فارس نیوز
1401/02/27
17:12
شاخص کل بورس به کانال ۱.۶ میلیون واحدی وارد شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد دوباره وارد کانال ۱.۶ میلیون واحدی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهای صعودی خود توانست به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند. بورس امروز نیز رشد شاخص های عملکردی را به ثبت رساند و توانست وارد کانال ۱.۶ میلیون واحدی شود.


عبور شاخص از سقف مقاومت تاریخی خود مهمترین رخداد معاملات امروز بورس بوده است. تحلیلگران تکنیکی عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را یک مقاومت جدی و قدرتمند پیش روی شاخص کل بورس می‌دانند. از این جهت معاملات روز سه‌شنبه برای بسیاری از معامله‌گران مهم تلقی شد.


البته در دقایق پایانی معاملات امروز، فشار فروش میان سهامداران خرد رشد قابل توجهی داشت و شاخص را اندکی به عقب کشاند. منفی شدن شاخص کل هموزن در روز رشد قیمت نمادهای شاخص ساز، می‌تواند تائید کننده این مساله باشد که حقوقی‌ها به دنبال حمایت نادرست از بورس هستند.


* ارزندگی سهام باعث رشد بورس می‌شود


احمد مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند فعلی بورس گفت: ورود قدرتمند شاخص به کانال ۱.۶ میلیون واحدی می تواند خبر مهمی برای سایر بازارها باشد. صعود بورس در روزهایی که دولت ارز ترجیحی را حذف کرده است، از قبل هم پیش بینی می‌شد.


وی ادامه داد: با توجه به شرایط تورمی، اکثر سهم های بازار سرمایه ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارند؛ مگر سهم های زیان ده یا سهم‌هایی که نسبت پی بر ای P/E بالا و سود تقسیمی بسیار پایینی داشته باشند. با این تفاسیر، با بررسی تحلیلی در هر صنعت می‌توان سهم‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری یافت. اکثر صنایع بازار به نوعی خود را با تورم تطبیق خواهند داد و واکنش بازار سرمایه به تورم همواره مثبت بوده است.


برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، با توجه به ارزندگی حداقل نیمی از سهم‌های بازار، کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، مقاومت چندان مهمی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شود.


* بازدهی مثبت شاخص کل بورس


در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۲۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۴ درصد بوده است.


اما شاخص کل هم‌وزن بورس با کاهش هزار و ۴۱۱ واحدی در سطح ۴۴۷ هزار و ۸۱۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۰.۳۱ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۹ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۶۸۹ واحد قرار گرفت.


* خروج پول حقیقی از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. موضوع نگران کننده در مورد بورس این روزها روند نامتعادل و رفت و برگشت‌های ورود و خروج پول است.


در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سپید (شرکت سپید ماکیان)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت. نمادهای حگهر (حمل و نقل گهر ترابر سیرجان)، کچاد (معدنیی و صنعتی ‌چادرملو) و فزر (پویا زرکان آق دره) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش معاملات خرد بورس


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۵۶ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات حدود ۷۲ درصد بوده اند.


* افزایش صف های فروش بازار سرمایه


در جریان معاملات روز سه شنبه حدود ۳۵ درصد نمادهای بازار سرمایه رشد قیمت داشتند و ۲۸ نماد در صف خرید قرار گرفتند.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۲ درصد افت کرد و در رقم ۳۹۶ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری)، ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.


در جریان معاملات روز سه شنبه، ۶۰ درصد نمادهای بازار سرمایه کاهش قیمت داشتند و ۴۴ نماد در صف فروش قرار گرفتند.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۶۴ درصد افزایش یافت و ۱۰۲ میلیارد تومان شد.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، غبشهر (صنعتی بهشهر)، زگلدشت (کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان)، تلیسه (دامداری تلیسه نمونه) و دجابر (داروسازی جابرابن ‌حیان) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0