سنا
1400/02/10
11:46
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

حمایت همه جانبه از بازار سرمایه سیاست اصولی و همیشگی دولت است


دویست و بیستمین جلسه ستاد هماهنکی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از وضعیت و شرایط بازار سرمایه از سوی ریییس سازمان بورس کشور ارایه شد و راهکارهای پیشنهادی برای ثبات و رونق، ایجاد آرامش و تعادل در این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حسن روحانی در این جلسه با اشاره به نقش محیط سیاسی در عملکرد بازار سرمایه گفت: همچنان که افق مثبت در فضای تولید و تجارت کشور و رفع تحریم ها و محدودیت های خارجی و داخلی، محاسبات سرمایه گذاران در بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را به تقاضای بیشتر در بازار و سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی کشور تشویق می کند، ایجاد نگرانی نسبت به دسترسی به بازارها و توان صادراتی بنگاه های اقتصادی نیز اثر منفی بر بازار تحمیل می کند.


مشاهده کل خبر


جزییات بسته ۳+۷ بازار سرمایه / مجلس و قوه قضاییه همراه با بازار سرمایه


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سه بند از بسته ۳+۷ آماده اجرا است و اجرای هفت بند دیگر به قانون گذاری نیاز دارد و بنابراین منوط به تصویب در شورایعالی هماهنگی اقتصاد است، گفت: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی می شود.


مشاهده کل خبر


راهکارهای ساماندهی بازار سرمایه


دکتر محمد علی دهقان دهنوی صبح روز ۶ اردیبهشت در نشستی که با حضور معاونان و مدیران ارکان بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، گفت: جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور بر همگان روشن است و از آنجا که این بازار کانال تامین مالی برای تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است، باید از آن حمایت شود. محسن علیزاده همچنین افزود: حیاتی ترین نیاز امروز بازار سرمایه اعتماد است و مجلس از تمام ظرفیت های خود برای اصلاح قوانین به نفع بازار سرمایه استفاده خواهد کرد. در این جلسه محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به جایگاه جدید بازار سرمایه در اقتصاد ملی از تصویب قانون جدید بازار سرمایه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اکنون در حال اصلاح جایگاه سازمان بورس در ساختار دولت هستیم. همچنین نحوه چگونگی حضور رئیس سازمان بورس در هیات دولت در حال بررسی است.


مشاهده کل خبر


سازمان بورس برای حل و فصل شکایات آماده است، پرونده‌ها مسترد شود


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی نامه‌ای به رییس کل محاکم دادگستری تهران در خصوص شکایت جاری این سازمان در مجتمع قضایی امور اقتصادی در مورد فعالیت‌های غیرمجاز برخی افراد در فضای مجازی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی کامل دارد تا موارد مذکور را بررسی و با به کارگیری ساز و کارهای داخلی خود حل و فصل کند.


مشاهده کل خبر


بازگشت بورس به روند مثبت با اجرای بسته حمایتی ۳+۷


مدیرعامل بورس تهران بسته پیشنهادی دهگانه تحت عنوان ۳+۷ را یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه بازار سرمایه و حمایت از بورس عنوان کرد و تاکید داشت که این موضوع می تواند تقویت طرف تقاضا را به دنبال داشته و رشد بازار سهام را نوید دهد. علی صحرایی در ادامه به تاثیر اجرای بسته ده گانه مزبور بر روند بازار پرداخت و گفت: هر یک از بندهای دهگانه این بسته، منابع مشخصی را مورد هدف قرار داده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، هدف اصلی تقویت مستمر و پایدار طرف تقاضا در بورس خواهد بود.


مشاهده کل خبر


گزارش پیش بینی سود شرکت ها و سازو کار جدید انتشار


سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکار جدید این سازمان را در خصوص انتشار گزارش پیش بینی سود شرکت ها تشریح کرد. محسن انصاری مهیاری، مهمترین وظیفه مدیریت نظارت بر ناشران را نظارت بر افشای اطلاعاتی که از سوی شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه منتشر می شود، دانست و افزود: شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه موظف هستند اطلاعات میان دوره ای و سالیانه خود را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند. در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده ترین وظیفه مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است.


