بااقتصاد
1399/11/27
15:35
افت ۷ هزار واحدی شاخص بورس و کاهش نوسان در معاملات نمادهای بزرگ/ فملی صدرنشین سبز تابلو بورس تهران

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه پس از نوسان نسبتا شدید روز گذشته در بازار سهام، روند معاملات امروز با نوسان کمتر و متعادل‌تر پیگیری شد و شاخص کل ریزش ۷ هزار و ۲۷۱ واحدی، معادل ۰.۶ درصد را ثبت کرد. همچنین تقاضا برای سهم‌های کوچک‌تر، شاخص کل هم‌وزن را ۱۲۶ واحد افزایش داد.

کاهش ارزش معاملات بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، در جریان معاملات بازار سهام که نزولی بود، نزدیک به ۷۰ (۶۸) درصد از نمادهای بورسی با رنگ قرمز روی تابلو ظاهر شدند و شاهد صف‌های سنگین فروش بودند. کاهش ارزش معاملات، یکی دیگر از نکات منفی معاملات امروز بود که در بورس تهران با حجم ۶.۹ میلیارد سهم، ارزش ۷.۶ میلیارد تومانی رقم خورد.


فملی تنها نماد سبزرنگ تابلو


در میان معاملات منفی و مثبت امروز بورس و فرابورس، چراغ تابلو بورس کالا با محوریت فملی سبزرنگ بود. رشد قیمت جهانی مس تا دامنه ۸۴۰۰ دلاری، همراه با عبور قیمت نفت از مرز ۶۴ دلاری، باعث شد، بازار کامادیتی‌ها که بخش بزرگی از شرکت‌های بورسی ایران را تشکیل می‌دهند، رونق بگیرد. بر همین اساس، فملی تک نماد سبزرنگ در میان شاخص‌سازان سرخ‌رنگ بود و به‌تنهایی بیش از ۱۵۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل اضافه کرد.


بیش‌ترین حجم فروش سهام به حقیقی‌ها رسید


در معاملات بورس تهران، قیمت پایانی ۹۲ سهم (۲۷ درصد) از ۳۴۶ نماد معامله شده، مثبت بود و در مقابل ۲۳۵ سهم (۶۸ درصد) نیز دادوستدهای منفی را پشت سر گذاشتند. در بازار فرابورس ایران نیز ۱۳۰ نماد معامله شدند که قیمت پایانی ۴۷ سهم (۳۶ درصد) مثبت و ۸۲ سهم (۶۳ درصد) منفی بود.


طبق آمارهای فوق، بازار سهام امروز هم شاهد انتقال سهم از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بود و خالص تغییر مالکیت بورس به ۵۶۸ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی ثبت شد. بر همین اساس، ارزش معاملات خرد بورس ۶ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روزهای گذشته با کاهش همراه است.


بیش‌ترین میزان انتقال سهام از حقیقی‌ها به پرتفو سهامداران حقوقی، در گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با رقم ۱۰۷ میلیارد تومان به ثبت رسید. حقوقی‌ها نیز امروز در صنعت محصولات کاغذی، بیش‌ترین میزان سهام را به ارزش۱۰ میلیارد تومان به سهامداران خرد انتقال دادند.


صف خرید ۲۵۰ میلیاردی مقابل وسپهر


امروز همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیش‌ترین صف خرید را مقابل خود دید و با صف ۲۵۰ میلیارد تومانی خریداران مواجه شد تا در صدر جدول تقاضای بازار بایستد. پس از وسپهر، کزغال (زغال سنگ پروده طبس) و سیتا (سرمایه‌گذاری سیمان تامین) در رده‌های بعدی بیش‌ترین صف خرید قرار گرفتند.


در مقابل، بالاترین رتبه تشکیل صف فروش هم به کلوند (صنایع کاشی الوند) رسید که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی تشکیل داد. پس از کلوند، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و کدما (شرکت معدنی دماوند) در جایگاه‌های دوم و سوم بالاترین حجم صف فروش ایستادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه ۲۷بهمن‌‌ماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز بازارهای معاملاتی، به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید که بیش‌تر مربوط به معاملات اوراق مرابحه دولتی در بازار فرابورس بود.


بالاترین ارزش معاملات امروز در گروه فراورده‌های نفتی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۹۲۴، ۷۹۹ و ۷۴۳ میلیارد تومان رقم خورد و این گروه‌ها برترین صنایع از نظر ارزش و حجم معاملات لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۵۷,۲۳۱.۴۸ (۷۱۳۷.۳۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۷.۲۳۵.۹۹ (۱۳۳.۷۵ افزایش)


ارزش معاملات: ۷,۶۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: شستا، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۷۳۱.۶۶ (۸۴.۷۳-)


ارزش معاملات: ۱۷,۳۶۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0