همفکران
1399/11/21
16:18
وقایع نگاری همفکران از چهار جلسه معاملاتی این هفته : رشد در سایه یک تصمیم

بازار سرمایه طی چهار جلسه معاملاتی هفته جاری سرانجام بعد از مدت ها توانست با بازدهی مثبت به کار خود پایان دهد و رشد بیش از ۳.۵ درصدی شاخص کل را ثبت کرد. به این ترتیب این متغیر توانست مجددا در کانال ۱.۲ میلیون واحدی قرار بگیرد. و اما در چهار روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


بازار سرمایه طی چهار جلسه معاملاتی هفته جاری سرانجام بعد از مدت ها توانست با بازدهی مثبت به کار خود پایان دهد و رشد بیش از ۳.۵ درصدی شاخص کل را ثبت کرد. به این ترتیب این متغیر توانست مجددا در کانال ۱.۲ میلیون واحدی قرار بگیرد.


شاید بتوان تصمیم های شورای عالی بورس را که در ابتدای هفته تصویب و اعلام شد محرک های رشد بازار در هفته جاری دانست که مهمترین آنها تغییر دامنه نوسان بود، به این ترتیب که قرر شد از ابتدای هفته آینده دامنه نوسان روزانه از منفی ۲ تا مثبت ۶ باشد. این تصمیم یکی از محرک های مهم تقاضا به خصوص برای نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازار این هفته بود.


اگرچه بورس تهران در چند ماه گذشته به دلایل مختلف از جمله نوسانگیری حقوقی‌ها و از همه بدتر رفتار هیجانی سهام‌داران کم‌تجربه جای اعتماد زیادی باقی نگذاشته ، اما گاهی می‌توان به روند بازار خوش‌بین بود و از روی هیجان تصمیم نگرفت.


جذاب بودن قیمت سهم ها در کنار eps اعلامی شرکت در سامانه کدال از دیگر محرک های اصلی در روند معاملاتی است. تنها دلیل ریزش در این چند وقت اخیر، ترس و از بین رفتن اعتماد سهامداران بود. در شرایط امروز امیدواری ها برای افزایش جذابیت در بازار و بازگشت نقدینگی ها بیشتر شده است.


و اما در چهار روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


عملکرد صنایع



بهترین نمادها



بدترین نمادها




شنبه ؛ بی تفاوت به اخبار مثبت


معاملات روز شنبه بورس همچنان در سایه نااطمینانی‌ها با افزایش عرضه‌ها و سرخ‌پوشی شاخص‌ها آغاز شد و این روند تا پایان معاملات تداوم یافت. در نهایت شاخص کل بورس با افت ۳.۲ درصدی و شاخص کل هموزن با افت ۱.۷ درصدی معاملات را پایان دادند. فرابورس نیز از این امر مستثنی نبود و شاخص کل این بازار افت ۲۹۵ واحدی (۱.۷ واحدی) تجربه کرد .


در جریان معاملات این روز علیرغم انتظارات شاهد بی‌واکنشی سهامداران به فاکتورهای مهم و مثبت بر بورس بودیم. از جمله این موارد هشت مصوبه روز جمعه هیات مدیره سازمان بورس بود که به منظور حمایت از بازار سهام طی روز شنبه در جلسه شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفتند اما متاسفانه بازار توجهی به آنها نداشت.


همچنین بازارهای جهانی در شرایط مطلوبی معاملات هفته را پایان دادند و شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها بودیم. هرچند این موضوع نیز در بازار سهام منعکس نشد و رقم قابل توجه‌ای از سبد سهامی سهامداران خرد خارج شد. بر این اساس حقوقی‌ها هم خالص خرید یک هزار و ۶۲۰ میلیارد تومانی رقم زدند. «فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی» دو گروه با بیشترین میزان خرید توسط این دسته از سهامداران بود. در مقابل حقیقی‌ها اندک توجه‌ای به گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی» داشتند .


