بااقتصاد
1401/04/22
13:56
تقاضا برای خرید سهام پالایشی افزایش یافت/ ارزش معاملات خرد هم‌چنان در وضعیت نامناسب

خبر افزایش تولید نفت و محصولات پالایشی در ایالات متحده آمریکا همزمان با ترس رکود اقتصاد در جهان باعث شد تا قیمت نفت وست تگزاس در ابتدای معاملات روز چهارشنبه به ۹۵ دلار برسد اما در ادامه با کمی رشد همراه شد و به ۹۶ دلار رسید؛ اما با وجود وضعیتی که در بازارهای جهانی برای نفت پیش آمده امروز نمادهای گروه پالایشی مورد استقبال خریداران قرار گرفتند و در مدار مثبت معامله شدند. پالایشی‌ها و خودرویی‌ها موتور محرک در روز جاری بودند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، همزمان با بحران‌های جهانی که در بازار نفت وفلزات اساسی شاهد آن هستیم و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت آن‌ها ادامه داشته باشد، امروز در بازار داخلی ما تقاضا برای خرید سهام پالایشی افزایش یافت و از دقایق نخست شروع معاملات نمادهای پالایشی در صدر تاثیرگذاری بر شاخص بورس ظاهر شدند. علاوه بر پالایشی‌ها ، نمادهای خودرویی از دیگر تاثیرگذاران مثبت امروز به شمار می‌رفتند که شاخص را در جهت افزایش همراهی کردند تا پس از پشت سر گذاشتن یک هفته نزولی آخرین روز معاملاتی در جهت مثبت و با افزایش رقم شاخص دنبال شود.


اخبار خوش خودرویی زمینه مثبت شدن نمادهای خودرویی را فراهم کرد


روز گذشته و در جریان برگزاری ۲۲۹ مین جلسه شورای عالی بورس ، خبرهای خوبی در حوزه صنعت خودرو مطرح شد. موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مورد موافقت وزیر صمت قرار گرفت و مقرر شد برخی کلاس‌های خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند. وزیر صمت در حاشیه جلسه روز گذشته از رو به اتمام بودن فرآیند ارزشگذاری دو خودروساز خبر داد و اعلام کرد طی هفته‌های آتی این روند توسط کارشناسان رسمی دادگستری به اتمام خواهد رسید و پس از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.


خبرهای فوق سبب شد تا استقبال برای خرید نمادهای خودرویی در بازار امروز افزایش یابد و نمادهای این صنعت مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرند.


ایرانسل در راه بورس


در حواشی اخبار مرتبط با بازار سرمایه ، خبرهایی مبنی بر عرضه اولیه اپراتور تلفن همراه ایرانسل به گوش می‌رسد و براساس اعلام شرکت بورس ، ایرانسل در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ثبت و روند پذیرش برای ورود به بازار سرمایه را طی کرده است. آنگونه که از اخبار پیداست این شرکت درحال حاضر در مرحله تکمیل مدارک خود قرار دارد.


بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در این باره گفته است: اول از همه باید بگویم که تاکنون برای بردن ایرانسل به بورس تکلیف قانونی وجود نداشته است. اما از امسال، سهام‌دار داخلی ایرانسل (شرکت گسترش الکترونیک) تصمیم گرفت تا وارد تالار شیشه‌ای شود. مجوز این بازار برای ورود سهامدار داخلی ایرانسل به بازار سرمایه هم صادر شده. در حال حاضر در حال طی کردن فرآیندهای طبیعی و قانونی آن است. عرضه اولیه هم در بورس یک عرضه حداقلی و ۵ درصدی خواهد بود.


تغییرات قیمت طلا و ارز امروز چگونه بود ؟


در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۷۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.


در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۱۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.


هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۲۷ دلار است.


علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۴۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۶۶۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۸۵۸ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۷۱ تومان اعلام شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱


شاخص کل در مجموع بازار امروز با افزایش بیش از ۶۵۰۰ واحدی همراه شد تا پس از یک هفته معاملاتی منفی آخرین روز را مثبت ثبت کند. ارزش معاملات خرد به ۲۷۴۲ میلیارد تومان رسید که از رکود دیروز هم کمتر بود و این نشان‌دهنده آن است که برای تداوم روند صعودی شاخص کل مثبت شدن نماگر بازار کافی نیست بلکه باید شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در بازار و به دنبال آن ورود پول حقیقی‌ها باشیم.


مادامی که حقیقی‌ها از بازار فاصله می‌گیرند و از ورود سرمایه خود به این بازار امتناع می‌کنند روند صعودی شاخص کل دور از انتظار است.


فرآورده نفتی ، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۵۴ میلیارد تومان، ۲۵۵ میلیارد تومان و ۱۴۹ میلیارد تومان برترین صنایع هستند که بیشترین حجم معامله را در روز جاری ثبت کرده‌اند.


شاوان، شبندر ، شپدیس بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و مبین، دی،کسرا بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه بوده است.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۹۰,۰۵۱ (۶۵۱۷ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۷,۰۱۲ (۱۵۳۷ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۳۰۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، شبندر، شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۸۰۹ (۱۱۰ واحد افزایش)


ارزش معاملات ، حجم معاملات: بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار فرابورس به معاملات اوراق بهادار اختصاص داشت.


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، فغدیر، شاوان



انتهای خبر

0
0