همفکران
1400/03/09
14:40
گزارش بازار / سیگنال سرخ روحانی

شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی سبز شد. شاخص کل روز را با قدرت شروع و تقریبا ۲۴ هزار واحد صعود کرد. اما کمی بعد تغییر روند داد ۶۶۰۰ واحد را پس داد. با این حال شاخص کل در پایان روز توانست ۱۷ هزار واحد معادل ۱.۵ درصد رشد کند و خود را به یک میلیون ۱۵۶ هزار واحد برساند. شاخص هم وزن نیز روز را با امید شروع کرد اما بعد از چند دقیقه نزولی شد و تا جای پیش رفت که ۹۳ واحد هم منفی شد و روز را با ۰.۰۲ درصد افت تمام کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی سبز شد. شاخص کل روز را با قدرت شروع و تقریبا ۲۴ هزار واحد صعود کرد. اما کمی بعد تغییر روند داد ۶۶۰۰ واحد را پس داد. با این حال شاخص کل در پایان روز توانست ۱۷ هزار واحد معادل ۱.۵ درصد رشد کند و خود را به یک میلیون ۱۵۶ هزار واحد برساند. شاخص هم وزن نیز روز را با امید شروع کرد اما بعد از چند دقیقه نزولی شد و تا جای پیش رفت که ۹۳ واحد هم منفی شد و روز را با ۰.۰۲ درصد افت تمام کرد. فولاد فملی و شستا بیشترین تاثیر را در رشد امروز داشتند و رمپنا، وامید و دجابر بیشترین اثر منفی را درشاخص باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز را صعودی و با قدرت آغاز کرد اما قبل از ساعت ۱۱ تغییر روند داد و با پس دادن ۵۰ واحد روز را به رنگ سبز تمام کرد. شاخص کل فرابورس با ۱۰۹ واحد معادل ۰.۶ درصد رشد به ارتفاع ۱۷ هزار ۸۴۱ واحد رسید. نمادهای میدکو ، آریا و ذوب بیشترین اثر مثبت و نمادهای کگهر ، غصینو و سمگا بیشترین اثر منفی را داشتند.


ارزش معاملات خرد به بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز قبل دارد و رتبه دوم بیشترین ارزش معاملات خرد در سال جاری را کسب می کند. و حدود ۲۰۸ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها داشتیم. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی افزایش نسبت به دیروز به بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۳ میلیارد دلار شد.


از دیشب که همتی در کلاب هوس از نارضایتی روحانی گفته بود و احتمال عزل خود را مطرح کرد، همه منتظر اتفاقاتی در بانک مرکزی بودند. بالاخره پیش از ظهر خبر عزل همتی تایید شد. تا امروز همتی یک سد محکم در برابر وعده دلار ۱۵ هزار تومانی روحانی بود و حاضر نمی شد با ارزپاشی قیمت دلار را پایین بکشد. احتمالا جانشین او حرف گوش کن تر باشد و به زودی ریزش قیمتها در بازار ارز آغاز شود. به نظر می رسد تغییر روند امروز بازار نیز از اثرات همین خبر باشد.



صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی هفتگی به صندوق های طلایی اختصاص پیدا می کند. از بین چهار صندوق مبتنی بر طلا صندوق های کیان با ۸.۵ درصد ، مفید با ۸.۳۲ درصد و زر افشان با ۱.۸۴ درصد رشد هفتگی پیشتاز بازدهی هفتگی هستند. همزمان با رشد طلا در بازارهای جهانی این صندوق ها هم در داخل کشور توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. صندوق درآمد ثابت یاقوت نیز با ابازدهی ۰.۲۵ درصد یکی از صندوق های درآمد ثابت سبز در این هفته بود.


اما در طرف دیگر دارایکم با ۱۱.۵ درصد ، سپهر اول با ۵.۸۹ درصد و پاداش سرمایه پارس با ۵.۴۴ درصد افت بیشترین ضرر را به خریداران خود از هفته پیش تا کنون وارد کرده اند.


پر حجم ترین معاملات


فراورده های نفتی ،سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی پر حجم ترین معاملات امروز را در اختیار داشتند. در بین نمادها نیز خودرو ، خساپا و خگستر بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند.


خودرو روز را صعودی آغاز کرد و حتی چند دقیقه ای در صف خرید قرار داشت اما حجم عرضه ها کار دستش داد و در آخر قیمت را به رنگ قرمز درآورد. هرچند که قیمت پایانی ۲.۶۶ درصد رشد داشت. از ۶۲۱ میلیون سهم معامله شده تنها ۱.۸ درصد را خریدند و در سمت عرضه ۴.۸ درصد را فروختند. حقیقی ها ۳۳ میلیارد ریال پول به نماد تزریق کردند.


