همفکران
1400/06/01
10:50
گزارش ماهانه / مرداد طلایی بازار

شاخص کل بورس تهران مرداد ۱۴۰۰ را با رشد ۱۵.۵۸ درصدی به پایان رساند که در ۱۳ ماه گذشته بهترین عملکرد بازار بوده است. جالب اینکه در رتبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ قرار دارد که بازدهی ۱۲.۲۱ درصدی داشت. با این حساب سرمایه گذارانی که از پایان خرداد ماه به بازار علاقه مند شدند برندگان یک سال اخیر به حساب می آیند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران مرداد ۱۴۰۰ را با رشد ۱۵.۵۸ درصدی به پایان رساند که در ۱۳ ماه گذشته بهترین عملکرد بازار بوده است. جالب اینکه در رتبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ قرار دارد که بازدهی ۱۲.۲۱ درصدی داشت. با این حساب سرمایه گذارانی که از پایان خرداد ماه به بازار علاقه مند شدند برندگان یک سال اخیر به حساب می آیند. بازار در حالی وارد مرداد ماه شد که شاخص کل درگیر با مقاومت سرسخت یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد بود و در حالی ماه را به آخر رساند که با موفقیت وارد کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد شده است. این ماه فقط ۱۵ روز کاری داشت و از این بین تنها ۳ روز شاخص با افت همراه بود و دیگر روزها را به رنگ سبز تمام کرد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در مرداد ماه به بالاترین سطح در سال ۱۴۰۰ رسیده است هرچند که فاصله زیادی با روزهای خوب خود در سال گذشته دارد اما به نظر می رسد این روند رو به رشد و در حال بهبود است و می تواند نشانه برگشت اعتماد و سرمایه ها به بازار باشد.



بازدهی شاخص کل هم وزن کمتر از شاخص کل و حدود ۸.۱۸ درصد بود. این شاخص ۴ روز افت ارزش داشت و دیرتر از شاخص کل حرکت خود را آغاز کرد اما به نظر می رسد قصد دارد بیش از شاخص سبز بماند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در این ماه ۱۴.۸۴ درصد بالا رفت و فقط دو روز استراحت داشت. فرابورس توانسته است تمام زیان هایی که از ریزش مرداد ۹۹ متحمل شده بود را جبران کند و هم اکنون در قله تاریخی خود به سر می برد.


صندوق های سرمایه گذاری


بازدهی تمام صندوق های سرمایه گذاری مثبت بوده است و بدترین عملکرد به کوثر یکم تعلق گرفت که با رشد ۰.۵۶ درصدی حتی به اندازه سود بانکی هم بازدهی نداشته است. بهترین سود را هم سهام بزرگ کاردان به سرمایه گذاران داده و توانسته است ۱۸.۷۴ درصد رشد داشته باشد.



همه صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری آگاه در مردادماه بازدهی مثبت داشتند. بهترین عملکرد بین این صندوق ها به صندوق اختصاصی بازارگردان آگاه رسید که ۱۷.۶۵ درصد رشد داشت و پس از آن مشترک آگاه ۱۳.۷۸ درصد، هستی بخش آگاه ۱۳.۳۷ درصد، نیکوکاری آگاه ۹.۷۶ درصد و صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه ۱.۷۸ درصد بازدهی ماهانه را برای خود به دست آوردند. این صندوق ها در بازه های زمانی یک ساله، شش ماه و سه ماهه نیز بازدهی مثبت دارند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


منسوجات با رشد خیره کننده ۵۱.۴۵ درصدی صدر نشین جدول بهترین بازدهی ماهانه صنایع بود. در رتبه های بعدی گروه های وسایل ارتباطی با ۳۴.۴۱ درصد و زراعت با ۲۴.۶۳ درصد قرار دارند. از بین صنایع فقط ۴ صنعت بازدهی منفی داشتند و بدترین عملکرد با افت ۵.۴ درصدی به گروه کاشی و سرامیک رسید. قند و شکر با ۱.۹۸ درصد و حمل و نقل با ۱.۹۵ درصد در رتبه های بعدی قرار داشتند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۳۷۰ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند و از این میان بهترین عملکرد به سپید با ۱۴۱.۱۹ درصد تعلق دارد. نمادهای فرابورس با ۱۲۵.۱۲ درصد و کالا با ۸۵.۷۷ درصد توانستند عملکرد خوبی برای خود ثبت کنند.


در طرف دیگر جدول ۲۸۵ نماد با بازدهی منفی قرار دارند و سدبیر با ۴۷.۱۸ درصد، تابا با ۴.۶۷ درصد و وسدید با ۴۳.۵۶ درصد افت بیش از دیگر نمادها کاهش ارزش داشتند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار از ۱۴ آبان ۹۹ که کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد دیگر نتوانسته بود به این ارتفاع صعود کند اما در روزهای آخر مرداد رشد زیادی کرد و هم اکنون در تلاش برای تثبیت خود در کانال ۲۷ هزار تومان است. نا مشخص بودن نتیجه مذاکرات برجامی و سقوط افغانستان به دست طالبان مهمترین دلایل جهش دلار به حساب می آید. انتظار می رود در شهریور ماه و با مشخص شدن تیم جدید مذاکره کننده تکلیف دلار هم روشن شود.


سکه طرح جدید در مردادماه فراز و نشیب زیادی تجربه کرد و از کانال ۱۰ میلیون تومان حرکت خود را آغاز کرد و با خروج از روند نزولی در آخرین روزهای ماه وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شد آخرین بار ۲۵ بهمن ماه قیمت هر سکه در این کانال قرار داشت. بازدهی سکه در این ماه ۱۴.۲۹ درصد بود.


انس طلا در این یک ماه افت ۱.۲۹ درصدی داشت. هرچند که نوسانات زیادی داشت هم در کانال ۱۸۰۰ دلار معامله شد و هم برای دقایقی وارد کانال ۱۶۰۰ دلار شد اما اکنون با قیمت ۱۷۸۶ دلار در حال معامله است.


بیت کوین در یک ماه گذشته بازدهی ۵۲.۶۴ درصدی را برای خود خریدارانش به ارمغان آورد. حرکت بیت کوین بعد از آن شروع شد که دو روز در کانال ۲۰ هزار دلار معامله شد و بعد با سرعت به مقاومت های خود نزدیک و از آنها عبور کرد.



انتهای خبر

0
0