بورس پرس
1401/01/21
00:00
جزییاتی از پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای برای افزایش ظرفیت ۱۲ میلیونی محصولات

مدیرعامل سرمایه‌گذاری شستان درباره پیشرفت احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای توضیح و از راه اندازی بخش اول با تولید سالانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن محصولات تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجید هدایت با اشاره به اقدامات سرمایه‌گذاری شستان برای احداث پتروپالایشگاه به فارس گفت: طبق برآوردها تا سال ۲۰۴۰ مصرف سوخت در خودروها افزایش چندانی نخواهد داشت درحالی که تقاضا برای محصولات شیمیایی افزایش چشمگیری خواهد یافت. در نتیجه کشورها به جای تبدیل نفت و میعانات گازی به سوخت در پالایشگاه ها به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت و میعانات گازی به محصولات شیمیایی گام برداشتند.


وی افزود: با مساعدت استانداری قبل از شروع سال ۱۴۰۱، فرایند تخصیص ۸۰۰ هکتار زمین برای احداث طرح محقق شد و مرحله مطالعات مفهومی طرح پایان یافت و در مرحله مطالعات پایه‌ای قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود ۷ ماه زمان ببرد. با احداث و راه‌اندازی پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نگین مکران تا اواسط سال ۱۴۰۵ در بندرعباس، ظرفیت تولید سالانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن محصولات متنوع پتروپالایشی فراهم خواهد شد. این پتروپالایشگاه با خوراک ورودی نفت سنگین و نیمه‌سنگین می‌تواند ۳۵ درصد از محصولات تولید شده را به مواد پیشرفته شیمیایی تبدیل کند و برآوردها از حجم سرمایه‌گذاری بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار است.


این مقام مسئول ادامه داد: طرح پتروپالایشگاه نگین مکران، در دو بخش تعریف شده که در مرحله اول قرار است برش‌های نفتا و محصولات پالایشی با عیار بالا تولید شود و در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. در مرحله دوم ۱۸ محصول با ۱۸ لیسانس جدید به غیر از لیسانس‌های داخلی تولید می شود که امید است بتوان در سال ۱۴۰۷ نیز این مرحله را تکمیل و به بهره‌برداری رساند. با توجه به اینکه خوراک ورودی طرح، نفت سنگین است قابلیت دریافت برش‌های بهتر با عیار بالاتری وجود دارد.


هدایت تصریح کرد: امتیازهای مناسبی برای طرح‌ها در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به تخفیف ۱۰ درصدی خوراک، اعطای تنفس خوراک در سال اول بهره‌برداری و امتیازات مالیاتی و پیش پرداخت اشاره کرد. چالش طرح‌های برگزیده ناظر به تعلل در انعقاد قرارداد خوراک است که شرکت نفت این موضوع را پیگیری نمی‌کند. البته وزیر نفت وعده داده به زودی قرارداد خوراک نیز به سرانجام می‌رسد.


بنابراین گزارش، پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی در سال ۹۸ توسط نمایندگان مجلس و فراخوان وزارت نفت و بررسی طرح‌های پیشنهادی در نهایت ۸ طرح پتروپالایشگاهی شامل ۵ طرح احداث پتروپالایشگاه نفت خام و ۳ طرح پتروپالایشگاه میعانات گازی مورد تایید وزارت نفت قرار گرفت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0