بااقتصاد
1399/10/21
14:47
بورس جان دوباره گرفت/ پایان اصلاح و شروع مجدد روند صعودی بورس؟

در دومین روز هفته، بازار سرمایه شاهد افزایش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بود که جانی دوباره به بازار بخشید و این افزایش، گرچه اندک بود، اما به واسطه آن، امیدها در بورس تقویت شد؛ در مقابل وضعیت رو به بهبود بورس، در بازار ارز ، دلار امروز روند کاهشی داشت و در کانال ۲۴ هزار تومان جا گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار سرمایه از تاریخ ۲۲ آذرماه روند نزولی و رو به افت را آغاز کرد تا سرانجام در روز گذشته وارد کانال ۱.۲ میلیون واحدی شد، اما در روز جاری شاهد جان گرفتن دوباره بازار و بازگشت آن به مدار صعود بودیم به طوری که در پایان شاخص کل با صعود بیش از ۲۰ هزار واحدی و هم‌وزن با رشد بیش از ۵ هزار واحدی به کار خود پایان دادند.


اعداد و ارقام مهم در معاملات امروز


در بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۳۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۳هزار و ۶۸۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۹۰درصد یعنی ۱۲هزار و ۲۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد.


بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «سیمان، آهک و گچ» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «هتل و رستوران» و «محصولات شیمیایی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی معادل ۴۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی با برتری ۶۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.


امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۷۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۶۶۰میلیارد تومان بود.


بازگشت به مدار صعود نتیجه جلسات دولتی‌ها بود یا پایان اصلاح تکنیکالی؟


با توجه به روند رو به افول بازار در چندهفته پیاپی ، روز گذشته معاون اول رییس جمهور با افراد حقوقی که نقش کلیدی در معاملات ایفا می‌کنند جلسه تشکیل داد.


اسحاق جهانگیری در نشیت با مدیران هلدینگ‌ها و اشخاص حقوقی بازار ضمن بیان آنکه دولت نمی‌خواهد و نباید در قوانین و مقررات و سازوکارهای بورس دخالت داشته باشد، تصمیمات شورای عالی بورس را مهر تایید دولت دانست و هر قانونی که خارج از صلاحدید شورای عالی بورس باشد را بی اعتبار دانست.


بدین ترتیب حواشی‌های شکل گرفته پیرو قیمت فولاد ملغی شد و بسیاری از خبرگزاری‌ها تیتر "لغو دستورالعمل جدید وزرات صمت برای فولادی‌ها" را پررنگ کردند. پس از آنکه این خبر در حال تبادل میان اهالی بازار بود، معاون وزیر صمت از عدم لغو مصوبه و تاکید بر اجرا شدن آن سخن گفت! در روز جاری هم نشست اقتصادی با حضور تمام مسیولان مربوطه برگزار شد که نتیجه آن دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری کالاهای بورسی و لازم‌الاجرا بودن تصمیمات شورای عالی بورس دلالت دارد. با این حال هنوز خبر رسمی مبنی بر لغو مصوبه ۷۰ درصدی فولادی‌ها منتشر نشده است!!


یکی از دلایل بازگشت امروز بازار به مدار صعود را می‌توان خیال آسوده اهالی بازار ار لغو مصوبه جدید وزارت صمت دانست اما از طرفی عده از کارشناسان هم معتقدند دوره زمانی اصلاح بازار سرمایه به اتمام رسیده و زمان رشد دوباره آن فرا رسیده است.


وزیر صمت مسبب آشفتگی وضعیت در بازار فولاد


رزم حسینی، وزیری که مدت زمان زیادی از انتصاب وی نگذشته است، عامل اصلی به راه افتادن حواشی پیرامون فولاد بود. حالا مجلس طرح سوال از وزیر صمت را کلید زده است و به نظر می‌رسد جلسه استیضاح وی به زودی برگزار شود.


موافقت با ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت یک قدم دیگر به اجرایی شدن نزدیک شد


عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با ثبت نام ۷میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در کل کشور خبر داد.


پس از موافقت کمیسیون تلفیق، در قدم بعدی پیشنهاد ثبت‌نام ۷میلیون جامانده از ثبت‌نام سهام عدالت، باید در صحن علنی مجلس مطرح و در معرض رای کل نمایندگان مجلس قرار گیرد تا به تصویب نهایی برسد.


تجمع دوباره سهامداران و اعتراض آن‌ها


جمعی از سهامداران روز گذشته با تجمع در مقابل سازمان بورس، اعتراض خود به روند نزولی بازار سرمایه را اعلام کردند، در ادامه سهامداران در روز جاری مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار حمایت از بازار سرمایه شدند.


دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی منتشر شد


در ادامه روز پرخبر و پرحاشیه امروز ، پایگاه اصلاع‌رسانی دولت در صنعت پتروشیمی خبری موثق مبنی بر تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی را منتشر کرد که بر اساس آن از این پس در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۹۹


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۰۶,۷۱۴ ( ۲۰۸۲۲+ )


شاخص کل هم‌وزن: ۴۶۶,۶۵۳ ( ۶۸۴۳+)


ارزش معاملات: ۱۱,۰۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۱۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، شستا، وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۰۷۵ (۲۲۷+)


ارزش معاملات: ۵۲۹۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: غصینو، هرمز، ذوب





انتهای خبر

0
0