بااقتصاد
1400/02/28
15:31
بیم‌وامیدهای دوگانه خرداد برای بازارهای سهام تهران/ ادامه خروج حقیقی‌ها و تهدید سقوط شاخص هم‌وزن به کانال ۳۰۰ هزار واحدی

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰: بازار سرمایه این‌روزها به ریزش شاخص و افت قیمت سهام کاملا عادت کرده و خو گرفته است، تاجایی‌که منفی‌های چهار رقمی هم چندان بد به‌نظر نمی‌رسد و دیگر واکنش‌برانگیز نیست. ارزش فروش سهام حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها در بازار امروز و افزودن این سهم‌ها بر سبد حقوقی‌ها، بر تلخی ماجرا می‌افزاید. تداوم وضع موجود در آخرین ماه از بهار ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی می‌شود و به‌این‌ترتیب، بازارهای سهام تهران، خردادماه بسیاری متفاوتی را نسبت به سال گذشته تجربه خواهند کرد.

رشد ۲۰۰۰ واحدی شاخص و فرصت ریکاوری که از دست رفت


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات منفی دیروز بر دادوستدهای امروز، سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، نیز تاثیر گذاشت و پیش‌گشایش معاملات در مدار منفی آغاز شد اما با افزایش تقاضا برای گروه‌های فلزات اساسی و شیمیایی، پس از گذشت یک ساعت از تایم معاملات، شاخص کل بیش از ۲۰۰۰ واحد افزایش یافت. درحالی‌که با حمایت خوب حقوقی‌ها، امیدواری برای ریکاوری بازار در دو روز آخر دومین ماه سال بیش‌تر می‌شد اما فشار فروش حقیقی‌ها این آخرین فرصت اردیبهشتی را از بازار سرمایه سلب کرد.


تقابل خودرویی‌ها و بانک‌ها روی نوار قرمز و سبز تابلو


شاخص کل بورس در یک رفت و برگشت ۲۰۰۰ واحدی مثبت در نیمه نخست معاملات، به منفی ۱۱۰۰ واحدی در وقت پایانی رسید و روی رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحدی ثابت ماند. تلاش شاخص‌سازان بزرگ بورس تهران برای مثبت نگهداشتن شاخص گرچه راه به جایی نبرد اما نمادهای فملی، کچاد، ومعادن، تاپیکو و فارس امروز هم با رنگ سبز روی تابلو نقش بستند. خودرو، وتجارت، اخابر، خساپا، وبصادر و حکشتی نیز منفی‌سازان اصلی شاخص کل بودند.


گام‌های لرزان شاخص هم‌وزن در کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی


امروز همچنین با خروج حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از بازار سهام، شاخص کل هم‌وزن در بورس تهران با حدود ۳۸۰۰ واحد ریزش، به کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی سقوط کرد و در انتهای کانال و روی رقم ۴۰۲ هزار و ۷۸۶ واحد ایستاد. در صورت تداوم روند ریزشی و گریز حقیقی‌ها از بازار سهام، ممکن است شاخص هم‌وزن نخستین روز معاملاتی خردادماه را در روز شنبه آینده در دامنه ۳۰۰ هزار واحد آغاز کند!


تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری ورق را به نفع بورس برمی‌گرداند؟


ناگفته نماند که انتشار خبر تزریق ۲۰۰ میلیون دلار دیگر از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار در هفته آینده ممکن است، ورق را برای بازار سهام در نخستین روز معاملاتی خرداد ۱۴۰۰ برگرداند و واکنش مثبت و مقطعی یکی دو روزه را درپی داشته باشد.


میدکو؛ حامی اصلی فرابورس


بازار فرابورس که هفته آخر اردیبهشت را با حمایت تمام قد میدکو در سمت خرید سپری می‌کند، امروز هم با معاملات مثبت و افزایش ۴۴ واحدی این نماد بزرگ، همچنین نقل‌وانتقال سهام بپاس و غگیلا، بیش از ۲۱ واحد صعود کرد و روی پله ۱۷ هزار و ۷۷۸ واحدی قرار گرفت. منفی‌سازان اصلی بازار فرابورس امروز شگویا، کگهر، مارون و چخزر بودند.


تاریخ انقضای کوتاه‌مدت فرامین ۱۰ گانه بورسی!


با ادامه ریزش‌های بازار سهام از روز یکشنبه گذشته تاکنون، به‌نظر می‌رسد تاریخ تاثیر تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها و همچنین فرامین ۱۰ گانه سازمان بورس، منقضی شده و به‌سر آمده است. در همین‌حال، تاثیر اخبار سیاسی و برجامی هم بر بازار سهام و ارز و طلا نیز کاهش یافته و صعود نرخ دلار و ارز، در روزهای اخیر بر این موضوع مهر تایید می‌زند.


تراکنش بالا، به برکت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی


نمادهای پرتراکنش در معاملات امروز بورس تهران، برکت، خودرو و خساپا بودند. برکت به دلیل انتشار اطلاعیه‌ای که دیروز منتشر شد و مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات ملزومات دارویی بود، مورد استقبال معامله‌گران حقوقی قرار گرفت. نمادهای خودرویی نیز در مدار منفی، با تراکنش بالا معامله شدند.


پرتراکنش‌های بازار فرابورس هم امروز به نام نمادهای کزغال، فگستر تازه عرضه اولیه شده و کرمان رقم خورد. شگویا، پیزد، فروی و ذوب نیز در رده‌های بعدی پرتراکنش‌های فرابورس ایستادند.


افزایش ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته


به‌رغم خروج ۴۹۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از بازار سهام که بیش‌تر در نمادهای برکت، خساپا و وپاسار رقم خورد، ارزش معاملات خرد اما با رشد ۲۹۵ میلیارد تومانی نسبت به روز گذشته، به رقم ۲۵۹۵ میلیارد تومان رسید و کفه فروش را برای سهامداران خرد سنگین‌تر کرد.


امروز هم رنگ قرمز بر تابلو معاملات فراگیر بود و بیش از سه‌چهارم نمادها در فاز منفی قرار داشتند و حدود ۵۰ درصد از سهم‌ها هم در صف فروش ایستادند. در همین‌حال، حدود ۱۱ سهم مثبت رقم خوردند اما در جریان قوی معاملات منفی بازار به‌چشم نیامدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰


کل ارزش معاملات در بازارهای سهام تهران، امروز بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملات حدود ۶ هزار میلیارد تومان سهم ثبت شد. ارزش معاملات بورس تهران از این میزان، ۳۳۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۴۸۸۰ میلیارد تومان سهم و برای فرابورس بیش از ۱۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان با کمتر از یک‌میلیارد تومان برگ سهم رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم به بیش از دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید و ۴۴۱میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی را درپی داشت.


گروه‌های خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۳۳۷، ۲۸۲ و ۲۴۶ میلیارد تومان، برترین صنایع بورسی لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۳,۵۲۸.۵۲ (۱۱۳۱.۲۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۷۸۵.۵۵ (۳۷۹۳.۷۹-)


ارزش معاملات: ۳.۳۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: خودرو، وتجارت و اخابر


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فملی، کچاد و ومعادن


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۷۸.۶۷ (۲۱.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۶۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۶ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، بپاس و غگیلا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0