سنا
1400/07/09
10:08
تشکیل کانون شرکت‌های سبدگردانی؛ آری یا خیر؟

سازمان بورس و اوراق بهادار، میزبان یکی دیگر از جلسات «هم‌اندیشی شرکت‌های سبدگردان» بود. در این جلسه معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان و مدیران عامل شرکت‌های سبدگردان و فعالان بازار سرمایه حضور داشتند و پیرامون تشکیل کانونی برای سبدگردانان به بحث و بررسی پرداختند.

مدیر عامل سبدگردان «داریوش» در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، موضوع آخرین نشست هم اندیشی شرکت های سبدگردان را تشکیل کانون یا یک نهاد صنفی پیگیری کننده مسایل سبدگردان‌ها عنوان کرد و افزود: مدتی است با توجه به سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و برنامه توسعه اعلامی از سوی رییس این سازمان، دکتر دهقان دهنوی، تعداد سبدگردان‌ها افزایش پیدا کرده است. بنابر قانون اگر در یک رسته مالی ۱۰ نهاد فعالیت و حضور داشته باشند، آن رسته می‌تواند «کانون» تشکیل دهد و تقاضای خود را در این رابطه برای بررسی های لازم به سازمان بورس تحویل دهد.


همایون دارابی تصریح کرد: در این نشست و با حضور حدود ۳۰ سبدگردان، مباحث مطرح شده، پیرامون دو پرسش بررسی شد؛ نخست این که آیا نیاز سبدگردان ها به ایجاد این کانون، ضروری است و دوم این که آیا در چارچوب کانون‌های فعلی امکان پیگیری مسایل و مشکلات سبدگردان‌ها وجود دارد؟


او یادآور شد: طبق قانون، صندوق‌های بازارگردان سبدگردان‌ها، عضو کانون کارگزاران و بقیه صندوق‌ها و خود سبدگردان‌ها عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری هستند.


دارابی بیان کرد: با این حال، دسته‌ای از سبدگردان‌ها همچنان معتقد به تشکیل کانون سبدگردان‌ها هستند و دسته‌ای دیگر، با توجه به هزینه تشکیل این کانون و در نظر گرفتن این موضوع که تعدد کانون ها به کاهش قدرت آنها و پراکندگی صنعت مالی منجر می شود با ایجاد آن موافق نیستند. گروه دوم همچنین از تداوم حضور سبدگردان ها در کانون نهادها و گرفتن کرسی هیات مدیره کانون نهادها و تقویت میز سبدگردان ها در کانون نهادها حمایت کردند.


مدیر عامل سبدگردان «داریوش» افزود: با توجه به اینکه اکنون ۱۵ سبدگردان جدید در انتظار مجوز سبدگردان هستند، به طور قطع نظرات آنها هم دارای اهمیت است.


دارابی اظهار کرد: در انتهای این نشست، جمع‌بندی در خصوص لزوم یا عدم لزوم تشکیل یک کانون مستقل مطرح شد، اما با توجه به این که بیشتر سبدگردان‌ها در این جلسه حضور نداشتند و مباحث نیز به پایان نرسید، ادامه بررسی‌ها در این خصوص به جلسه بعدی نشست منتقل شد.


*خبرنگار: لیلی شهیر



این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

انتهای خبر

0
0