بااقتصاد
1400/10/06
14:21
پایان اصلاح یک‌روزه شاخص کل بورس و بازگشت به مدار سبزرنگ/ فملی و فولاد پرچمدار عبور از گذرگاه مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی

گزارش بازار/ دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران با پشت سر گذاشتن اصلاح یک‌روزه، دوباره به مدد شاخص‌سازان بزرگی مانند فملی و فولاد، وارد مدار صعودی شد و با ثبت ۱۶۳۰۲ واحد سبزرنگ از محدوده و گذرگاه مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی عبور کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۵۱۱۶ واحد مثبت به رقم ۳۶۵ هزار و ۳۸۳ واحد ارتقا یافت و برای شاخص کل فرابورس هم ۶۲ واحد صعود رقم خورد و روی پله ۱۸ هزار و ۷۱۹ واحد ایستاد. فملی و فولاد به‌تنهایی امروز حدود ۴۰۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل تاثیرگذاشتند.

فملی و فولاد پرچمدار صعود دوباره شاخص بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ششم دی‌ماه، هم‌زمان با تغییر روند معاملات بازار از تایم پیش‌گشایش در بورس و فرابورس، جریان مثبت تا پایان وقت بازار حفظ شد. در بورس تهران، پس از فملی و فولاد، کچاد، خودرو، کگل، شبندر و شپنا جزو شاخص‌سازان اصلی بودند و شستا، خودرو، فملی، شبندر و فولاد نیز بالاترین میزان تراکنش‌های معاملاتی مثبت را در این بازار به نام خود ثبت کردند.


بپاس همچنان در مسیر نزولی فرابورس


شاخص کل آیفکس اما این‌روزها متاثر از کاهش قیمت برخی سهم‌های بزرگ مانند بپاس و زاگرس، توان صعود قدرتمند را ندارد، هرچند با حمایت سایر نمادهای بزرگ این بازار مانند آریا، هرمز، صبا و کگهر ۶۲ واحد سبزرنگ را به خود دیده است. بیش‌ترین حجم تراکنش‌های معاملاتی در این بازار امروز برای غصینو، فرابورس و توسن رقم خورد و تنها توسن شاهد تراکنش معاملاتی مثبت بود.


افزایش قیمت برای سهام ۴۰ صنعت در معاملات امروز


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۲۶ نماد شرکتی دادوستد سهام انجام دادند و ۲۶ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به ثبت رسیدند. طی این دادوستدها، از ۴۷ صنعت بورسی، سهام هفت صنعت با کاهش قیمت مواجه شد و قیمت سهام ۴۰ صنعت نیز همراه با رشد بود.


حذف حجم مبنا از نمادهای بازار پایه در فرابورس


موضوع حجم مبنا که از سال گذشته برای تمامی بازارهای بورس و فرابورس به اجرا درآمده بود و مورد انتقاد فعالان بازار سرمایه قرار گرفت، در بازار پایه حذف شد. بر اساس اطلاعیه روز گذشته شرکت فرابورس ایران و در راستای افزایش نقدشوندگی سهام، حجم مبنای نمادهای دارای صف خرید یا صف فروش طی ۲۰ روز کاری متوالی در بازار پایه فرابورس ایران برداشته می‌شود.


بر پایه این گزارش، شرکت فرابورس ایران همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای فهرست نمادهایی که حجم مبنای آنها از روز چهارشنبه به یک می‌رسد را اعلام کرد که برای ۲۱ نماد بازار پایه اجرا می‌شود.


دولت به وعده حمایت از بازار سرمایه عمل کرده است


میثم فدایی واحد، سرپرست شرکت فرابورس ایران، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، بسته حمایتی دولت را محرک درآمدی صنایع بورسی دانست و گفت: دولت سیزدهم به وعده خود مبنی بر حمایت از بازار سرمایه عمل کرده است.


وی افزود: با وجود اینکه بودجه ۱۴۰۱ در محل منابع تفاوت رویکردی با دیگر بودجه‌ها دارد و دولت آیت‌الله رییسی حساب ویژه‌ای روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است اما در مورد حمایت از بازار سرمایه به وعده‌های خودشان عمل کردند.


سرپرست فرابورس ایران در این برنامه بااشاره به موضوع انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه، اظهار کرد: دولت در زمینه انتشار اوراق بدهی نیز همواره به تعهدات خود عمل کرده است و گاهی شاهد بوده‌ایم که اگر سررسید اوراق در روز تعطیل بوده، قبل از آن موضوع پرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید رقم خورده است.


فدایی از دولت خواست تا در انتشار اوراق، به خالص جریانات نقدی توجه و زمان انتشار اوراق را در طول سال تقسیم‌بندی کند و آن را به اواخر سال موکول نکند. وی پیشنهاد داد، زمانی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای منابع مازاد هستند انتشار اوراق صورت گیرد که در مصوبات جدید دولت در زمینه حمایت از بازار سرمایه به این موضوع نیز توجه شده است.


دسترسی به رکورد تولید ۷۵ میلیون تنی فولاد در صورت تامین انرژی مورد نیاز صنایع


مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر، اظهار کرد: درصورت تامین انرژی مورد نیاز صنایع فولادی در سال آینده، نه تنها به رکورد ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید، بلکه دسترسی به تولید ۷۵ میلیون تن فولاد هم امکان‌پذیر است. به گفته فاضل، صنایع بر اساس مزیت نسبی ایجاد می‌شوند و صنعت فولاد در ایران نیز بر اساس مزیت گاز ایجاد شده و به شدت به گاز وابسته است.


وی افزود: سرمایه‌گذاری که در زنجیره فولاد انجام شده بیش از ۲۰ میلیارد دلار است و این سرمایه‌گذاری بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت و به سادگی گفت که گاز برای تامین انرژی این صنعت بزرگ نداریم! در برنامه‌های توسعه‌ای صنعت فولاد، اگر انرژی مورد نیاز این صنعت تامین شود نه تنها به رکورد تولید ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید بلکه تولید ۷۵ میلیون تن فولاد نیز قابل حصول است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار، با حجم ۹۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۴۱۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص دارد. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از رقم ناچیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای ذوب، فملی و توسن اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شستا، شتران و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۴۱۱ ، ۳۳۶ و ۲۰۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۰۰.۲۹۰.۵۰ (۱۶۳۰۲.۰۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۵.۳۸۳.۹۱ (۵۱۱۶.۱۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۵۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فملی، فولاد و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۱۹.۸۷ (۶۲.۳۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۲۴۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: آریا، هرمز و صبا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0