بورس پرس
1401/04/07
00:00
ارزیابی معاملات و اثر بازار جهانی بر بورس/ سه محرک صعود شاخص به ۱.۶ میلیون

کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت معاملات از بهمن ماه و اثر بازار جهانی بر بورس گفت: سه عامل می تواند محرک صعود شاخص به ۱.۶ میلیون واحد باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روزبه شریعتی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در بهمن سال گذشته به ایسنا اعلام کرد: شاخص بورس بهمن ماه در محدوده ۱.۲ میلیون واحد قرار گرفت. آن روزها بازار در اوج ناامیدی قرار داشت، حجم معاملات به شدت کاهش یافته بود و بازار از ترکش های بودجه ریزی ترمیم نشده بود.


انتظار می رفت دولت از بازار سرمایه حمایت تمام قد داشته باشد اما نه تنها در زمان بودجه ریزی این اتفاق رخ نداد بلکه حتی صحبت از مالیات بر صادرات شرکت ها شد. نرخ گاز به بازار شوک بدی وارد کرد و باعث کشمکش هایی بین سازمان، شرکت ها و دولت شد. این عوامل در کنار ریزش قیمت دلار باعث شد شاخص کل به ۱.۲ میلیون واحد برسد. اما در این نقطه، امیدی درحال شکل گیری بود. صحبت از توافق شد، نرخ دلار شروع به رشد کرد، کلید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خورد و منجر به چشم اندازی تورمی شد.


آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت انرژی و ارزش کامودیتی شد و بازار رشد را بصورت آهسته و پیوسته آغاز کرد و به محدوده ۱.۶ میلیون واحد رسید. بازار در آن نقطه نیاز به محرک هایی داشت تا برای تداوم رشد تصمیم گیری کند. در این نقطه P/E TTM بازار به بیش از ۹ واحد رسیده بود درحالی که بهمن ماه در محدوده ۷.۵ واحد بود.


P/E بالغ بر ۲۴۰ شرکت تولیدی بهمن ماه به کمتر از ۵ واحد رسیده بود درحالی که اکنون در محدوده ۶.۵ واحد است. بررسی تاریخی نشان می دهد هرگاه P/E TTM بازار در محدوده کمتر از ۸ واحد باشد، تقاضای قابل توجهی وارد بازار شده و هرگاه P/E TTM به ۱۲ می رسد نقطه اشباع خرید است و بازار کلید اصلاح را می زند.


بازار در انتظار محرک ها


شاخص بورس در هفته های اخیر از ۱.۵۶ به ۱.۵۲ میلیون واحد افت پیدا کرد. شاخص هم وزن هم کمی افت داشت اما حجم معاملات کاهش قابل توجهی داشته و از ۷ هزار میلیارد تومان که منجر به رشد بازار شده بود به ۵ هزار میلیارد تومان رسید. تقریبا در یک ماه اخیر سرانه خرید و فروش سهامداران به هم نزدیک شده است و این باعث میشود بازار رشد و افت قابل توجهی نداشته باشد.


در این شرایط محرک ها و منابع نقد باید از جاهای دیگر به بازار تزریق شود. یعنی چشم اندازی برای سرمایه گذاران بیرونی شکل بگیرد. در این روزها نهادهای زیرمجموعه هلدینگ های بازنشستگی فروش را برای جبران هزینه های اداری و عمومی و جبرای کسری بودجه از بازار سرمایه تامین می کنند. تا زمانی که برجام شکل نگیرد تا خیال دولت از درآمد بیرونی و پول های بلوکه شده راحت باشد این حس برای سرمایه گذاران وجود دارد که دولت ممکن است تغییراتی در ماده اولیه، نرخ های فروش و... شرکت ها اعمال کند. بازار تقریبا دو سال است در این روزهای سال در محدوده ۱.۵ میلیون واحد قرار دارد.


مهم ترین نکته فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است. این موضوع برای سرمایه گذاران خوش یمن نیست. مخصوصا برای سهامدارانی به رشد دلار در بازار آزاد دل بسته بودند. نرخ نیما بر شرکت های بورسی اثرگذار است و تا زمانی که بین نرخ نیما و نرخ آزاد فاصله وجود دارد باعث می شود شرکت ها نتوانند بازدهی قابل توجهی خلق کنند زیرا هزینه های عمومی شرکت ها با توجه به تورم رشد قابل توجهی داشت اما ناچار هستند نرخ های فروش را چه بصورت دستوری و چه به عنوان تنها راه قانونی در محدوده ۲۵ هزار تومان که سامانه نیما است بفروشند.


اثر بازار جهانی بر بورس ایران


بازار جهانی شرایط پیچیده ای پیدا کرده است. رفتار غربی ها در اوکراین قابل توجه است. روسیه عقب ننشسته و با بالا و پایین کردن عرضه گاز، اروپا را به سمت انرژی زغال سنگ سوق دهد. رشد تورم و در عین حال رشد قیمت بهره در کشورهای توسعه یافته و غربی چشم انداز رکود تورمی را رقم زده و کشورها تصمیم گرفتند بصورت از پیش تعیین شده و خود خواسته این رکورد را ایجاد کنند که قابلیت کنترل داشته باشد. این اطمینان برای اروپایی ها ایجاد شده که ممکن است جنگ روسیه و اوکراین ادامه دار باشد و این اتفاق روی قیمت های جهانی اثر گذاشته است.


بررسی سمت و سوی حرکت بورس


اگر محرک های بازار روند مثبتی داشته باشند، وضعیت نیز رو به بهبود حرکت خواهد کرد. به نتیجه رسیدن توافق مهم ترین محرک است. واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو می تواند بو و رنگ متفاوتی به بازار بدهد. با توجه به قرار گرفتن در فصل مجامع، تقسیم سود نقدی از سوی شرکت های بزرگ می تواند محرکی باشد تا شاخص به ۱.۶ میلیون واحد برسد. رکود در بازار جهانی منجر به اصلاح کامودیتی ها می شود اما این اصلاح عمدتا برای محصولات مارجینال است و روی برخی محصولات مانند فولاد تاثیری ندارد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0