همفکران
1401/05/25
16:34
جهش بیش از ۱۷ برابری زیان انباشته گروه خودرو و قطعه ساز طی ۵ سال اخیر

زیان انباشته گروه خودرو و قطعه ساز طی ۵ سال اخیر بیش از ۱۷ برابر شده و از ۶۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. این صنعت ...

زیان انباشته گروه خودرو و قطعه ساز طی ۵ سال اخیر بیش از ۱۷ برابر شده و از ۶۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. این صنعت در سال ۹۰ در مجموع بیش از ۱،۸ همت سود انباشته داشت اما از سال ۹۱ این مبلغ تقریبا به صفر رسید و از سال ۹۲ تا کنون متحمل زیان انباشته ای شده که هر ساله روند افزایشی دارد. اوج این روند افزایشی طی ۴ سال اخیر بوده است.


در این گروه ایران خودرو با زیان انباشته ۴۱ همتی در رتبه یک و سایپا با زیان انباشته ۲۴،۳ همتی در رتبه دوم بیشترین ها ایستاده است. اما پس از این دو شرکت بزرگ خودروساز کدامیک از شرکت های این گروه بیشترین زیان های انباشته را یدک می کشند؟ خکاوه با ۲،۱ همت، خاور با ۱،۹ همت و خمهر با حدود یک همت بیشترین زیان های انباشته را دارند. خاذین، خرامیا، خلیبل، خکمک و تشتاد نیز در رتبه های بعدی قرار دارند اما سایر شرکت ها دارای سود انباشته هستند. این آخرین آمارو ارقامی است که در گزارش های این شرکت ها منتشر شده است.


در واقع در پایان سال ۱۴۰۰ فقط ۱۰ شرکت از گروه خودرو و قطعه ساز متحمل زیان انباشته هستند و سایر شرکت ها که عمده آن ها در سال های گذشته زیان انباشته داشتند موفق شدند تا طی سال های اخیر وضعیت خود را بهبود بخشیده و به سود انباشته برسند.


مجموع زیان انباشته این ۱۰ شرکت که شامل خودرو، خساپا، خکاوه، خاور، خمهر، خاذین، خلیبل، خکمک و تشتاد هستند، در پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ همت رسیده که بیش از ۶۵،۳ همت از این مبلغ مربوط به شرکت های خودرو و خساپاست. این مبلغ مربوط به شرکت های اصلی ایران خودرو و سایپاست.



انتهای خبر

0
0