همفکران
1401/02/12
14:32
وقایع نگاری همفکران از هفته دوم اردیبهشت؛ تداوم روند افزایشی بازار

طی هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ که شامل سه روز کاری بود، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۵،۶ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته قبل یک درصد رشد کرد. تغییرات شاخص های کل و هموزن مشابه ...

وقایع نگاری همفکران از هفته دوم اردیبهشت؛ تداوم روند افزایشی بازار، سه چهارم صنایع و شرکتها بازدهی مثبت داشتند طی هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ که شامل سه روز کاری بود، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۵،۶ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته قبل یک درصد رشد کرد. تغییرات شاخص های کل و هموزن مشابه هفته قبل بود. شاخص کل که در هفته قبل یک درصد افزایش داشت این هفته نیز یک درصد دیگر به ارتفاع خود افزود و در چند قدمی محدوده ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هموزن نیز به اندازه هفته قبل یعنی سه درصد دیگر بالا رفت و به ارتفاع ۴۲۲ هزار واحد رسید. طی چند هفته اخیر شاهد بهبود وضعیت سهام کوچک بازار نسبت به سهام بزرگ بازار بودیم. به طوری که میزان رشد شاخص هموزن نسبت به شاخص کل، موید این مطلب است.


این هفته حدود سه چهارم صنایع با رشد ارزش بازار همراه شدند. بیشترین بازدهی در صنایع چاپ، استخراج سایر معادن و حمل و نقل انبارداری و ارتباطات به ثبت رسید و صنایع استخراج زغالسنگ، خودرو و قطعات و مخابرات بیشترین بازدهی منفی را داشتند. ارزش بازار این سه صنعت بین یک تا ۲ درصد افت کرد.



طی ۳ روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت جمعا ۶۵۲ سهم داد و ستد شدند که ۴۶۱ سهم رشد قیمت را تجربه کردند و ۱۸۳ سهم بازدهی منفی داشتند.


بجز نماد فبستم که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه از طریق حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان با حدود ۱۱۰ درصد رشد قیمت بازگشایی شد (قیمت بسته شدن این نماد ۷۸۰ تومان بود)، نمادهای شپترو، سشمال، دامین، وملل و شوینده پربازده ترین شرکتها در هفته دوم اردیبهشت بودند. بیشترین بازدهی منفی نصیب شرکتهای غشصفا، فافزا، ریشمک، بهپاک، شتوکا و شفارس شد.



از مهمترین رویدادهای این هفته می توان به قطعی شدن واردات خودرو، موافقت با پرداخت مطالبات ایران از عراق، افزایش قابل توجه نرخ شوینده، زمزمه های افزایش صد در صدی نرخ شکر، نوسان منفی در بازار رمز ارزها، اعلام خبر توقف واردات نفت و موارد معدنی روسیه به آلمان از تابستان امسال، معاملات دلار در کانال ۲۸ هزار تومان و افت نسبی قیمت نفت برنت اشاره کرد.


شنبه؛ موافقت مجلس با واردات خودرو


معاملات بورس تهران متعادل آغاز شد و از همان ابتدا توجه خریداران به گروه های پالایشی، غذایی و زراعتی جلب شد و در میانه بازار بود که متقاضیان به نمادهای دارویی و لاستیک و پلاستیک نیز اقبال نشان دادند. در دقایق پایانی اما عرضه ها کمی شدت گرفت و سرانجام شاخص کل بیش از یک هزار واحد و شاخص هموزن نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد رشد کردند.


مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو موافقت کرد. قالیباف گفت اینکه امروز قیمت تمام‌شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود ۲۵ هزار تومان، خودروهایی با ۵۰۰۰ الی ۵۵۰۰ دلار با کیفیتی بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود. این خواسته مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد مطابق توافقات صورت گرفته بین دو کشور، طی روزهای آینده روال عادی پرداخت مطالبات ایران آغاز خواهد شد.


وزیر خارجه امریکا اعلام کرد هنوز در تلاش برای بررسی بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم. سرپرست وزارت برق عراق که اخیرا سفری به تهران داشت اعلام کرد که این کشور درخصوص پرداخت بدهی های خود به ایران و از سرگیری واردات گاز با طرف ایرانی به توافق رسیده است. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اعلام کرد که تفاهم بین ایران و عربستان نزدیک است.


در روزهای پایانی هفته قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۶ دلار رسید. بهای جهانی طلا در محدوده ۱،۸۹۷ دلار قرار گرفت. قیمت مس به ۹،۷۲۰ دلار افزایش یافت.


معاملات دلار آزاد از محدوده ۲۸،۰۵۰ تومان استارت زد و با نوسانات محدودی تا محدوده ۲۸،۱۵۰ تومان پیشروی کرد.


