نود اقتصادی
1400/03/12
07:27
⭕️ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در ازای افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی محقق می‌شود/ آیا مشکل تولید با تاسیس بانک "مولد" حل می‌شود؟! 🔅مسعود دانشمند،...

⭕️ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در ازای افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی محقق می‌شود/ آیا مشکل تولید با تاسیس بانک "مولد" حل می‌شود؟!



🔅مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وعده های انتخاباتی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: کاندیدایی که وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی داده بود، دیروز در توضیح تحقق وعده اش اشاره کرده بود که این یارانه از محل یارانه‌های پنهان تامین می‌شود!



🔅وی افزوده: به عنوان مثال یارانه پنهان یعنی ما نفتی که امروز با قیمت ۱۴ یا ۱۵ دلار به پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین می دهیم با زیر قیمت اوپک بدهیم که به عبارتی قیمت بنزین را به ۷ هزار تومان می رساند. حالا با درآمد ۴۰۰۰ تومانی که از محل این افزایش به دست می آوریم با فرض ۹۰ میلیون لیتر مصرف بنزین می توان ۳۱۰ هزار تومان به یارانه ها اضافه کرد!



🔅دانشمند بر همین اساس گفت: بنابراین یارانه ۴۵۰ هزار تومانی ممکن است، ولی تورم زاست. همین مسیر را می توان برای برق و گاز و سایر انرژی‌ها هم طی کرد و به مبلغ یارانه اضافه کرد. از طرف دیگر به جای تثبیت فرهنگ تولید مردم را تشویق به بیکار نشستن و پول گرفتن می‌کند.



🔅وی با اشاره به تاسیس بانک نیز گفت: کاندیدای دیگری وعده تاسیس بانک مولد داده که باید از او پرسید سرمایه این بانک قرار است از کجا تامین شود؟آیا همه مردم می توانند در فضای رقابتی در این بانک سرمایه داشته باشند؟ قرار است با چه نرخ سودی به تولید وام پرداخت کنیم؟ مشکل تولید با تاسیس بانک حل می شود؟!



🔅این عضو اتاق بازرگانی وعده پرداخت وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوجهای جوان را هم به چالش کشید و گفت: اگر هر دو زوج جوان فوق لیسانس هم داشته باشند و سرکار بروند می توانند ۱۰ میلیون تومان در مجموع ماهانه درآمد داشته باشند. با این ۱۰ میلیون چند سال طول می کشد که این زوج وام خود را بازپرداخت کنند؟ به نظر می رسد وعده‌های انتخاباتی فقط کارکرد ایام انتخابات را دارد و بعد از انتخابات به دلیل غیر علمی و غیر عملی بودن پرونده‌شان بسته می شود.



✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️



🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD۹kO۸xINJK_Z۵xVqQ

انتهای خبر

0
0