همفکران
1400/06/25
14:21
گزارش هفتگی / عرضه اولیه ها، دغدغه جدید بازار

شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ را با افت ۲.۴۸ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون ۴۸۸ هزار واحدی آرام گرفت. دو روز از این هفته بازار سبز بود اما بالاخره از کانال ۱۵۰۰ هزار واحدی پایین آمد. بورس تهران در ۱۲ ماه گذشته ۱۰.۵ درصد بازدهی منفی داشته است و ۱۷۵ هزار واحد پایین تر ایستاده است. شاخص کل هم وزن در هفته قبل تنها یک روز مثبت بود و بازدهی منفی ۳.۳۵ درصدی برای خود ثبت کرد. بازدهی یک ساله این شاخص ۵.۲۲ درصد بوده است و روند بهتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده است.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ را با افت ۲.۴۸ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون ۴۸۸ هزار واحدی آرام گرفت. دو روز از این هفته بازار سبز بود اما بالاخره از کانال ۱۵۰۰ هزار واحدی پایین آمد. بورس تهران در ۱۲ ماه گذشته ۱۰.۵ درصد بازدهی منفی داشته است و ۱۷۵ هزار واحد پایین تر ایستاده است. شاخص کل هم وزن در هفته قبل تنها یک روز مثبت بود و بازدهی منفی ۳.۳۵ درصدی برای خود ثبت کرد. بازدهی یک ساله این شاخص ۵.۲۲ درصد بوده است و روند بهتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده است.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس دو روز مثبت داشت اما باز هم ۳.۳۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و با سقوط از کانال ۲۲ هزار واحدی به ۲۱ هزار ۹۹۷ واحد رسید. این مقدار افت هفتگی از دی ماه سال ۹۹ بی سابقه است. بازدهی یک ساله این شاخص ۲۶.۰۷ درصد ثبت شده است.


در این هفته سه عرضه اولیه در بازار داشتیم. حآفرین و توسن دو نماد پر حاشیه بودند که در فرابورس عرضه شدند و فسبزوار نیز به بورس تهران آمد. از اول هفته نحوه عرضه حآفرین موضوع داغ سهامداران بود و فعالان نظرات متفاوتی در این باره داشتند. حآفرین به طور کامل به صندوق های سرمایه گذاری عرضه شد و آنها در روزهای آینده سهم را به سهامداران خرد فروختند؛ اما توسن روش دیگری در پیش گرفت. نیمی از حجم این سهم به صندوق ها و نیمی دیگر به کدهای حقیقی به روش تسهیم به نسبت فروخته شد تغییرات روش عرضه اولیه در فرابورس یکی از پر بحث ترین موضوعات این هفته بود.


سفر گروسی، مشخص شدن گروه مذاکره کننده ایرانی و اظهار رضایت اسراییل نسبت به بازگشت طرفین به برجام سیگنال هایی بود از طرف وزارت خارجه به بازار مخابره شد. مجلس هم با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو تلاش کرد بازیگر موثری در بازار باشد. در بعد داخلی نیز سرعت گرفتن واکسیناسیون موجب امیدواری به کنترل زودتر این بیماری شده است؛ اما همچنان مشخص نبودن رئیس بانک مرکزی یکی از ابهامات اقتصادی است.


صندوق های سرمایه گذاری


بهترین بازدهی بین صندوق های سرمایه گذاری را صندوق طلای سرخ نوویرا با ۵.۷۲ درصد رشد به دست آورد و در رتبه های بعدی زعفران سحرخیز با ۵.۲۹ درصد و سپر سرمایه بیدار با ۳.۶۸ درصد رشد قرار دارند. بیشترین ضرر هم امین تدبیرگران فردا با ۴.۵۷ درصد، تجربه ایرانیان با ۴.۱۶ درصد و مشترک نواندیشان با ۴.۱۳ درصد به سرمایه گذاران خود وارد کردند.


با توجه به شرایطی که بازار در هفته جاری داشت از بین صندوق های سهامی و مختلط تنها دو صندوق بازدهی مثبت داشتند و دیگران همه وارد ضرر شدند.


صندوق نیکوکاری ندای امید توسط سبدگردان آبان مدیریت می شود و از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. بیش از ۹۱ درصد از سرمایه این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده است. در سبد این صندوق بیشترین وزن به صنعت چند رشته ای صنعتی با ۳۰ درصد، محصولات شیمیایی با ۲۹.۳ درصد، فراورده های نفتی با ۱۲.۴ درصد و خدمات فنی مهندسی با ۹.۶ درصد اختصاص داده شده است.



صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه نیز توانست بازدهی ۰.۴۴ درصدی را ثبت کند. اوراق با ۵۰ درصد و سپرده بانکی با ۳۸ درصد بیشترین سهم را در سبد این صندوق دارند. از ۱۱ درصدی که به سهام اختصاص داده شده است استخراج کانی های فلزی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را دارند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


این هفته هم گروه وسایل ارتباطی توانست صدر جدول بیشترین بازدهی را از آن خود کند. این گروه ۲۳.۱۸ درصد رشد را در این هفته تجربه کرد. سایر معادن نیز با ۲۱.۵۱ درصد افزایش ارزش در رتبه دوم ایستاد و محصولات چرمی با رشد ۱۵.۹۶ درصدی رتبه سوم را به دست آورد؛ اما فقط ۹ صنعت بازدهی مثبت داشتند و دیگر صنایع افت ارزش را تجربه کردند. بدترین عملکرد این هفته با ۱۱.۴ درصد کاهش به گروه قند و شکر تعلق گرفت. محصولات چوبی با ۱۱.۱ و رادیویی با ۱۱.۰۱ درصد در پی این گروه بودند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۱۶۶ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. این آمار نسبت به هفته های قبل افت قابل ملاحظه ای کرده است. بیشترین رشد هفتگی بین این نمادها با ۸۲.۴۳ درصد به ولقمان رسید. لپارس با ۲۹.۰۷ درصد و کیمیاتک با ۲۷.۵۳ درصد دیگر نمادهای موفق بودند.


۴۷۹ نماد بازدهی منفی داشتند و در قعر جدول وثخوز با ۲۰.۲۴ درصد، غفارس با ۲۰.۱۱ درصد و کتوکا با ۱۹.۱۲ درصد افت قرار دارد.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار این هفته هم یکبار کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد ولی با دوباره به آن برگشت. اخبار مذاکرات وین تاثیر زیادی روی معامله گران دارد و موجب هیجان آنها شده است. در صورتی که حمایت فعلی از دست برود می توان دلار را در کانال ۲۵ هزار تومان تصور کرد. دلار با از دست دادن ۲.۰۶ درصد از ارزش خود با قیمت ۲۷ هزار ۲۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۳.۲۹ درصد کاهش ارزش داشت که یک درصد آن در پنچشنبه اتفاق افتاده است. در این هفته کانال ۱۲ میلیون تومانی از دست رفت ولی احتمال اینکه سکه از کانال ۱۱ میلیون تومان هم سقوط کند پایین است.


انس طلا در هفت روز گذشته تلاش زیادی کرد تا وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شود و خود را در آن تثبیت کند؛ اما فعلا ناکام مانده است. در این هفت روز انس ۰.۵۸ درصد کاهش ارزش داشت و به ۱۷۸۳ دلار رسیده است.


بیت کوین در ابتدای هفته تا ۴۵ هزار دلار اصلاح کرد و بعد دوباره افزایش یافت. بازدهی این رمز ارز در این هفته ۷.۱۹ درصد است و هم اکنون به ۴۸۰۷۲ دلار رسیده.



انتهای خبر

0
0