رسیده است .


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۴ هزار و ۶۱۵ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۱ میلیون تومان گزارش شده است .


بررسی چند رویداد:


محسن خدابخش درخصوص طرح حمایت از سهامداران خرد گفت: ۴.۵ میلیون نفر دارای پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند که اختیار فروش یک ریالی در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر می‌شود. اگر تا تاریخ سررسید سهام را نفروشند از بازدهی حداقل ۲۵ درصدی برخوردار خواهند بود.


رئیس جمهور گفت: دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا زمان تصویب FATF را تمدید کنند و ایشان نیز لطف کردند و تمدید کردند. امروز در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هرچه زودتر تصویب شود به نفع مردم و کشور است.


محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت : تکلیف نهایی دو لایحه FATF در جلسات آینده و در فروردین سال آینده مشخص می‌شود.


محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بلافاصله بعد از بررسی بودجه، موضوع کم کاری صندوق توسعه ملی در اعطای تنفس خوراک به ۸ طرح توسعه پتروپالایشی ها پیگیری می شود.


در آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی به کمتر از ۲۰ درصد رسیده و ۱۹.۸۱ درصد اعلام شده است.


محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تعویق انتخابات هیات مدیره سهام عدالت استان ها خبر داد.


بعد از داغ‌شدن بازار خریدوفروش بیت‌کوین در ایران، مرکز ملی فضای مجازی بر غیرقانونی بودن سایت‌های خریدوفروش بیت‌کوین تاکید کرد و بانک مرکزی این مبادلات را ممنوع دانست.


جلسه کمیته حمایت از کسب و کار یازدهم اسفند ماه با ریاست معاون حقوقی رئیس‌جمهور تشکیل و مقرر شد تفاوت ناشی از تسعیر ارز صادرات، معاف از مالیات شود.


ظریف از توافق ایران و کره‌جنوبی درباره ساز و کار استرداد پول‌های ایران خبر داد.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آماده دیدار با ایران درباره مسیر پیش رو برای بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام هستیم و بازگشت دوجانبه به پایبندی بدون مذاکره اتفاق نمی‌افتد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0