یکشنبه؛ بازگشت شبریز به تالار شیشه ای و تاثیر پررنگ بر شاخص


در دقایق ابتدایی معاملات به صورت متعادل اما کم حجم آغاز شد. همچنان تقاضا بر روی سهم های کوچک بازار ادامه دارد. در این بین سهام خودرویی و بانکی در کانون توجه بازار قرار دارند. در پی خبر گرانی شوینده ها که چند روز قبل توسط رئیس انجمن صنایع شوینده اعلام شد، نماد شرکتهای شوینده در بازار صف خرید شدند. در انتها شاخص کل ۳،۰۱۱ واحد رشد کرد که بخش عمده این افزایش را مدیون نماد شبریز بود. شبریز از افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی با رشد قیمت ۱۷ درصدی به بازار معاملات برگشت. شاخص هموزن هم با افزایش ۴،۲۴۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات خرد به محدوده ۶ همت رسید. در پایان بخش عمده ای از معاملات شبریز ابطال شد.


قیمت آتی ذرت به بیش از ۸ دلار در هر بوشل رسید که بالاترین رقم تاریخ ۱۰۰ ساله ی این محصول است که به دلیل چشم انداز تقاضای قوی تر در برابر مشکلات تولید و زنجیره تامین این اتفاق رخ داد.


رئیسی اعلام کرد باید تدبیری اندیشیده شود تا پس از این دولتی که در حال پایان کار خود است، اجازه نداشته باشد بی‌حساب برای دولت بعد ایجاد دین کند.


صندوق توسعه ملی اعلام کرد که طی توافقی که با بورس داشته، موانع واریز پول به صندوق تثبیت بازار رفع و به تازگی دو قسط با مجموع ۱۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.


در بازار رمز ارزها همچنان روند قیمتها کاهشی است. بیت کوین تا کانال ۳۷ هزار دلار پایین رفت.


دلار در محدوده ۲۸,۱۰۰ تا ۲۸،۱۸۰ تومان معامله شد.


دوشنبه؛ اقبال دوباره حقیقی ها به سرمایه گذاری در بورس


علیرغم انتظاری که داشتیم امروز تعطیل نبود و بازار بورس معاملات مثبتی را آغاز کرد اما حجم معاملات در این روز نسبتا کم بود. اگر چه فشار فروش عجیبی در بازار دیده نشد اما قدرت تقاضاها نیز زیاد نبود. در این بین تزریق پول خرد و اقبال حقیقی ها به نمادهای کوچکتر بازار همچنان ادامه یافت. دارویی ها، فراکابی ها و سیمانی ها از جمله گروه های خوش اقبال امروز بودند. علاوه بر اینکه زمزمه های افزایش ۱۰۰٪ نرخ شکر موجب افزایش تقاضا در نمادهای گروه قندی شد. نمادهای بانکی برعکس دیروز، داد و ستدهای خود را متعادل اما منفی آغاز کردند.


مچ شدن نماد شبریز در قیمت ۲۱۱ تومان با ۳۳ درصد رشد قیمت موجب شد تا تقاضا در گروه پالایشی افزایش یابد. انتشار خبر اتمام ارزشگذاری سهام خودرویی موجب شد تا موج جدیدی از تقاضا در این صنعت پدیدار شود. در انتها، شاخص کل ۶،۳۱۱ واحد و شاخص هموزن ۳،۵۰۵ واحد رشد را ثبت کردند. تراز نقدینگی خرد بازار مثبت شد.


افزایش نگرانی ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، موجب شد تا بهای نفت برنت با ۱،۲ درصد کاهش به پایینتر از محدوده ۱۰۶ دلار برسد. آلمان اعلام کرد تا پایان تابستان سال جاری وابستگی خود به واردات نفت و مواد معدنی از روسیه را قطع خواهد کرد.


شبکه المنار لبنان صبح امروز (دوشنبه) در خبری فوری از تلاش برای ترور بشار اسد در حالی که قصد حضور در مسجد جامع الحسن برای اقامه نماز عید فطر را داشت، خبر داد.


وال استریت ژورنال ادعا کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد از ایران بخواهد که فعلا درخواست حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا را کنار بگذارد.


در ساعات ابتدایی معاملات امروز، ریزش قیمتی در بازار کریپتو متوقف شد و عمده ارزها در محدوده سبز قرار گرفتند. بیت کوین در یک قدمی کانال ۳۹ هزار دلار قرار گرفت.


دلار در محدوده ۲۸،۱۸۰ تومان داد و ستد شد. قیمت دلار صرافی ملی به حدود ۲۵،۷۰۰ تومان رسید.


انتهای خبر

0
0