بتاسهم
1400/03/11
09:00
چند خبر مهم از #کمنگنز اختصاصی همفکران شرکت معادن منگنز ایران دارای یک محصول منحصر به فرد به نام سنگ منگنز دانه بندی است که با توجه به عرضه کم در...

چند خبر مهم از #کمنگنز


اختصاصی همفکران


شرکت معادن منگنز ایران دارای یک محصول منحصر به فرد به نام سنگ منگنز دانه بندی است که با توجه به عرضه کم در بازار و نیاز شرکت های فروآلیاژی به این محصول با تقاضای بالایی همراه است. این شرکت هم اکنون پروژه ای را در دست دارد که احتمالا تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.


فرزاد آرمند مدیر مالی شرکت معادن منگنز ایران در گفت و گو با همفکران درباره نحوه قیمت گذاری سنگ منگنز گفت: نرخگذاری سنگ منگنز دستوری نیست. بلکه شرکت معادن منگنز بر اساس نیاز بازار، بهای دلار و قیمت شمش فولاد خوزستان قیمتگذاری را انجام می دهد. محصول نهایی شرکت سنگ منگنز دانه بندی است که انواع مختلف دارد و بر مبنای نیازی که کوره های ذوب آهن یا فولادی ها (شرکت ها فروآلیاژی) دارند انواع محصولات با سطوح کیفی مختلف به آن ها فروخته می شود.


او در پاسخ به این که آیا امکان دارد نرخ فروش محصولات کمنگنز از ۲۷ درصد شمش فولاد خوزستان بالاتر باشد یا خیر، ابراز داشت: بله. یکی از آیتم هایی که در خصوص تعیین قیمت بررسی کرده و مدنظر قرار دادیم افزایش عمومی قیمت ها، افزایش حقوق و دستمزد چشمگیری که اتفاق افتاد و همچنین حقوق دولتی معادن است که با افزایش همراه بود. با در نظر گرفتن کلیه این عوامل و همچنین با در نظر گرفتن نیاز بازار قیمت ها را تعیین کرده ایم.


وی اضافه کرد: با توجه به این که منگنز در بازار کم است و تقاضا برای این محصول بالاست، بررسی های لازم انجام می شود و سپس قیمتگذاری صورت می گیرد. البته تا جایی که بازار کشش داشته باشد و قیمت معقول باشد.


در ادامه از مدیر مالی کمنگز پرسیدیم که آیا میزان تولید نسبت به ظرفیت کمنگنز در سال ۱۴۰۰ مشابه سال ۹۹ خواهد بود یا تغییرات محسوسی در این زمینه خواهیم داشت؟ او گفت: بودجه ای که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته ایم بر اساس سال مالی ۹۹ است اما سعی می کنیم اگر شرایط مساعد باشد و چنانچه به ذخایر جدیدی دست پیدا کنیم نیزان تولید را در سال جاری نسبت به سال ۹۹ بالا ببریم. البته باید در نظر داشت که پروانه بهره برداری شرکت این اجازه را نمی دهد که بدون دریافت مجوز افزایش چشمگیری در بخش تولید داشته باشیم.


او در پایان در خصوص طرح احداث کارخانه شرکت فروآلیاژی نیزار سپاهان و هزینه های برآوردی و میزان ارزش افزوده مورد انتظار شرکت از این طرح، اظهار داشت: بر مبنای برآوردهای اولیه ای که در خصوص این پروژه انجام شده هزینه برآوردی اولیه این طرح ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما به احتمال بسیار زیاد با توجه به افزایش قیمت هایی که در بخش تجهیزات و کلا موادی که برای ساخت و ساز طرح مورد استفاده قرار می گیرد، داشتیم، این برآوردها نیاز به بازنگری دارد. احتمال می دهیم هزینه های طرح به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.


آرمند با تاکید بر مالکیت ۶۰ درصدی شرکت معادن منگنز در شرکت فروآلیاژی نیزار سپاهان گفت: در برآوردهای اولیه زمان اجرای طرح و به بهره برداری رسیدن آن حدود ۱۸ ماه در نظر گرفته شده که احتمالا به حدود ۲ سال برسد. در خصوص ارزش افزوده ای که این طرح برای کمنگنز به همراه خواهد داشت اکنون نمی توان پیش بینی داشت زیرا برخی از افزایش قیمت هایی که اتفاق افتاده غیر قابل پیش بینی بوده و با بودجه پیش بینی شده متفاوت است.


او افزود: یکی از شاخص های مهم در برآورد قیمت، بهای برق است که در صورت افزایش بر روی برآوردهای این پروژه اثرگذار خواهد بود. اما بر اساس برآوردهای اولیه که در گزارش توجیهی این طرح اعلام شده دوره بازگشت سرمایه در سال نخست ۳۴ درصد است. پی بینی شده که کلا طی سه سال نخست بهره برداری از طرح مخارجی که هزینه شده به طور کامل بازگردد. این طرح از این لحاظ که از خام فروشی منگنز جلوگیری می کند بسیار بااهمیت است. با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تا چرخه فولاد را تکمیل نماییم.



انتهای خبر

0
0