بااقتصاد
1400/05/06
15:12
پایان هفته نخست معاملات بازارهای سهام تهران در مردادماه با صعود ضعیف ۱۶۰۰ واحدی

گزارش بازار/ چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران آخرین روز معاملاتی هفته نخست مردادماه را درحالی با صعود ضعیف ۱۶۰۰ واحدی پشت سر گذاشتند که در ابتدای تایم معاملات صبح، بیش از ۵ هزار واحد رشد کرد اما فشار عرضه به‌ویژه از سوی حقیقی‌ها، منجر به عقب‌نشینی ۴ هزار واحدی شد. نکته مهم و تعیین‌کننده برای آینده بورس و بازارهای مالی، سخنان مهم امروز رهبری در آخرین دیدار کابینه دولت روحانی و اظهار بی‌اعتمادی ایشان به غرب در مذاکرات برجامی بود.

فروشندگان، برنده تقابل معاملاتی امروز بازارهای سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه ششم مرداد۱۴۰۰، معاملات بازار سرمایه در یک روند تقابلی میان عرضه و تقاضا، به نفع فروشندگان به اتمام رسید، هرچند رقم پایانی شاخص کل، سبزرنگ بود اما روی تابلو معاملات، رنگ قرمز خودنمایی بیش‌تری کرد و بیش از ۶۰ درصد معاملات امروز در روند منفی قرار داشتند.با این صعود ضعیف، شاخص کل نتوانست از مرز یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی عبور کند و شاخص هم‌وزن نیز با ۱۱۵۸ واحد افت، تمایلی به گذشتن از کانال ۳۰۰ هزار واحدی ندارد. شاخص فرابورس اما با ۱۷۶ پله صعود، تا نزدیکی‌های میانه کانال ۱۹ هزار واحدی پیش رفت.


فملی صدرنشین مثبت‌سازان بورس


فملی، کگل، نوری و جم، مثبت‌سازان اصلی شاخص بورس تهران بودند و نمادهای سپید، ولکار، فملی، ومدیر، شستا، برکت و خساپا نیز میزان تراکنش معاملاتی‌شان بالاتر از سایر نمادهای بورسی ثبت شد. در این بازار، شاخص‌سازانی مانند شستا، وبملت و ومعادن، بیش‌ترین تاثیر منفی را بجا گذاشتند.


کگهر؛ تک‌نماد قرمز در میان بزرگان سبزپوش بورس


در بازار سبز فرابورس امروز، نمادهای بزرگ آریا، بپاس، فرابورس، مارون، شگویا و ارفع، حامی اصلی شاخص در مدار صعودی لقب گرفتند و کگهر، تک نماد قرمز در میان این بزرگان بود. در مولفه میزان تراکنش‌ها نیز لطیف، گدنا، فگستر، فتوسا، چخزر، آریا و شاروم در صدر نمادهای فرابورسی ایستادند.


کاهش ارزش صف فروش، نقطه مثبت معاملات بورس


با نگاهی به آمار و ارقام معاملات بورس تهران، امروز از ۳۳۳ نماد معامله شده، حدود ۳۸ درصد، معادل ۱۲۶ سهم با قیمت پایانی مثبت، به استقبال معاملات هفته دوم مردادماه رفتند درحالی‌که ۲۰۰ سهم بورسی، معادل ۶۰ درصد، در مدار منفی، معاملات را به پایان بردند. ارزش ۴۳ نماد بورسی که در صف خرید ایستادند، ۴۱۴ میلیارد تومان در مقابل ۵۰ نماد در صف فروش ۳۷۱ میلیارد تومانی بود که نقطه مثبت بازار امروز محسوب می‌شود.


۶۷ درصد معاملات فرابورس در مدار منفی


در بازار اول و دوم فرابورس نیز معامله‌گران در ۱۳۲ نماد دادوستد مثبت و منفی انجام دادند و در پایان معاملات امروز، برای ۴۱ سهم، معادل ۳۱ درصد، افزایش قیمت و برای ۸۸ سهم، معادل ۶۷ درصد کاهش قیمت، به ثبت رسید. ۱۳ نماد در این بازار صف خرید ۹۰ میلیارد تومانی شکل دادند و ۲۶ نماد هم در صف فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی ایستادند.


معامله ۹۶ نماد در بازار پایه


بازار پایه امروز هم شاهد معامله ۹۶ نماد شرکتی بود که در نهایت، ۳۱ سهم در مدار مثبت و ۵۵ سهم نیز در فاز منفی، هفته نخست مردادماه را به پایان بردند. معامله‌گران این بازار امروز برای ۲۱ نماد صف خرید ۸۲ میلیارد تومانی شکل دادند و درمقابل، ۴۴ نماد را به ارزش ۴۲۱ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند.


وهامون، دومین عرضه اولیه فرابورس در تابستان ۱۴۰۰


چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۱۴۰۰ و نخستین عرضه اولیه در تابستان امسال، به نام وهامون از مجموعه شرکت‌های هلدینگ شستا امروز انجام و ثبت شد. در جریان عرضه اولیه نماد معاملاتی وهامون، ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۲۵۸ کد معاملاتی مشارکت کردند که ۱۶۱ سهم برای هر یک کد از ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۸۰۱ کد شرکت‌کننده، تخصیص یافت.


سخنان مهم رهبری و تاثیر مثبت آن بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰


یکی از خبرهای بسیار مهمی که می‌تواند شاکله اصلی روند بازار سرمایه در هفته آینده و حتی تا پایان امسال، محسوب شود، سخنان امروز رهبری در آخرین دیدار با کابینه دولت روحانی، بود. رهبر انقلاب، در این دیدار اظهار کردند که «در این دولت (دوازدهم) معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و غربی‌ها به ما کمک نمی‌کنند.» با استناد به این گفته‌ها می‌توان تا حدودی سرنوشت مذاکرات برجام را پیش‌بینی کرد. حال باید دید واکنش بازار سرمایه به این سگینال نسبتا مثبت برجامی، در هفته آینده و ماه‌های آتی چه خواهد بود. بی‌تردید واکنش بازارهای مالی و پولی نیز بر روند بازارهای سهام تاثیرگذار است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌چهار‌شنبه‌‌ ششم مردادماه ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با حجم بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه عرضه اولیه سهام وهامون از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ شستا، حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات بورس تهران به تفکیک این رقم، بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۶۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ثبت رسید. برای فرابورس نیز پس از نقل و انتقال ۱۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتی ثبت شد.


همچنین مجموع ارزش معاملات خرد در این بازارها، بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان با تغییر خالص مالکیت ۵۳۰ میلیارد تومانی از سهامداران خرد به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو همچنان در صدر توجه و معاملات قرار دارندکه به ترتیب با ۵۵۰، ۵۲۷ و ۳۰۳ میلیارد تومان، از نظر ارزش و حجم معاملات، برترین گروه‌های امروز نام گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۱۶,۵۱۶.۳۴ (۱۶۰۶.۸۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۶.۷۴۵.۰۴ (۱۱۵۸.۷۰-)


ارزش معاملات: ۵.۵۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، وبملت و ومعادن


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فملی، کگل، کچاد و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۱۹.۱۶ (۱۷۶.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۴,۸۶۵میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، بپاس و فرابورس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0