همفکران
1401/09/09
14:48
وقایع‌ نگاری بورس طی هفته اول آذرماه/ ادامه معاملات بی‌رمق در بازار سرمایه

طی هفته اول آذرماه، معاملات بازار سرمایه بی‌رمق دنبال شد، اما بیش از نیمی از صنایع و نمادها با رشد قیمت همراه شدند.

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته اول آذر؛ ادامه معاملات بی رمق در بازار سرمایه، بیش از نیمی از صنایع و نمادها رشد قیمت داشتند


از پنجم تا نهم آذرماه، جمع کل ارزش معاملات خرد بازار به ۱۵ همت رسید. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با افت اندک ۲درصدی نسبت به هفته قبل به ۳ همت نزدیک شد.


این هفته، شاخص کل با نیم درصد افزایش به ارتفاع یک میلیون و ۴۱۷هزار واحد رسید. این در حالی است که هفته قبل با افت ۲ دهم درصدی مواجه شده بود. شاخص هم‌وزن اما رشدی مشابه هفته قبل را تجربه کرد و ۱,۴درصد بر ارتفاع خود افزود. این پنجمین هفته متوالی است که شاخص هم وزن روند صعودی دارد .


طی هفته جاری بیش از ۷۰درصد از صنایع و حدود ۶۵درصد از نمادها بازده مثبت دادند. صنعت محصولات چرمی با ۱۰,۲درصد، ماشین آلات و تجهیزات با ۶,۵درصد و مخابرات با بیش از ۵درصد صدرنشین صنایع پربازده بازار شدند. عمده‌ترین افت ارزش بازار در صنایع فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، چاپ و محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با حدود ۴ تا ۵درصد بازدهی منفی رقم خورد .



از مجموع حدود ۶۸۸ نمادی که طی هفته اول آذرماه در بازار داد و ستد شدند، حدود ۴۴۰ نماد بازده مثبت دادند. «ثالوند»، «مفاخر»، «وسدید»، «ثمسکن»، «قشیر»، «تایرا» و «وبانک» صدرنشین بیشترین بازدهی مثبت بودند و بهای آنها در طول ۵ روز معاملاتی اخیر بین ۲۰ تا ۳۰درصد رشد کرد .


حدود ۲۴۰ نماد نیز با افت قیمت مواجه بودند. بیشترین بازدهی منفی مربوط به «شلیا»، «خعمرا»، «وآذر»، «غشاذر»، «سکارون»، «دحاوی»، «وسنا» و «قنیشا» بود که بین ۸ تا ۱۲درصد به ثبت رسید .



در هفته جاری شاهد صعود قیمت سکه تمام بهار به بالای ۱۷ میلیون تومان بودیم که بالاترین نرخ سکه در طول تاریخ اقتصاد ایران است. دلار نیز مجددا به کانال ۳۶هزار تومان ورود کرد. دلار نیمایی نیز ۲۸هزار تومانی شد .


شنبه؛ پرواز دوباره سکه و دستیابی به بالاترین قیمت تاریخی


امروز عمده توجه بازار به سهام خودرویی و صنایع کوچک‌تر بازار بود. در ابتدا بیش از نیمی از نمادها مثبت بودند، اما بعد از حدود نیم ساعت از دقایق ابتدایی جهت بازار تغییر کرد و نمادهای منفی سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند. در انتها، شاخص کل حدود ۲هزار واحد ریخت. اما شاخص هم‌وزن نزدیک به ۸۰۰ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد در محدوده ۲,۸ باقی ماند و تراز پول خرد حدود ۱۴۰ میلیار تومان منفی شد .


مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور در آبان سال جاری پس از گذشت پنج سال خبر داد. وی گفت: «خودروسازان کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال توانستند پس از موفقیت‌های پی در پی، نزدیک به ۷۵۰هزار خودرو تولید کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۵درصدی نشان می دهد . »


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به عنوان اولین رئیس‌جمهور خارجی و با دعوت جو بایدن، روز سه‌شنبه به واشنگتن خواهد رفت .


دلار آزاد به محدوده ۳۵,۶۰۰ تومان رسید. سکه تا ۱۶ میلیون و ۶۷۵هزار تومان افزایش یافت .


یکشنبه؛ ادامه تاخت و تاز دلار و سکه


بازار در نیمه دوم شرایط بهتری را تجربه کرد. با بهبود تقاضاها تقریبا نیمی از نمادها لباس سبز بر تن کردند. در انتها شاخص کل با افت ۲هزار واحدی و شاخص هم‌وزن با رشد ۵۰۰ واحدی به کار خود خاتمه دادند. ارزش معاملات خرد حدود ۳ همت و تراز پول خرد منفی ۹۶ میلیارد تومان شد .


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ثبات نرخ خوراک گاز صنایع در بودجه ۱۴۰۲ و ادامه حمایت دولت از بورس خبر داد.


سازمان بورس اعلام کرد آزاد شدن فروش سهام عدالت فعلا منتفی است، تسویه سود سهام عدالت ۱۴۰۰ شاید به فروردین ۱۴۰۲ کشیده شود .