مشاهده کل خبر


اوراق تبعی، تضمینی برای سود در آینده


مدیرعامل تامین سرمایه ملت با اشاره به اینکه سهامداران عمده شرکت‌هایی که به ارزشمند بودن سهامشان اعتقاد دارند، می توانند از اوراق تبعی استفاده کنند، تصریح کرد: در گذشته هم این ابزار مهم به مدیریت بازار کمک کرده است. قطعا کسی که نسبت به بازار سرمایه متعهد است و نیز نسبت به شرکت و سهم خود اعتقاد اقتصادی دارد، با این دو شرط انتشار اوراق تبعی را در دستور کار قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، سهامدار عمده بی‌تفاوت نسبت به اتفاقات بازار سرمایه یا سهامدار عمده‌ای که نسبت به ارزش ذاتی دارایی دقیق نیست، از این ابزار استفاده نمی‌کند. به گفته مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان، انتشار اوراق تبعی در این روزها، می تواند عاملی برای اطمینان خاطر سرمایه گذاران باشد. اطلاع‌رسانی در خصوص فراهم بودن زیرساخت کامل انتشار این اوراق و اطلاع‌رسانی به سهامداران عمده نیز باید صورت پذیرد تا نگرانی سرمایه‌گذاران را در خصوص وضعیت سهام کمتر کند.


مشاهده کل خبر


پیشنهادات کاربردی برای افزایش اعتماد در بازار سرمایه


عظیم ثابت، هدف جمعی از فعالان بازار سرمایه را از نوشتن نامه به سران قوا، ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود شرایط بازارسرمایه عنوان کرد و گفت: امضاکنندگان این نامه به دنبال افزایش اعتماد در بازارسرمایه هستند و پیشنهادات مطرح شده در این نامه از جنس کاربردی است. این کارشناس بازارسرمایه، موضوع قیمت‌گذاری دستوری را یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نامه دانست و گفت: این موضوع به طور مستقیم با حقوق سهامداران خرد و بیت‌المال مرتبط است. قیمت گذاری دستوری نتیجه‌ای جز رانت برای افرادی معدود ندارد که در صنایع مختلف به ایجاد مشکلات زیادی منجر می شود. در این خصوص در نامه فعالان بازارسرمایه به سران قوا پیشنهاد شده تا برای جلوگیری از قیمت گذاری دستوری، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات مربوط به قیمت‌گذاری‌ها حضور داشته باشد تا به این ترتیب از منافع ناشران، سهامداران حمایت لازم را داشته باشد.


مشاهده کل خبر


بازار سرمایه نیازمند حمایت های جزئی و کلی


علی اصغر زاده صادق در خصوص نامه امضا شده و تاثیر آن بر روند بازار سرمایه گفت: از آنجایی که قیمت ها در بازار روند نزولی در پیش گرفته ، فعالان بازار بر آن شدند تا با همفکری و ارائه راهکارهای علمی و عملی، روش هایی را برای تقویت بازار پیشنهاد دهند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به عقیده بنده یکی از مهمترین چالش هایی که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند، تعیین نرخ های دستوری است. کنترل دستوری در هر بخش اقتصاد آسیب جدی وارد می کند که ترمیم آن سخت است، متاسفانه این کار در بازار سرمایه هم رخنه کرده و تقاضای ما نیز عدم قیمت گذاری دستوری به منظور توسعه بازار و اقتصاد است.


مشاهده کل خبر


تحلیل عملکردی بازار سرمایه و متغیرهای کلان اقتصادی در کشور


علیرضا مهرآبادی با بیان اینکه بازارهای سهام، نقشی چندبعدی در ارتباط با تصمیم گیری های سیاستی ایفا می­کنند، گفت: از یک طرف، عملکرد بازار سهام تا حد زیادی تحت تاثیر اعمال سیاست پولی و مالی از سوی دولت قرار دارد، در حالی که از سوی دیگر، قیمت سهام تا حد زیادی منعکس کننده تحولات اقتصادی است و در نتیجه می تواند توسط مقامات سیاست گذار برای هدایت و جهت دهی به تصمیم گیری های سیاستی به کار رود. در این راستا، عملکرد بازار سهام نه تنها نسبت به تصمیم گیری های سیاستی واکنش نشان میدهد و بر اقتصاد اثر میگذارد، بلکه بازخوردی برای بانک های مرکزی در خصوص انتظارات بخش خصوصی در مورد وضعیت آینده متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان نیز فراهم می اورد.


