بتاسهم
1400/04/18
12:41
افق سودآوری شرکت‌ها پس از بهار/ بررسی بهترین‌های سه ماهه اول روزبه شریعتی مدیرمعاملات شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با همفکران در خصوص وضعیت ...

افق سودآوری شرکت‌ها پس از بهار/ بررسی بهترین‌های سه ماهه اول


روزبه شریعتی مدیرمعاملات شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با همفکران در خصوص وضعیت گزارش های سه ماهه شرکت ها گفت: گزارش های ماهانه سه ماهه بهار شرکت ها در سامانه کدال قرار گرفته است و با توجه به تحلیل های انجام شده، می توان بصورت برآوردی، شرکت ها را نسبت به گذشته خودشان و همچنین نسبت به گزارش ۱۲ماهه سال ۹۹ که منتشر شده ، تحلیلی برای سال ۱۴۰۰ آنها انجام داد . پس در نتیجه می توانیم درآمد فصل بهار را نسبت به تحلیل ۱۴۰۰ بررسی کنیم.


وی در همین راستا افزود: معمولا شرکت ها در فصل بهار حدود ۲۰درصد یا کمتر کل سال را پوشش می دهند زیرا در این فصل با یک فروردین نیمه تعطیل مواجه هستیم.افزایش نرخ ها در طول سال نیز از تیرماه برای صنایع داخلی اتفاق می افتد. یعنی اگر بخواهیم به صورت نرمال شرکت ها را بررسی کنیم باید بگوییم که گزارش بهار گاها در خیلی از صنایع باید در ۵ضرب شود که بتوانیم سود آن سال را داشته باشیم.


وی در ادامه افزود: در نتیجه اگر یک شرکتی بیشتر از ۲۰درصد درامد تحلیلی سال ۱۴۰۰ خود را پوشش داده باشد به این معناست که انتظار سود آوری قابل توجهی از آن شرکت خواهیم داشت. بعنوان مثال در صنعت توزیع و پخش افزایش نرخ ها معمولا از تیرماه به بعد اتفاق می افتد، در گزارشهایی که داده شده شرکت پخش هجرت و دتوزیع جز گزینه هایی بودند که حدود ۲۲تا ۲۴درصد سود تحلیلی را پوشش داده بودند.


این معامله گر بازار سرمایه به صنعت دوده سازی نیز اشاره کرد و در این باره گفت: در این صنعت نیز شرایط خوب بوده و بیش از ۲۰ درصد سود تحلیلی را شرکت ها کاور کردند. در صنعت اوره ممکن است گزارش های بهار ضعیف تری را داشته باشیم. بخصوص این موضوع برای نماد شیراز بیش از همه محسوس است و گزارش ماهانه شرکت نشان می دهد که فروش مطلوبی را در بهار نداشت. اما قطعا این فروش در ماههای بعد جبران خواهد شد و از این بابت شرکت مشکلی ندارد ولی به طور کل نمی توان انتظار گزارش خیلی مثبتی را از این شرکت در سه ماهه ابتدایی داشت. در صنعت متانول سازها شرایط بهتر از انتظارات بود، مخصوصا برای پتروشیمی زاگرس. صنعت تایرسازها و گروه سیمانی نیز شرایط بسیار فوق العاده ای را پیش میبرند و این قضیه از زمانی که وارد بورس کالا شدند بیشتر قوت گرفت.



شریعتی در همین راستا گفت: در صنعت تایرسازی شرایط به گونه ای است که اگر نرخ فروش به بیش از ۶۰میلیون تومان برسد ما گزارش های خیلی بهتری را از این گروه خواهیم داشت زیرا اسپرد درآمد دلال ها که بیرون از بازار با نرخ های ۵۰تا ۵۵میلیون تومان از شرکت های تایرساز خرید می کنند، تایر را به مصرف کننده ۸۰تا ۱۰۰میلیون تومان به فروش می رسانند. همه این موارد باید مد نظر قرار گیرد. گزارش شاراک و مارون می تواند برای این دوره قابل توجه باشد. در صنایع پایین دستی_پروژه ای مانند شغدیر گزارش سه ماهه بهار در مقایسه با سه ماهه زمستان ۹۹گزارش فوق العاده ای نبوده ولی انتظار داریم شبصیر و شاروم بتوانند گزارش های بهتری را منتشر کنند. در بین صنایع پتروشیمی بالادستی، پتروشیمی پارس که انتظار داریم گزارش خوبی داشته باشد.


این فعال بازار سرمایه با اشاره به صنعت برق، گفت: در صنعت برق احتمالا باید منتظر یک حرکت فوق العاده در این گروه باشیم با توجه به این که، احتمال خیلی زیاد برای احیای صنعت، افزایش نرخ خوبی در انتظار گروه تولید برق خواهد بود و این اتفاق می تواند شرایط را به گونه ای دیگر برایشان رقم بزند.


در بین دیگر شرکت ها، های وب نیز می تواند گزارش خوبی را به بازار ارائه بدهد. صنعت داروسازی نیز می توانند شرایط خیلی بهتری داشته باشد مخصوصا گزینه های جذابی مانند دلر، دتماد، دابور، تیپیکو، دسبحان، دکپسول همگی شرکت هایی بودند که بهارهای خوبی را از لحاظ فروش داشتند، باتوجه به این که پتانسل حذف ارز ترجیحی وجود دارد از همین رو افزایش نرخ نیز در انتظار این گروه است.


وی به گزارشات صنعت روانکارها نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: بنظر می رسد شرکت های شسپا و شرانل می توانند گزارش های بهتری را داشته باشند. در صنعت غذایی و روغنی نیز شرایط خوبی می تواند رقم بخورد. انتظار می رود غبشهر گزارش خوبی ارائه دهد و با توجه به این که مجددا پتانسل حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ برای وجود دارد می توان شرایط خوبی را برای روغن سازها انتظار داشت.بطور مثال غدیس و غزر می توانند در سال ۱۴۰۰سود مطلوبی را محقق کند. در صنعت دامپروری نیز با توجه به این که افزایش نرخ شیر خیلی نزدیک است و در این خصوص صحبت هایی شده، این گروه نیز گزینه های جذابی دارد. شرکت های صنعت زغالسنگ برخلاف سال گذشته که خیلی رشد کرده بودند و افزایش نرخی اعمال نشده بود، در حال حاضر این پتانسل را دارند که شرایط بهتری را رقم بزنند، مثلا کپرور پس از مدتها به Pبر E تحلیلی خوبی رسیده است و



انتهای خبر

0
0