بااقتصاد
1401/06/23
14:48
بورس تهران ناتوان از حفظ و تداوم سبزپوشی شاخص‌ها/ هفته سوم شهریور هم برای بازارهای سهام منفی به پایان رسید

گزارش بازار/ ‌چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته سوم شهریورماه امسال هم با افت شاخص‌های بورس به پایان رسید. این‌درحالی است که دقایق نخست معاملات سهام به دامنه مثبت گرایید اما بازار توانی برای حفظ رشد ناچیز شاخص کل نداشت و صعود کم‌رنگ را با سقوط ۴۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس، تعویض کرد. کمبود نقدینگی حقیقی ازیک‌سو، خروج پول‌های خرد از سوی دیگر، به چالش اصلی بازار سرمایه تبدیل شده است.

شاخص‌های بورس و فرابورس در امتداد مسیر ریزشی



به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه بیست‌وسوم شهریورماه، معاملات بازارهای سهام تهران در ادامه روند ریزشی اخیر با افت قیمت حدود ۷۰ درصد از نمادها همراه شد و تمامی شاخص‌ها ریزش کردند. شاخص کل بورس تهران با ثبت ۴۰۴۷ واحد منفی، به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی بسنده کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۶۹ واحد افت، به رقم ۴۰۴ هزار و ۸۸۷ واحد رسید. ۳۶ واحد منفی، پایان کار شاخص کل آیفکس در جایگاه ۱۸ هزار و ۷۳۲ واحدی بود.


فارس، منفی‌ساز اصلی شاخص کل بورس تهران


جدول شاخص‌سازان بورس تهران، امروز کمی رنگ سبز هم به‌خود گرفت، هرچند فارس با ۱۸۲۲ واحد منفی، اجازه صعود شاخص کل را صادر نکرد. کگل، وپاسار و شپنا، پس از فارس بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند اما معاملات مثبت مبین، خودرو و وغدیر مانع از افت بیش‌تر این شاخص شد.


در جدول شاخص‌سازان فرابورس، بجز کزغال، سایر نمادهای صدرنشین، تاثیر زیادی بر سرخپوشی شاخص کل آیفکس داشتند. صبا، فزر، خدیزل، بکهنوج، بمپنا و شگویا، منفی‌سازان اصلی این شاخص لقب گرفتند.


حقوقی‌ها هم تمایلی برای خرید ندارند


با ادامه مسیر نزولی شاخص‌ها و خروج نقدینگی‌های خرد از بازار سهام، حقوقی‌ها نیز تمایل چندانی به خرید سهم‌های ارزان نشان نمی‌دهند. تغییر خالص ۱۲۵ میلیارد تومانی مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده، گواه این مدعاست.


کاهش قیمت پایانی برای ۴۵۷ نماد شرکتی


به این ترتیب، از مجموع ۸۴۶ نماد معامله‌شده، ۳۸۹ سهم، معادل ۳۳ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۴۵۷ سهم، معادل ۶۷ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۴۸ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۲۳۶ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۳۷ نماد را به ارزش ۱۴۹ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


معاملات بورس شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرد: معاملات بورس مشمول حساب‌های تجاری نمی‌شوند. همچنین اگر کسی خانه بفروشد و چند میلیارد هم به حسابش واریز شود باز هم شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود.


به گفته وی، از هر ۱۰۰۰ نفر حداکثر ۳ نفر مشمول حساب‌های تجاری می‌شوند. ۱۰۰ تراکنش واریزی با ۳۵ میلیون تومان وحی منزل نیست و صرفا یک نشانه برای شناسایی حساب‌های تجاری است.


عرضه دو ملک شهرداری تهران در بورس کالا


نخستین فروش املاک به نفع شهر در بورس کالا کلید خورد و طی یک رقابت جذاب، عادلانه و شفاف املاک شهرداری تهران در بازار سرمایه به فروش رفت.


با عرضه دو ملک شهرداری تهران در قالب آپارتمان‌های غیرنوساز مسکونی، کارگزاران به عنوان نمایندگان خریداران در شرایطی برابر و کاملا شفاف به رقابت پرداختند و در نهایت دو ملک با موفقیت مورد معامله قرار گرفت.


قیمت پایه واحد آپارتمانی مسکونی ۱۰۵ متر مربعی (واقع در تهران، سعادت آباد) که ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود پس از نزدیک به ۴۰ دقیقه رقابت نفس‌گیر خریداران، با قیمت ۱۰ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.


همچنین واحد آپارتمانی مسکونی ۱۶۸ مترمربعی (واقع در تهران، سعادت آباد) با قیمت پایه ۱۶.۵ میلیارد تومان پس از ۴۰ دقیقه رقابت با قیمت ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد.


دستگاه‌های دولتی مکلف به تلاش جدی‌تر برای فروش اموال و سهام شدند


اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی را مکلف کردند با همکاری بانک صنعت و معدن اقدامات لازم را برای تسهیل بازپرداخت مطالبات بانک‌ها از شرکت‌های تولیدی مشمول جز «د» بند ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور، به گونه‌ای که به تولیدکنندگان آسیبی نرسد، به عمل آورند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۱۲۲۰۰ میلیارد تومان و ارزش این حجم از سهام معامله‌شده به بیش از ۲۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان ۷۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۳۷۶ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۱۲۵ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های تمحرکه، غاذر و خمحور اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای آسیاتک، خساپا و بپاس متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۴۹، ۱۰۳ و ۱۰۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۸۹.۰۷۹.۵۸ (۴۰۴۷.۰۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۴.۸۸۷.۶۶ (۳۶۹.۱۹-)


ارزش معاملات: ۷.۲۳۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، کگل و وپاسار


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۳۲.۵۵ (۳۶.۷۱-)


ارزش معاملات: ۱۷.۵۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: صبا، فزر و خدیزل


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0