مشاهده کل خبر


اثرات تغییر نرخ بهره بانکی در بازارسرمایه


یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص اهمیت نرخ بهره در اقتصاد گفت: همه چیز در اقتصاد به نرخ بهره مرتبط است به طوریکه خلل در آن باعث ایجاد خلل در بازارها می شود. به این معنی که با تغییرات نرخ بهره حرکت جریان نقدینگی به سمت بازارهای مختلف دچار نوسان می شود؛ نرخ بهره بر اساس عرضه و تقاضای پول قابل تنظیم است و ساختار خلق نقدینگی و سیستم بانکی در آن تاثیر گذار است. عباسعلی حقانی نسب معتقد است همه چیز در اقتصاد به نرخ بهره مرتبط است؛ در همین راستا برای حمایت از بازار سرمایه نیز باید به سمت کاهش نرخ بهره بانکی برویم، چراکه تاکید بیشتر بر انجام این کار کمک می‌کند تا ساختار اقتصادی اصلاح شود. شایان ذکر است که این موضوع حتی به نفع نظام بانکی کشور نیز هست.


مشاهده کل خبر


تغییر نگاه قوای سه‌گانه به بازار سرمایه


موسی احمدی، مصوبات اخیر ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه را گام بزرگی در زمینه ابزارهای حمایتی از سهامداران خرد و توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری در بورس و پشتیبانی از تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی کشور در کوتاه مدت دانست و گفت: لازم است توجه‌ها به این بازار به صورت مستمر و بلندمدت از منظر ابزار، کارکرد، جایگاه و نقش‌ها در نظام اقتصادی به عنوان یکی از بازارهای رو به تکامل مدنظر قرار گیرد. این مدرس دانشگاه افزود: اجماع نظر سیاستگذاران و صاحبنظران بر ارائه انواع حمایت‌های عملی از بازار سرمایه که عمدتا بر تقویت تقاضای بازار متمرکز بوده ، به یکی از مباحث مطرح اقتصادی این روزهای کشور تبدیل شده است.


مشاهده کل خبر


تزریق نقدینگی به تحرک بازار می‌انجامد


مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما تزریق نقدینگی به بازار را اقدامی مثبت در جهت بهبود وضعیت بازار عنوان کرد و گفت: از این طریق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها اجازه داده شده است تا به انتشار اوراق با نرخ ۱۸ درصد پرداخته و از این محل تامین نقدینگی کرده و به خرید سهام بپردازند. به گفته امین دامچه، از نظر بنیادی بسیاری از سهم‌ها در شرایط مطلوب و ارزنده ای قرار دارند و نباید به راحتی سهام خود را بفروشید. در نظر داشته باشید که طرح تزریق نقدینگی به بازار موجب تحرک بازار می شود. در حال حاضر تورم بالای ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود و از طرفی نرخ سود سپرده‌های بانکی حدود ۲۰ درصد است، بنابراین از این لحاظ نگرانی متوجه بازار سرمایه نیست.


مشاهده کل خبر


فاکتورهای رشد بازار سرمایه


به گفته ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه، مهمترین محرک رشد بازار سهام طی سه سال اخیر تورم بوده که خود محصول افزایش نقدینگی در اقتصاد است. این کارشناس بازار سرمایه همچنین قیمت ارز برای سال جاری را بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برآورد کرد و گفت: با این نرخ ارز و با توجه به قیمت های جاری مواد خام در بازارهای جهانی می توان شرکت‌های کالامحور متعددی در بازار یافت که نسبت P/E مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند. ضمنا با گشایش تجارت جهانی و برداشته شدن تحریم‌های برجامی انتظار می رود که صنعت مالی نیز رونق دوباره‌ای پیدا کند.


