اقتصاد آنلاین
1400/04/26
01:41
وضعیت بورس تهران در هفته ای که گذشت

این هفته نیز بازار سهام کار خود را با سرخ‌پوشی آغاز کرد و با سبزپوشی به پایان برد. در مجموع شاخص کل بورس تهران ۲۳هزار واحد (۱.۸درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«لطیف» و «خزر» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «محصولات کاغذی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۶درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین- سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام ، شاهد سه روز سبز و دو روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با افت ۱۱هزار واحدی آغاز کرد. اما در روز یکشنبه و دوشنبه شاخص سبزپوش و به ترتیب با رشد ۱۴هزار و ۱۹هزار واحدی همراه شد. در روز سه شنبه شاخص کمتر از هزار واحد افت کرد و سرانجام شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با رشد بیشتر از هزار واحد به کار خود پایان داد. گفتنی است این هفته نیز در بازار سهام خالص خرید افراد حقیقی از فروش آن‌ها بیشتر بود.


وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۲۳هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲هزار واحد به یک میلیون و ۳۰۵هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۲.۳درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز پنج روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۶۲۳واحد، معادل ۳.۴درصد رشد کرد.


پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «لطیف» با ۲۷.۶درصد، نماد «دی» با ۲۶.۸درصد و نماد «کالا» با ۲۴.۵درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «خزر» با منفی ۴۳.۲درصد، «خفولا» با منفی ۲۶.۶درصد و «فنرژی» با منفی ۲۶.۶درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.


ارزش معاملات

این هفته ارزش معاملات بازار سهام، روند دو هفته گذشته را حفظ کرد و بین رقم پنج هزار تا حدود هفت هزار میلیارد تومان نوسان کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود ۶هزار و ۲۰۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۶درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با هفت هزار و ۱۴میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۲۲تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۳۲۸میلیارد تومان متعلق به روز شنبه بود.


وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که سه هزار و ۱۹۶میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات سه هزار و هشت میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با دو هزار و ۶۸۲میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.


در این هفته نیز تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «محصولات کاغذی» با ۷.۷درصد، گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته» با ۷.۴درصد و گروه «مواد و محصولات دارویی» با ۶.۸درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با منفی ۵.۶درصد، «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با منفی ۳.۹درصد و «محصولات چوبی» با منفی ۲.۹درصد به ثبت رسیدند.


تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با خروج پول قابل توجهی آغاز کرد. در روزهای بعد سه روز ورود پول و یک روز خروج پول به ثبت رسید. در مجموع این هفته خالص خرید حقیقی‌ها حدود ۱۱میلیارد تومان از فروششان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» با ۱۵۷میلیارد تومان و گروه «محصولات شیمیایی» با ۱۴۱میلیارد تومان و گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته» با ۹۵میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱۶۷میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با ۱۵۸میلیارد تومان و «خودرو و ساخت قطعات» با ۹۲میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.


بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شپنا»، «وتجارت» و «وغدیر» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری پالایش نفت اصفهان ۷۵میلیارد تومان و بانک تجارت ۷۴میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «صباح»، «شاوان» و «رمپنا» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری سرمایه‌گذاری صبا تامین ۱۶۴میلیارد تومان و پالایش نفت لاوان ۸۱میلیارد تومان افزایش یافت.


انتهای خبر

0
0