اقتصاد آنلاین
1401/06/05
15:33
📌چه کاری است که نان خوردن مردم را هم زیر ذره بین قرار دهیم؟ 🔹روز گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد که امروز می‌توانیم بگوییم چه کسی از کدام نانوایی نان...

📌چه کاری است که نان خوردن مردم را هم زیر ذره بین قرار دهیم؟



🔹روز گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد که امروز می‌توانیم بگوییم چه کسی از کدام نانوایی نان خریده است. این خبر واکنش‌های بسیار زیادی از سمت مردم به دنبال داشت و بسیاری با زبان طنز سعی داشتند اعتراض خود را به این سیاست عجیب و غریب اعلام کنند.



🔹همانطور که می‌دانید بیشتر از یک سال است که قرار شده بود ارز ترجیحی حذف شود و به جای آن حمایت‌های نقدی و کالایی داشته باشیم؛ شاید زمانی که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد به ذهن هیچ کس خطور نمی‌کرد که آرد از اولین کالاهایی باشد که ارز آن حذف می‌شود؛ اما این اتفاق افتاد و با افزایش قیمت‌های جهانی قرار بر آن شد تا یارانه آرد صنعتی حذف شود.



🔹حال با تصمیم جدید، دولت می‌داند شمای مصرف‌کننده از کدام نانوایی نان خریدید؛ البته می‌دانیم هدف آن است که اگر کسی با نانوایی تبانی کرد و نان بیشتری خرید، متوجه شوید که برای مصرف شخصی نیست و به او هشدار بدهید.



🔹اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است؛ فرض کنیم هشدار هم داده شد، در مرحله بعد اگر فرد همچنان رعایت نکرد، چه اتفاقی می‌افتد؟



🔹چرا نباید در شرایط فعلی که دولت تجربه موفقی از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی داشت، برای نان سیاست دیگری در پیش گرفته شده است؟



🔹آیا نمی‌شد همین سیاست را برای نان هم در پیش گرفت و یارانه‌ای که دولت می‌خواست برای پایین نگه داشتن قیمت نان پرداخت کند، را به صورت نقدی به افراد پرداخت می‌کرد تا خود را درگیر این میزان از بار اجرایی غیرضروری نکند؟

انتهای خبر

0
0