همفکران
1400/02/19
15:12
گزارش روز / بورس ، تنها بازار نزولی امروز

شاخص کل بورس تهران با قدرت بیشتری به مسیر کاهشی خود ادامه می دهد. امروز شاخص کل افت ۱.۳ درصدی معادل ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحدی داشت و تا ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص کل هم وزن نیز همین مسیر را در پیش گرفته است هرچند ساعت ۱۱:۳۰ کمی مردد شد و رشد کرد اما در نهایت با از دست دادن ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۲ درصد روز را تمام کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران با قدرت بیشتری به مسیر کاهشی خود ادامه می دهد. امروز شاخص کل افت ۱.۳ درصدی معادل ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحدی داشت و تا ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص کل هم وزن نیز همین مسیر را در پیش گرفته است هرچند ساعت ۱۱:۳۰ کمی مردد شد و رشد کرد اما در نهایت با از دست دادن ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۲ درصد روز را تمام کرد. فولاد، فارس و فملی بیشترین اثر منفی را روی شاخص امروز باقی گذاشتند و بین معدود نمادهای مثبت سپ، ساراب و اپال بیشترین اثر مثبت را داشتند.


در فرابورس هم وضعیت بد بود. شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ۰.۸ درصد معادل ۱۳۸ واحد کاهش داشت و به ۱۷ هزار و ۲۲۷ واحد رسید. بپاس، مارون و آریا بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند و در مقابل دماوند یک تنه تلاش کرد شاخص را نگه دارد.


ارزش معاملات خرد در حدود روز گذشته و ۱۶۵۰ میلیارد تومان بوده است و حقیقی ها ۷۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کاهش نسبت به دیروز ۵۷،۷۴۵ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری به ۲۷۸ میلیارد دلار رسید.


امروز خبر خاصی در بازار وجود نداشت و فقط صحبت های روحانی درباره واکسیناسیون و توافق وین کمی به چشم آمد.



پر حجم ترین معاملات


در بین صنایع، بانکی ها پیشتاز بیشترین حجم معاملات بودند و فلزات اساسی و چند رشته ای صنعتی در پی او حرکت کردند. نمادهای وبصادر، وتجارت و کمند نیز بیشترین حجم معاملات روزانه را به نام خود ثبت کردند.


به رغم خبرهای خوب در حوزه بانکی و معاملات پر حجم اما وبصادر همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد. امروز هم ۴۵۵ میلیون سهم معامله شد که حقوقی ها با خرید ۸۱ درصد و فروش ۳۱ درصد آن سعی کردند از سهم حمایت کنند و حداقل نماد را در یک قدمی صف فروش حفظ کنند. با توجه به معاملات امروز ، ۵۰۷ میلیارد ریال پول حقیقی از نماد خارج شد و سفارش خرید ۱۳۴ میلیونی در کف قیمت روزانه باقی ماند.


بیشترین ورود و خروج پول


امروز هیچ صنعتی نظر حقیقی ها را جلب نکرد و عملا برایند ورود پول حقیقی در تمام صنایع یا صفر بود یا منفی. اما در مقابل حقوقی ها بانک، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی را خوب خریدند و پول حقیقی زیادی از این صنایع خارج شد.


دارایکم، دماوند و ساراب نمادهایی بودند که حقیقی ها بیشتر خریدند و پول به آن وارد کردند. اما وپاسار، وتجارت و وبصادر بیش از همه شاهد خروج پول حقیقی ها بودند.


وپاسار بعد از چند روز تخت گاز رفتن و صعود امروز صف فروش را تجربه کرد. هرچند این صف دوام نداشت و بعد از معاملات پر حجم و حمایت حقوقی ها قیمت از محدوده منفی به بازه مثبت رسید. از ۱۵۹ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۱۸ درصد را خریدند و ۶۷ درصد عرضه کردند و با خروج هزار ۲۱۸ میلیارد ریال پول وپاسار را درصدر لیست بیشترین خروج پول حقیقی قرار دادند.


دارایکم مدتی است در حال نوسان در محدوده ۱۳۰ هزار یال است و این روزها در روند نزولی است. طبق معمول این نماد بازیگر قدرتمند ندارد و کنترلش در دستان حقیقی ها است. امروز هم ۹۶ درصد از خریدها و ۹۳ درصد از فروش ها توسط حقیقی ها انجام شدو تنها ۸ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه چخزر، تشتاد و حآسا مشکوک ترین نمادهای بازار هستند. در بازه ۳۰ روزه نیز تشتاد اولین رتبه را دارد و بعد از او رانفور و قجام قرار گرفته اند.


در چخزر بعد از اینکه مدت زیادی تنها چند هزار سهم معامله شد امروز حقوقی حرکت کرد و به تنهایی ۹۹ درصد از معاملات را خرید. جالب اینکه این نماد به خاطر معامله تنها ۲۰۷ هزار سهم در لیست نمادهای مشکوک ۷ روزه قرار گرفته است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بازار سرخ پوش امروز گروه استخراج نفت و گاز با ۱.۸ درصد ، واسطه گری مالی با ۰.۵ درصد و رایانه با ۰.۲ درصد بیشترین بازدهی روزانه را به نام خود زدندو در عوض فراورده های نفتی با ۲.۲ درصد، فلزات اساسی با ۲ درصد و چند رشته ای صنعتی با ۱.۷ درصد بیشترین افت را داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به شساخت با ۲.۹ درصد، واعتبار با ۲.۹ درصد و ساراب با ۲.۵ درصد رشد رسید. ورازی امروز هم بیشترین افت را داشت و با منفی ۴.۸ درصد در صدر بیشترین بازدهی منفی ایستاد. پس از او دو صندوق دولتی پالایش و دارایکم با منفی ۳.۲ قرار داشتند


پالایشی یکم به صف فروش نشست. کنترل این نماد هم در دستان حقیقی ها است و امروز به خاطر عرضه زیاد روند نزولی داشت و در نهایت به صف فرش کشیده شد. تقریبا تمام ۱۸ میلیون سهم معامله شده را حقیقی ها عرضه کردند و خریدند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در صرافی ملی در حال در جا زدن در کانال ۲۰ هزار تومان است و امروز با قیمت ۲۰ هزار و ۷۳۰ تومان معامله می شود. نرخ دلار در بازار آزاد ۲۱,۵۵۰ تومان شده است.


سکه طرح جدید امروز را کاهشی شروع کرد و برای دقایقی وارد کانال ۹ میلیون ۴۰۰ هزار تومان شد اما بعد افزایش یافت و اکنون با ۰.۰۴ درصد رشد نسبت به دیروز به قیمت ۹ میلیون ۵۴۸ معامله می شود.


انس طلا در محدود ۱۸۳۱ دلار باقی مانده است و باید منتظر تغییرات آن بعد از تعطیلات باشیم.



انتهای خبر

0
0