دلار آزاد به بالای ۳۶هزار تومان صعود کرد. بهای سکه تا ۱۶,۸۵۵,۰۰۰ تومان پیشروی کرد .


دوشنبه؛ افت قابل توجه خروج پول خرد از بورس


امروز بازار متعادلی را شاهد بودیم. تقریبا نیمی از نمادها مثبت بودند. نمادهای خودرو و ساخت قطعات پرمعامله ظاهر شدند و در نیمه دوم عمدتا به محدوده‌های منفی رسیدند. بازگشایی «اخابر» و صف خرید پرحجم این نماد از مهم‌ترین نکات بازار امروز بود. در پایان ارزش معاملات خرد به ۳،۴ همت و تراز پول خرد به منفی ۱۷ میلیارد تومان رسید. شاخص کل بیش از ۲هزار واحد و شاخص هم‌وزن هزار واحد افزایش یافتند .


بانک مرکزی از کاهش ۰،۳درصدی نرخ رشد نقدینگی در تابستان خبر داد.


علی اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس گفت: با مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم و با تصویب اساسنامه و امیدنامه جدید آنها، این صندوق‌ها تبدیل به صندوق بخشی خواهد شد. با توجه به داده‌های سازمان امور مالیاتی طی هفت ماهه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲۷۰هزار میلیارد تومان وصول شده است. از این رقم، سهم مالیات‌های مستقیم ۱۶۹هزار میلیارد تومان و سهم مالیات برکالاها و خدمات ۱۰۱هزار میلیارد تومان بوده است .


خبرگزاری رسمی قطر شامگاه یکشنبه، از گفت و گوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خبر داد .


اعتراضات کرونایی در چین، قیمت نفت را به پایین ترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رساند؛ ۷۴,۲ دلار .


در جریان رقابت‌های امروز، دلار نیمایی اندکی بالاتر از ۲۸.۵۰۰ تومان معامله شد. دلار در بازار آزاد به محدوده ۳۶،۲۰۰ تومان رسید .


سه شنبه؛ عقب نشینی دلار به کانال ۳۵هزار تومان/ سکه هم افت کرد


در روز جاری بیش از نیمی از نمادها مثبت داد و ستد شدند. شاخص کل حدود ۶هزار واحد و شاخص هم‌وزن حدود ۳هزار واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد ۳،۳ همت و تراز پول خرد منفی ۲۸ میلیارد تومان بود .


رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت: اگر کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد، سئول با متحدانش "پاسخ مشترک بی‌سابقه‌ای" را خواهند داد.


وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد وضعیت اقتضا می‌کند که رفتاری مسئولانه در حمایت از مردم ایران اتخاذ کنیم.


نخست ‌وزیر عراق گفت: تمام تلاش خود برای پرداخت بدهی‌های ایران را انجام می‌دهیم .


علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به دعوت همتای قطری خود، صبح امروز وارد دوحه شد.


بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا: بازی امشب تیم ملی آمریکا و ایران در جام جهانی قطر یک مسابقه ورزشی است و جنبه سیاسی ندارد .


دلار آزاد تا محدوده ۳۵،۸۸۰ تومان کاهش یافت. سکه که طی روزهای اخیر به بالای ۱۷ میلیون تومان رسیده بود با افت بیش از ۲۰۰ هزار تومانی به محدوده ۱۶،۷۶۵،۰۰۰ تومان رسید .


چهارشنبه؛ دلار نیمایی به ۲۸هزار تومان رسید


بازار سرمایه همچنان بی‌رمق و نسبتا متعادل دنبال شد. تقریبا نیمی از نمادها منفی بودند. از مهم‌ترین نکات این روزهای بازار، جابجایی نقدینگی و توجه بازار از صنعت خودرو و قطعه ساز به سمت سایر صنایع و شرکت‌ها است. بازار همچنان در انتظار محرکی قوی برای روند صعودی است. در انتها، شاخص کل بیش از ۳هزار واحد و شاخص هم‌وزن حدود ۵۰۰ واحد افزایش را ثبت کردند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۷ همت و تراز پول خرد به منفی ۴۰ میلیارد تومان رسید .


اوجی، وزیر نفت اعلام کرد که عراق بدهی گازی به ایران ندارد، تمام مطالبات معوق خود از عراق در خصوص صادرات گاز را دریافت کرده‌ایم. با پرداخت بدهی معوق عراق، صادرات گاز امسال به عراق نسبت به سال گذشته ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است .


علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: به هر میزانی که نیاز در بازار باشد، امکان خریداری اوراق گواهی سکه وجود دارد و محدودیتی در این خصوص نیست. وی همچنین گفت: وضعیت منابع ارزی رو بهبود است .


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۲ در مجلس به بهار سال آینده موکول شد. تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ بدون برنامه هفتم ممکن نیست .


ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای بین المللی به بالاترین سطح در یک هفته اخیر رسید. در پی انتشار خبر کاهش بزرگ هفتگی ذخایر نفت خام امریکا، بهای نفت افزایش یافت .


دلار نیمایی ۲۸هزار تومانی شد. دلار آزاد همچنان در محدوده ۳۶هزار تومان دنبال می‌شود .



انتهای خبر

0
0