ارزش معاملات خرد بورس ۶ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان رقم خورد که افت قابل توجه‌ای داشت. در صورت تداوم این امر تفکر فضای رکودی بر بازار سهام مجددا قوت می‌گیرد .


در معاملات بورسی روز شنبه از ۳۳۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۵.۳ درصد نمادها مثبت و ۸۱.۱ درصد نمادها منفی بود. ۳۱ نماد (۹.۱ درصد) صف خرید به ارزش ۱۷۵ میلیارد تومان و ۲۱۱ نماد (۶۲.۴ درصد) صف فروش به ارزش ۱۵۱۷ میلیارد تومان تشکیل دادند .


در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۳۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۲۰ درصد از نمادها مثبت و ۸۰ درصد از نمادها منفی بود. ۱۶ نماد (۱۲.۳ درصد) صف خرید به ارزش ۵۸۰ میلیارد تومان و ۷۱ نماد (۵۴.۶ درصد) صف فروش به ارزش ۶۴۳ میلیارد تومان داشتند .


در بازار پا یه فرابورس از ۱۱۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۴.۸ درصد از نمادها مثبت و ۶۴.۲ درصد از نمادها منفی بود. ۳۱ نماد (۲۷.۶ درصد) صف خرید به ارزش ۱۱۲ میلیارد تومان و ۶۶ نماد (۵۹ درصد) صف فروش به ارزش ۷۱۰ میلیارد تومان داشتند.


یکشنبه؛ تشکیل گارد صعودی


تصمیمات رییس جدید سازمان بورس در مورد دامنه نوسان معاملات که بنظر از شنبه هفته آینده عملی خواهد شد، تعادل را به بازار برگرداند و شاهد رشد بیش از ۳۵ هزار واحدی بازار بورس تهران بودیم. طی روز یکشنبه برخلاف ۵ روز معاملاتی گذشته که خروج پول از بازار داشتیم، در نهایت حدود ۳۴۰ میلیارد تومان ورود پول جدید به بازار ثبت شد. گارد صعودی شکل گرفته شده بروی شاخص ها تا پایان معاملات ادامه داشت و رشد نزدیک به ۵۰۰۰ واحدی شاخص هم وزن را نظاره گر بودم. بازار به استقبال تصمیمات رییس جدید رفت و موجی از تقاضا در کلیت روند معاملاتی تمام نمادهای بزرگ و کوچک شکل گرفت. قرار گرفتن شاخص کل در سطح ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار واحد را شاهد بودیم .


شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۷۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۱۳ واحد ثابت ماند .


همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۶۴ هزار برگه سهم به ارزش ۵۷ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد .


طی این روز نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، صنعتی مینو (غصینو)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند .


همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکام)، توکاریل (توریل)، آسیا سیر ارس (حآسا)، ویتانا (غویتا)، بیمه کوثر (کوثر) و تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند .


در نهایت، در بورس روز یک شنبه حقیقی‌ها حدود ۳۳۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هشت هزار و ۸۷۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۹۲درصد یعنی هشت هزار و ۱۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد.بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه محصولات شیمیایی، سیمان، آهک و گچ و فرآورده‌های نفتی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های خودرو و ساخت قطعات و هتل و رستوران به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد شفن، سخاش و پارس لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به خساپا، فایرا و واحیا معطوف بود. مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت پتروشیمی فناوران معادل ۲۵میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی سایپا با برتری ۲۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۵۵نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۶۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۸۰میلیارد تومان بود .


در گروه فرآورده های نفتی نیز معاملات مثبت و پر تقاضا دنبال شد و شاهد شکل گیری صفوف خرید بروی عمده نمادهای این گروه بودیم. شپنا در قیمت ۱۱۲۵ تومان، شتران در قیمت ۸۷۵ تومان، شبندر در قیمت ۲۰۲۵ تومان و شبریز در قیمت ۲۵۹۳ تومان با صف خرید همراه بودند. در روانکارها نماد شبهرن در قیمت ۵۸۲۷ تومان صف خرید داشت. ونفت نیز در قیمت ۱۶۱۵ تومان صف خرید داشت .