مشاهده کل خبر


اعطای تسهیلات بدون شرط به سرمایه گذاران، رونق را به بورس برمیگرداند


مدیرعامل کارگزاری بانک سپه عنوان کرد: اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بورسی یکی از مهمترین اقداماتی است که شرکت ها و بازار را رو به جلو پیش میبرد، اما نباید هیچ شرط و الزامی در آن وجود داشته باشد. سیدابراهیم عنایت در خصوص صحبت های رئیس جمهور مبنی بر حمایت همه جانبه از بازار سرمایه گفت: از مهمترین اقداماتی که در راستای تقویت و توسعه بازار سرمایه می توان انجام داد، اعطای تسهیلات بانکی به شرکت های بزرگ و هلدینگ های بورسی است.


مشاهده کل خبر


۸ پیشنهاد فعالان برای بهبود بازار به سران قوا


مهدی آسیما با توضیح بندها و پیشنهادات مطرح شده در نامه فعالان بازارسرمایه به سران قوا برای بهبود شرایط بازار گفت: تمامی موارد پیشنهادی را می­توان در کنار حمایت از بازار سرمایه کشور در این شرایط بحرانی، به عنوان اقدامات لازم و اثرگذار در راستای جراحی اقتصادی در نظام اقتصادی کلان کشور دانست. این کارشناس بازارسرمایه در خصوص پیشنهاد مطرح شده در این نامه جهت بهبود شرایط بازار توضیح داد: سیاست برد- برد هم برای درآمدزایی دولت و هم برای سهامداران در این پیشنهاد واضح و روشن است. دولت در زمان رونق بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ توانسته است تنها از محل مالیات فروش سهام در بورس، تقریبا ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که بسیار فراتر از ارقامی بوده که انتظار داشته است. به جرات می ­توان گفت در صورت ادامه بحران فعلی در بازار و پایین بود ارزش معاملات که در چند ماه اخیر شاهد بودیم، نه تنها این درآمد برای دولت در سال ۱۴۰۰ قابل افزایش نیست، بلکه قابل تکرار هم به نظر نمی­رسد.


مشاهده کل خبر


ابزارهای پیشنهادی باید با قید فوریت اجرایی شود


مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور بیان داشت: هر اقدامی که در شرایط فعلی بتواند سمت تقاضا را در بازار سرمایه تحریک کند، ضروری است اما به شرطی که بتواند در بازار حضور قدرتمندی داشته باشد. به گفته نوید خاندوزی، بانک ها در شرایط فعلی هم می توانند وثیقه سهام برخی مشتریان را دریافت و ۶۰ الی ۶۵ درصد از آن را به عنوان اعتبار به مشتریان پرداخت کنند و به این ترتیب میزان سهام خریداری شده از جانب این اعتبار را نیز وثیقه کنند. یا حتی می توانند امکان فروش برای مدت زمان مشخص را با اعطای اعتبار از مشتری سلب کنند.


مشاهده کل خبر


نقش اوراق تبعی در آرامش بازارسرمایه و پیش نیازهای لازم؟


به گفته پیمان حدادی، انتشار اوراق تبعی در بازارسرمایه، اقدامی مثبت برای ایجاد آرامش در بازار است، اما برای رسیدن به این مهم، ضروری است آموزش و تبلیغات گسترده ای در جهت شناساندن این ابزار کارا به خصوص اهالی تازه وارد بازار انجام شود. این تحلیلگر بازارسرمایه گفت: تضمین قیمت، همراه با بازدهی که عمدتا از نرخ سود بانکی بیشتر است، شرایطی را فراهم می کند که سهامدار در کنار آرامش خاطر در خصوص حفاظت از اصل پول خود، حداقل سود سپرده بانکی را هم دریافت می کند (با توجه به مشخصات اوراق مورد نظر)؛ البته اگر با توجه به شرایط بازار، سهم از سوددهی بیشتری برخوردار بود، دارنده اوراق تبعی از سود بالاتری هم برخوردار می شود. براین اساس، دارنده اوراق تبعی به میزان زیادی از ریسک در سهامداری می کاهد ولی دامنه سود را باز نگه می دارد.


مشاهده کل خبر





انتهای خبر

0
0