خساپا امروز هم از خودرو تبعیت کرد. این نماد هم امروز برای دقایقی به صف خرید رفت اما بعد از آن نزولی شد و در آخر بازار زیر قیمت دیروز معامله شد. از ۵۲۸ میلیون سهم معامله شد حقوقی ها ۸ درصد را خریدند و فقط ۲.۶ درصد را عرضه کردند که موجب ورود ۴۸ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیش از همه برای فلزات اساسی ، فراورده های نفتی و هلدینگ ها پول دادند و در مقابل حقوقی ها در بانک ها ، غذایی و اوراق پول خرج کردند. در بین نمادها نیز فولاد ، شپنا و تاپیکو بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و وپاسار ، سمگا و تنوین بیشترین ورود پول حقوقی را داشتند.


فولاد تصمیم داشت یک روز شیرین دیگر را برای سهامدارانش ثبت کند اما حقوقی ها که ۴۷ درصد از ۱۸۹ میلیون سهم را عرضه کردند اجازه نداد صف خرید در این نماد دوام آورد هرچند که فولاد به بازه منفی نرسید. حقیقی ها با خرید ۸۹ درصد از کل معاملات امروز ۶۷۲ میلیارد ریال پول به سهم تزریق کردند.


وپاسار از روزهای اوجش فاصله گرفته است. امروز به لطف پنج کد حقوقی که ۹۳ درصد از کل معاملات را خریداری کردند با زحمت در بازه مثبت باقی ماند. نا گفته نماند ۲۰ کد حقوقی در سمت عرضه فعال بودند ۶۱ درصد از عرضه ها ا برعهده داشتند. امروز شاهد ورود ۳۲۴ میلیارد ریال پول حقوقی به وپاسار بودیم.




ن مادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه غزر ، پکویر و سمگا مشکوک ترین نمادها بودند و در بازه ۳۰ روزه مقام ، پکویر و دکیمی بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


غزر یکی از عرضه اولیه های پر حاشیه سال ۹۹ بود. این نماد امروز مورد حمایت حقوقی ها بود. آنها چند بار تلاش کردند صف فروش را جمع کنند. اما در نهایت نماد در صف فروش به کار خود پایان داد. غزر فاصله چندانی با قیمت روز عرضه خود ندارد و باید دید حمایت ها جواب می دهد یا نماد به زیر این قیمت سقوط خواهد کرد. چند ماهی است که این نماد عرضه های بالایی را تجربه می کند بیشتر اوقات در صف فروش است و معامله ای در آن انجام نمی شود. امروز حقوقی ها با خرید بیش از ۷ میلیون سهم از ۱۶ میلیون سهم معامله شده نام این نماد را به صدر نمادهای مشکوک هفتگی بردند.


پکویر بالاخره مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد. این نماد مدتها با حجم کم معامله می شد طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۵۹ هزار سهم رسیده بود. امروز ۲۰ میلیون سهم معامله شد که ۸۸ درصد را حقیقی ها خریدند و حقوقی ها ۵ درصد را عرضه کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به سخوز با ۷.۰۴ درصد ، پالایش با ۵.۴۱ درصد و غگل با ۵ درصد رشد اختصاص یافت. در مقابل نمادهای دکیمی با۲۸.۵۷ درصد ، دجابر با ۱۶.۸۸ درصد و مرقام با ۹.۹۴ درصد کاهش قیمت بیش از بقیه افت داشتند.


سخوز سربلند از مجمع برگشت. حدود ساعت ۱۱ نماد بازگشایی شد و حجم تقاضا موجب شد سخوز ۷.۸۸ درصد افزایش قیمت داشته باشد. حقوقی ها ۵۸ درصد از سهام معامله شده را خریدند و تنها ۲۱ درصد را فروختند. هرچند در آخر روز قیمت پایانی ۷.۰۴ درصد رشد داشت.


دکیمی فروشندگان را نا امید کرد. این نماد هم بعد از برگشت از مجمع بازگشایی شد. در ابتدا فروشندگان در مبلغ ۱۹ هزار ریال شروع به فروش کردند اما با گذشت چند دقیقه خریداران به صحنه آمدند و قیمت را تا ۲۱ هزار ریال هم بالا بردند. به نظر می رسد این نماد بعد از افت ۲۸.۵ درصدی به تعادل رسیده باشد و دیگر صف فروش سنگین نداشته باشد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار روز پر هیجانی داشت. ابتدای روز در کانال ۲۳ هزار تومان بازگشایی شد و بعد از مدتی تا ۲۲ هزار ۶۰۰ تومان هم پایین آمد ولی مجددا رشد کرد و خود را به ۲۳۸۶۰ تومان رساند. بازدهی دلار تا این لحظه ۱.۶۹ درصد بوده است.اما در بازار های جهانی دلار نسبت به یورو افت ۰.۰۲ درصدی داشته است.


سکه طرح جدید امروز به کانال ۱۱ میلیون تومان حمله کرد اما ناکام ماند. در این لحظه هر سکه طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون ۶۹۹ هزار تومان معامله می شود که نسبت به دیروز رشد ۰.۰۶ درصدی داشته است.


انس طلا نوسانات کمی دارد و هنوز در محدوده ۱۹۰۳ دلار باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0