نماد پالایش و دارایکم با صف خرید و رشد حداکثری به کار خود پایان دادند .


دوشنبه؛ رشد بر مدار بزرگان


معاملات روز دوشنبه بورس با افزایش تقاضا در کلیات بازار آغاز شد، اما رفته رفته با افزایش عرضه‌ها به ویژه در سهام کوچک‌تر، شاهد روند معکوس میان شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بودیم؛ به طوری که شاخص کل بورس با رشد حدود ۲ درصدی همراه شد .


در مقابل با قدرت‌نمایی فروشندگان در سهام کوچک‌تر شاهد روند نزولی در شاخص کل هموزن بودیم. این شاخص بورسی با پایان یافتن معاملات با افت ۰.۲ درصدی در مرز ۴۲۰ هزار واحد متوقف شد. در فرابورس نیز علیرغم افزایش عرضه‌ها به ویژه سهام شرکت‌های کوچکتر و بازار پایه، شاخص کل در این بازار با افزایش ۰/۲ درصدی (۴۰ واحدی) سبزپوش ماند .


طی این روز سهامداران حقوقی در ظاهر خریدار تحرکات مثبتی داشتند و با خالص خرید ۵۵۲ میلیارد تومانی نقش فعالی در سبزپوشی شاخص کل ایفا کردند. بیشترین خرید این دسته از سهامداران در گروه «خودرو و ساخت قطعات» رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بود. در مقابل سهامداران حقیقی به سهام گروه «سیمان» گرایش بیشتری داشتند و حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان خالص خرید توسط این دسته از سهامداران ثبت شد .


در جریان دادوستدهای روز دوشنبه ارزش معاملات خرد بورس ۹ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان رقم خورد. ارزش معاملات خرد فرابورس نیز ۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بود .


طی این روز از ۳۴۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۴.۳ درصد نمادها مثبت و ۵۱.۶ درصد نمادها منفی بود. ۶۷ نماد (۱۹.۵ درصد) صف خرید به ارزش ۴۸۹ میلیارد تومان و ۷۶ نماد (۲۲.۱ درصد) صف فروش به ارزش ۵۶۹ میلیارد تومان تشکیل دادند .



در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۴.۵ درصد از نمادها مثبت و ۵۴.۶ درصد از نمادها منفی بود. ۳۱ نماد (۲۴.۲ درصد) صف خرید به ارزش ۷۰۴ میلیارد تومان و ۳۰ نماد (۲۳.۴ درصد) صف فروش به ارزش ۳۰۵ میلیارد تومان داشتند .


سه شنبه؛ حسن ختامی شیرین


بازار سرمایه معاملات آخرین روز کاری هفته را رو به بالا آغاز کرد و اگرچه در دقایقی شاهد دست به دست شدن سهام در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم، اما مجددا سمت تقاضا تقویت شد و شاهد برتری طرف تقاضا نسبت به طرف عرضه بودیم.


در نتیجه این معاملات شاخص کل بورس با رشد حدود ۲۱ هزار واحدی، توانست کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد .


به نظر می‌رسد کف‌های قیمتی در اکثر نمادها ایجاد شده و به نظر افزایش حجم معاملات و تثبیت ارزش معاملات در سطوح بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان در چند روز پی در پی می تواند اتفاق خوبی باشد.


در روز جار ی گروه های پالایشی، بانکی و فلزی_معدنی با تقاضای خوبی همراه بوده اند.


در پی این تغییر روند که شاخص‌ها دوباره به مدار صعودی برگشتند ارزش معاملات نیز در سطوح جالب توجهی قرار گرفت.به طوری که ارزش معاملات خرد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. خودروسازها، پالایشی‌ها و سیمانی‌ها صنایعی بودند که بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در بین نمادها هم پالایش یکم، دارا یکم، شپنا و خودرو بیش از دیگر نمادها معامله شدند .

انتهای خبر

0
0