همفکران
1401/01/10
15:02
گزارش بازار/ رشدی معادل کل سال ۱۴۰۰!

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با جهش حدود ۱۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۳۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را منفی بود و سپس از مسیر نزولی کامبک زد و در مدار صعودی به حرکت درآمد. این شاخص طی نخستین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با جهش حدود ۱۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۳۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را منفی بود و سپس از مسیر نزولی کامبک زد و در مدار صعودی به حرکت درآمد. این شاخص طی نخستین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ در مجموع روندی مثبت داشت و توانست بازدهی حدود ۵ درصدی را به ثبت برساند.


تداوم اقبال خریداران به کوچک های بازار موجب شد شاخص هم‌وزن حدود ۳ هزار واحد دیگر رشد کند.


فارس، نوری و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس در نیمه دوم معاملات امروز بازگشایی شد و رشد بیش از ۱۲ درصدی را رقم زد. نوری با صف خرید روز را به پایان برد و فولاد رشد ۱.۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. کچاد، وغدیر و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و هر سه در محدوده صفر معاملاتی با پرچم سبز به خط پایان رسیدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، زاگرس و شگویا، ۲۶۱ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۳۱۶ قرار گرفت. شاوان و حآفرین نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۷۰ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت خام کشور


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: صادرات میعانات گازی در مقایسه با آغاز به کار دولت به دو و نیم برابر افزایش یافته است، در حوزه نفت خام نیز در مجموع بیش از ۴۰ درصد افزایش حجم صادرات داشته‌ایم.


به برخی کشور‌های هدف، بیشتر از زمان اجرای برجام صادرات داشته‌ایم.


نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، از تهران به آمریکا رفت


انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران پس از سفر خود به تهران که با هدف رفع آخرین موارد اختلاف بین طرفین صورت گرفت، روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کرد.


مورا با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برت مک‌گرک، مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید و ویکتوریا نولاند دیپلمات شماره سه آمریکا دیدار خواهد کرد


نمایش کل عمق مظنه‌ها از ۱۵ فروردین‌ماه


به گزارش همفکران چندی پیش خبری مبنی بر این که معامله‌گران آنلاین می‌توانند از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ به جای ۵ مظنه ۲۰ مظنه را در سمت خرید و فروش مشاهده کنند، منتشر شد.


پیگیری‌های همفکران نشان می دهد، از دوشنبه هفته آتی، به جای نمایش ۲۰ مظنه گفته شده، تمامی مظنه ها برای معامله گران به نمایش در خواهد آمد. به طوری که مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرنگار همفکران گفت: کل عمق مظنه از ۱۵ فروردین نمایش داده خواهد شد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز شیمیایی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و بانکی ها صورت گرفت. دو نماد کرماشا و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای پالایش و وبملت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز ، به دنبال افزایش شدت عرضه ها در نیمه دوم معاملات روز گذشته، منفی آغاز بکار کرد. پس از گذشت یکساعت از شروع معاملات، کم کم خریداران به میدان آمدند و توانستند باعث بهبود تقاضا در کلیت بازار به ویژه بزرگان شوند. با صف خرید شدن خساپا، کفه ترازو در سمت تقاضا سنگین تر شد و نمای معاملاتی که رنگ سرخش چشم ها را میزد، رنگ سبز رنگ غالبش شد.


خودرویی ها امروز از فرش به عرش آمدند و توانستند با نمایی تماما سبز به کارشان پایان دهند. ورنا، خگستر، خساپا و خپارس از جمله نمادهای پرتقاضایی بودند که با صف خرید بستند. ایران خودرو ۲.۲ درصد بالا آمد و ۲۵۱ تومان شد. خزامیا رشد حدود ۳ درصدی را به ثبت رساند.


در گروه بانکی همچنان شاهد تاخت و تاز وپارس و سامان در سقف قیمتی روزانه هستیم. وبملت ۲.۳+ خورد و به ۴۰۶ تومان رسید. وبصادر و وتجارت در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند.


فلزات اساسی ها نیمه اول خوبی نداشتند اما توانستند در نیمه دوم خود را به محدوده های مثبت برسانند. فولاد و فملی رشد بیش از ۱ درصدی قیمت را رقم زدند. فاسمین و ذوب در محدوده مثبت ۲ درصد از حرکت بازایستادند. فسرب رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و ۱۶۳ تومان شد.


در صنعت شیمیایی ها امروز نوری، شگویا، آریا، زاگرس، کرماشا و... خوش درخشیدند و با صف خرید بستند.


پالایشی ها امروز شرایط بهتری داشتند و توانستند با رشد قیمتی، روز را به آخر برسانند. شپنا و شبریز با رشد حدود ۲ درصدی به خط پایان رسیدند. شتران ۱+ خورد و به ۵۴۰ تومان رسید. شبندر در محدوده ۱.۳+ متوقف شد.


شستا که تا مدار مثبت ۱ هم بالا آمده بود در نهایت به مرز صفر معاملاتی بازگشت و بدون تغییر قیمتی به کارش پایان داد. وغدیر هم توانست از منفی ها خود را به مدار مثبت برساند و در قیمت ۱۳۲۳ تومان به تعطیلات برود.


در مجموع نخستین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ در فضایی مثبت سپری شد. در حالی در این هفته شاهد افزایش قیمت در اکثریت سهام و همچنین بازدهی ۴.۷ درصدی شاخص کل (معادل کل رشد سال ۱۴۰۰) بودیم، که بودند سهامدارانی که در این بازه زمانی بازدهی صفر یا منفی داشتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای غناب، کرماشا و ثنور و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کرماشا، آرمان و دشیمی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۳ درصد، بفجر با ۴.۳۴ درصد و خاذین با ۴.۲۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حفارس با ۱.۸۲ درصد، دارو با ۱.۷۲ درصد و اپال با ۱.۶۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۷۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۶۶ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۱۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0